Skrevet av Emne: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service  (Lest 48742 ganger)

Utlogget hermanbore

  • Senior
  • ***
  • Bosted: Oslo
  • Innlegg: 489
  • Kjønn: Mann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #100 på: Desember 23, 2009, 21:41:41 »
Sitat
Jeg begynner å bli lei av at mange tråde ender opp i sutring om priser/rabatter/lønninger når det gjelder håndtverkere.

Jeg synes en del andre bransjer fortjener mere kritikk.

Kunne ikke vært mer enig.

Sitat
Å vite hva prisen i markedet er er faktisk veldig viktig. Om folk ikke aner om prisen de får er ok, så er ikke pris en del av konkurransen i et marked. Det viktigste er selvsagt hva  man betaler til slutt, men når man ikke aner dette før handlen er avsluttet blir det veldig vanskelig å orientere seg. Pris er mange ganger en avgjørende faktor i markedet for hvor man handler.

Om folk ikke aner om prisen er ok så har de seg selv å takke å burde være fornøyd.

Hva er det som gjør at folk ikke aner hva  de betaler før handelen er avsluttet?
Utdannet tømrer, våtromsertifikat, ekstra kompetanse innen fukt, råte og soppskader.(sanering), næringsdrivende

Utlogget Logiman

  • Moderator
  • Legende
  • *****
  • Bosted: Vestfold
  • Innlegg: 2.971
  • Kjønn: Mann
  • Proff Amatør
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #101 på: Desember 23, 2009, 21:55:19 »
For de byggevarekjedene har stort sett en haug med rabattordninger osv som gjør at hyllepris sjelden er faktisk pris. Om jeg har en rabattavtale, som varierer (har selv hatt et privatkort i maxbo) der man fikk litt rabatt. Men oversikt over hva som gjaldt osv fikk man først vite i kassa. Hylleprisen blir jo også bare en veiledene pris for å ha noe å regne ut rabattene i fra alt ettersom hva byggesjappene anser deg som og gir deg rabatten deretter.

Hvordan vet jeg prisen mot konkurrentene? Jeg kan se hyllepris, men må innom kassa for å sjekke faktisk pris. Har jeg flere avtaler må jeg innom hver bidige sjappe og sjekke i kassa.

Hvorfor ikke bare ha en enkelt flat pris ut til alle kunder? Handler man stort er vel angroslager stedet man egentlig burde ha vært?

Dette er faktisk ikke snakk om hva dere håndtverke skal tjene. Så fort noen klager på uforholdsmessige priser man som privat skal betale så er dere inne med en gang og sutrer om egne lønninger.

Det er heller ikke i bunn snakk om at man kan ha rabattordninger. Det hele er basert på at mange får så store rabatter at prisen må skrus kunstig høyt opp først. Om jeg kan gå til en sjappe som har flat pris til alle og kjøpe en vare til 100kr. Hva er vitsen med å gå til en annen sjappe som tar 150kr for å kunne gi 50kr i rabatt til de som har rabattavtale?

Det må jo selv dere som håndtverkere forstå. Om du er en av de som tar ut mindre, så kan selv du med en ok rabatt betale mer en du kanskje måtte om prisen var flat ut. Rabattavtaler er også en måte å sikre deg videre. Du gidder kanskje ikke engang å sjekke andre steder og kan derfor ha fått varene rimligere og på den måten faktisk gå i den fellen at du taper inntekt.

Hele tråden ble startet av trådstarter fordi han synes Maxbo var arrogant, har høye priser og generelt dårlig service. Dette er nok priser som er oppgitt som hyllepris til den enkelte forbruker. Om maxbo er høyest her så er det vel lov å klage over det?

Utlogget hermanbore

  • Senior
  • ***
  • Bosted: Oslo
  • Innlegg: 489
  • Kjønn: Mann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #102 på: Desember 23, 2009, 22:18:30 »
Selvfølgelig er det lov å klage, men trur ikke jeg har sett en tråd der håndverker begynne å klage over rabatter...  Det vi håndverkere klager på er den evige sutringen til privatkunder om hvor urettferdig det er at vi får rabatter.

Hos Maxbo kan både privat kunder og proffer få tilgang til nettbutikk der de kan finne de prisene de betaler.
Andre kjeder har også dette, men de har vel bare for proffkunder.

Men uansett så ta utgangspunkt i hyllepris å vær fornøyd når prisen er lavere når man kommer til kassen å betaler. 

Før de fikk nettbutikksystemet fikk jeg et regneark med alle varene de har i listene sine med mine priser og rabatter.

Skal man handle ti meter med 2"4" er det vel ikke verdens undergang om man hadde fått det 45,- kr billigere ett annet sted. Handler man mye er det ikke problematisk å få vite prisen man betaler før man er i kassa
Utdannet tømrer, våtromsertifikat, ekstra kompetanse innen fukt, råte og soppskader.(sanering), næringsdrivende

Utlogget Logiman

  • Moderator
  • Legende
  • *****
  • Bosted: Vestfold
  • Innlegg: 2.971
  • Kjønn: Mann
  • Proff Amatør
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #103 på: Desember 23, 2009, 22:31:47 »
Det er noe av kjernen, at det du ser som rabatt, og dermed prisen du betaler er noe du har som fordel av at du handler mye. Ingen klager på å få rabatt naturligvis. Men sett om prisen  var flat og satt ut fra en konkurranse uten rabatt systemer. Tror du at du hadde betalt noe mer egentlig en det du gjør nå med rabatter? Det er nettopp det jeg ikke tror. Rabattsystemene er der for å holde på storkundene, og det gjøres ikke ved å tape penger. Det er enkelt å øke prisen og så senke den.

Jeg har ingen problem med at de som handler mye får noen rabatter. Det er størrelsen til tider som får meg til anse at prisene er skrudd kunstig opp først for å klare rabattsatsene. Det mener jeg er galt.

Det er selvsagt ingen undergang om vi snakker om et par plank i året. Men det er faktisk mange private som tidvis handler mye. Hyllepris er den prisen jeg må forholde meg til som kunde når man ikke har noen rabattfordeler. Derfor handler jeg også på de stedene der denne er lavest og ferdig med det.

Men siden alle kan få tilgang, hvorfor ikke bare gjøre prisene tilgjengelige for alle først som sist? Beste jeg vet er å sjekke lagerstatus og priser hjemmefra og handle deretter uten å dra fra sted til sted. Er det kanskje fordi det lett kan føre til mer konkurranse basert på pris?

Men det er flott at alle deltar i diskusjonen så vi alle kan få se begge sider i saken!

Innlogget hans9001

  • Høvding
  • *******
  • Bosted: Akershus
  • Innlegg: 22.199
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #104 på: Desember 23, 2009, 23:37:08 »
Hvordan vet jeg prisen mot konkurrentene? Jeg kan se hyllepris, men må innom kassa for å sjekke faktisk pris. Har jeg flere avtaler må jeg innom hver bidige sjappe og sjekke i kassa.
God tur. Jeg pleier å bruke telefonen..
Sitat
Hvorfor ikke bare ha en enkelt flat pris ut til alle kunder? Handler man stort er vel angroslager stedet man egentlig burde ha vært?
Kanskje privatkundene skulle holde seg unna byggsjappa? Det er vel opp til sjappa å bestemme hvem de vil selge til og til hvilken pris.
Sitat
Dette er faktisk ikke snakk om hva dere håndtverke skal tjene. Så fort noen klager på uforholdsmessige priser man som privat skal betale så er dere inne med en gang og sutrer om egne lønninger.
Er det dyrt velg en annen butikk. Det finnes butikker som har enkelte varer meget rimelig. Det med lønning og salg: Driver du butikk skal du ha betalt for det..
Sitat
Det er heller ikke i bunn snakk om at man kan ha rabattordninger. Det hele er basert på at mange får så store rabatter at prisen må skrus kunstig høyt opp først. Om jeg kan gå til en sjappe som har flat pris til alle og kjøpe en vare til 100kr. Hva er vitsen med å gå til en annen sjappe som tar 150kr for å kunne gi 50kr i rabatt til de som har rabattavtale?
Hva med andre tullete rabattordninger. Er du medlem i LO, MA, WV-klubben, Trumf osv får du fordeler/prisavslag noen steder. Hva/hvor/hvordan er det ikke helt lett å finne ut av heller. Er det feks rettferdig at et LOmedlem skal få varer billigere enn andre? Hvor mye prisene kan presses er avhengig av bransjens historie og filosofi.

Utlogget Børge

  • Legende
  • *****
  • Innlegg: 3.926
  • Kjønn: Mann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #105 på: Desember 23, 2009, 23:51:24 »
hansemann: du glemte COOP medlemskort ... man får jo EN - 1 - prosent rabatt på alt man handler jo ;)

Utlogget mnj0909

  • Senior
  • ***
  • Bosted: Vestfold
  • Innlegg: 357
  • Kjønn: Mann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #106 på: Desember 24, 2009, 00:08:25 »
Men kan en privatkunde også få tilgang til Maxbo's nettbutikk? I "søknaden" er det obligatorisk å oppgi organisasjonsnummer - og det har privatkunder jo normalt ikke. Bør man istedet ta direkte kontakt med nærmeste Maxbo, eller?

Utlogget Børge

  • Legende
  • *****
  • Innlegg: 3.926
  • Kjønn: Mann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #107 på: Desember 24, 2009, 00:16:51 »
Tror Maxbo har en nettløsning som er Netthandel for proff-kundene sine .... Ehandelsløsninger er stortsett ikke utviklet for "gud-og-hvermann" da det ofte er mange lurifakser der ute som ikke veit helt hva de skal ha, og bare bestiller deretter ... for at så byggvaresjappa må hente feilbestilte varer - som i kunden sine øyne er feilleverte varer....

Utlogget 912R

  • Legende
  • *****
  • Bosted: Rogaland
  • Innlegg: 1.613
  • Kjønn: Mann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #108 på: Desember 24, 2009, 00:22:37 »
Løsningen for rabatter er: "Olsen's Snekkerier".. Verdens mest ulønnsomme snekkerfirma. Bare utgifter og ingen inntekter  :(

Men gode rabatter da... ;D

Kun 2k å etablere her: http://www.brreg.no/registrering/elreg_ny_enhet.html
Jeg har ikke dysleksi -bare Ipad..

Innlogget hans9001

  • Høvding
  • *******
  • Bosted: Akershus
  • Innlegg: 22.199
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #109 på: Desember 24, 2009, 00:24:20 »
hansemann: du glemte COOP medlemskort ... man får jo EN - 1 - prosent rabatt på alt man handler jo ;)
Der eier man butikken. Det blir jo nesten som å snyte seg selv ;D Jeg har dette kortet, men handler så å si aldri på Coop...

Innlogget hans9001

  • Høvding
  • *******
  • Bosted: Akershus
  • Innlegg: 22.199
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #110 på: Desember 24, 2009, 00:25:15 »
Løsningen for rabatter er: "Olsen's Snekkerier".. Verdens mest ulønnsomme snekkerfirma. Bare utgifter og ingen inntekter  :(

Men gode rabatter da... ;D

Kun 2k å etablere her: http://www.brreg.no/registrering/elreg_ny_enhet.html

Enkeltmannsforetak er gratis.

Utlogget 912R

  • Legende
  • *****
  • Bosted: Rogaland
  • Innlegg: 1.613
  • Kjønn: Mann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #111 på: Desember 24, 2009, 00:43:00 »
Ikke det kona registrerte for et par måneder siden iallefall. Mener jeg betalte 2k eller noe for det.

http://www.brreg.no/reg_gebyrer/
Jeg har ikke dysleksi -bare Ipad..

Utlogget Boligbyggerne

  • Mester
  • ******
  • Bosted: Kysten
  • Innlegg: 9.624
  • Kjønn: Mann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #112 på: Desember 24, 2009, 01:01:34 »
Tror dere ser litt enkelt på det dersom en kun har et enkeltmannsforetak og ingen omsetning. Dere må nok vise til noe før dere får rabatter. Ser for meg en haug "privatkunder" med enkeltmannsforetak inn på trelasten og lurer på om butikken kan masseberegne stein, lekter, innfestning snøfangere, og alt annet som går med til et tak. Der ligger forskjellen, en proff bestiller etter en ferdig materialliste og varen er nok ofte ikke innom lageret på trelasten, rett på byggeplass.

Utlogget 912R

  • Legende
  • *****
  • Bosted: Rogaland
  • Innlegg: 1.613
  • Kjønn: Mann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #113 på: Desember 24, 2009, 01:29:57 »
Ingen beregning her i gården. kun inn med hengeren og på med sakene. Tror faktisk ikke
de har et intelligent system for å kvalitetsikre dette.
Når jeg handler noe for et av mine selskaper får jeg ofte rabatt uten å be om kun fordi de oppfatter at vi representerer et selskap. Selv om dette ikke er et byggfirma. Allikevel kjøper jeg mye mer på privaten..
Så jeg oppfatter at disse rabattene sitter ganske løst. Akkurat som de gjorde i andre bransjer i gamle dager.
Vi får se, kansje blir det et lite "Alt i Bygg" selskap til nyåret. Trenger mye trevirke til gjerder etc. etterhvert. 
Jeg har ikke dysleksi -bare Ipad..

Utlogget Pingle

  • Legende
  • *****
  • Bosted: Akershus
  • Innlegg: 3.259
  • Kjønn: Mann
  • Absolutt ikke fagmann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #114 på: Desember 24, 2009, 08:01:59 »
Noe påfallende at en del (håndtverkere?) her forsvarer ett konkurransehindrende system ved å hevde at det ikke er konkurransehindrende.

Men det er nå i grunnen forståelig nok, man forsvarer jo de ordninger som er en selv til fordel.
-----------

Poenget her blir jo å skille mellom de som betaler regningen til slutt, kunden og de som selger, dvs byggvaresjappa og håndtverker.

Byggvaresjappa og håndtverker har begge fordel av rabattsystemer, kontoer, hemmelige priser osv da alle disse konkurransehinder i all hovedsak gir en større regning til kunde og mer penger i skattekista til Greven/Løvenskiold.

Men håndtverker kommer jo i en beklemt situasjon mellom kunden som vil ha lavest mulig pris og Greven som vil tjene mest mulig penger. Gevinsten håndtverker har vha hemmelige priser og avtaler med Greven er i ferd med å smuldre bort ettersom privatkundene begynner å få mer og mer kunnskap om faktisk materialpriser og etterhvert begynner å stille spørsmåltegn ved det hele.

Og fjernet man alle konkurransehinder så ville jo også håndtverker til slutt slippe å drive med dobbelregnskap og fakturering ovenfor kunde for å skjule de faktiske (lavere) materialpriser. Man hadde da fjernet mistenksomheten og irritasjonen det medfører for kunde.

Hadde det ikke vært fint for håndtverkere å slippe alt tullet, operere med åpne og offentlige priser på materialer og ta sin fortjeneste på timelønna (evt. oppdragspris)?

Jeg skjønner ikke helt at dagens system er noe å forsvare, selv ikke for håndtverkere, de ender opp som Grevens lakeier når det forsvares, ikke noe mer.

Og greven gnir seg på pengepungen og gliser hele veien til skattekammeret sitt.

God jul!  :D
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.

Utlogget Esa Global

  • Senior
  • ***
  • Innlegg: 266
  • Kjønn: Mann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #115 på: Desember 24, 2009, 08:36:41 »
Rabatter er KUN til for å mele håndverkerkerens egen kake. Jeg selv har en kompis som driver et eget byggmester foretak med 4 ansatte altså 5 totalt og de tar ut litt varer iløpet av et år. jeg vet at når han sitter og priser til kunden så blir det sagt til kunden at du får mine rabatter som byggevarehuset gir på materiell, bla bla bla... realiteten er at han kanskje har 40% rabatt men gir bort 10%. Det som er det kjekke for han er at materiallisten som han gir ut på prosjektet som han får fra byggevarehuset er med "grunnpriser", denne legger han ved til kunden slik at kunden "ser" hva han betaler og hvilke priser han får 10% på,hehe, men kunden vet jo ikke at han får 40%. Lureri med andre ord. Byggmestere tjener fett jævlig fett, det sier han selv. Jeg vet at også elektrikere holder på med denne praksisen her jeg bor.
Ikke rart det er dyrt å bygge i Norge, latterlig.

Utlogget sOPp

  • Høvding
  • *******
  • Bosted: Enebolig
  • Innlegg: 20.122
  • Kjønn: Mann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #116 på: Desember 24, 2009, 11:10:59 »
Men er bare sjefene selv som ser noe til pengene da. Resten av firmaet har timesbetalt.

Innlogget hans9001

  • Høvding
  • *******
  • Bosted: Akershus
  • Innlegg: 22.199
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #117 på: Desember 24, 2009, 11:57:15 »
Noe påfallende at en del (håndtverkere?) her forsvarer ett konkurransehindrende system ved å hevde at det ikke er konkurransehindrende.

Men det er nå i grunnen forståelig nok, man forsvarer jo de ordninger som er en selv til fordel.
Alle kan prute. Jeg kan ikke skjønne at det er konkurransehindrende. Det er meg likegyldig hva kjøpmannen på hjørnet betaler for osten. Det er det jeg må betale for den som er interessant for meg. Synes jeg prisen er uakseptabel kan jeg kjøpe et annet sted, lage selv osv. Med byggevarer er det faktisk mere åpent enn med mange andre varer. Du får neppe kjøpt en ost av Tine. Å regulere byggevarepriser blir galt.
Sitat
Poenget her blir jo å skille mellom de som betaler regningen til slutt, kunden og de som selger, dvs byggvaresjappa og håndtverker.

Byggvaresjappa og håndtverker har begge fordel av rabattsystemer, kontoer, hemmelige priser osv da alle disse konkurransehinder i all hovedsak gir en større regning til kunde og mer penger i skattekista til Greven/Løvenskiold.
Sjappa må selge rimelig ellers forsvinner kundene. De diffrensierer kundene sine. Jeg kan ikke si at det skader kunden om håndtverker får en megarabatt som kunden selv ikke ville fått. Kunden kan dessuten fritt kjøpe sine egene materialer. Jeg ser ikke problemet. Er det fordi noen tjener noen % på å selge byggevarer videre at du blir forbannet?
Sitat
Men håndtverker kommer jo i en beklemt situasjon mellom kunden som vil ha lavest mulig pris og Greven som vil tjene mest mulig penger. Gevinsten håndtverker har vha hemmelige priser og avtaler med Greven er i ferd med å smuldre bort ettersom privatkundene begynner å få mer og mer kunnskap om faktisk materialpriser og etterhvert begynner å stille spørsmåltegn ved det hele.
Hvis kundene vet om systemet så er det ikke noe proble. Alle vet at man får prisavslag ved store kjøp. Dette gjelder alle bransjer jeg har hørt om.
Sitat
Og fjernet man alle konkurransehinder så ville jo også håndtverker til slutt slippe å drive med dobbelregnskap og fakturering ovenfor kunde for å skjule de faktiske (lavere) materialpriser. Man hadde da fjernet mistenksomheten og irritasjonen det medfører for kunde.

Hadde det ikke vært fint for håndtverkere å slippe alt tullet, operere med åpne og offentlige priser på materialer og ta sin fortjeneste på timelønna (evt. oppdragspris)?
Det kommer an på hvordan du møter kunden. Du sier ikke at de skal få dine rabatter når du ikke gir dem det. Jeg sier hva jeg skal ha for materialene, vil de ikke betale det kan de kjøpe dem et annet sted. Jeg må også ha for tid, risiko osv.
Sitat
Jeg skjønner ikke helt at dagens system er noe å forsvare, selv ikke for håndtverkere, de ender opp som Grevens lakeier når det forsvares, ikke noe mer.
Ja stakkars lakeier! La oss bygge hus av peppekakedeig for å fri oss fra greven. ;)
Sitat
Og greven gnir seg på pengepungen og gliser hele veien til skattekammeret sitt.
Pusherene har også konkurranse, så de kan ikke ta hva de vil heller.
Sitat
God jul!  :D
God Jul!

Innlogget hans9001

  • Høvding
  • *******
  • Bosted: Akershus
  • Innlegg: 22.199
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #118 på: Desember 24, 2009, 12:00:18 »
Rabatter er KUN til for å mele håndverkerkerens egen kake. Jeg selv har en kompis som driver et eget byggmester foretak med 4 ansatte altså 5 totalt og de tar ut litt varer iløpet av et år. jeg vet at når han sitter og priser til kunden så blir det sagt til kunden at du får mine rabatter som byggevarehuset gir på materiell, bla bla bla... realiteten er at han kanskje har 40% rabatt men gir bort 10%. Det som er det kjekke for han er at materiallisten som han gir ut på prosjektet som han får fra byggevarehuset er med "grunnpriser", denne legger han ved til kunden slik at kunden "ser" hva han betaler og hvilke priser han får 10% på,hehe, men kunden vet jo ikke at han får 40%. Lureri med andre ord. Byggmestere tjener fett jævlig fett, det sier han selv.
Dette er lureri. Det riktige hadde vært i si at de får 10% og ferdig med det

Utlogget voyler

  • Veteran
  • ****
  • Innlegg: 752
  • Kjønn: Mann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #119 på: Desember 25, 2009, 13:15:32 »
Lik pris til alle? Aldri i verden, det er like naivt å tro på det som på lik lønn for likt arbeid. Eller julenissen  ;D Hylleprisene er å anse som veiledende priser i en byggevaresjappe. At privatkunder blir veil- eller villedet prismessig er ingen nyhet. Mange bransjer driver på samme måte. Bank og forsikring. Desto flere produkter du kjøper, jo mer rabatt. Nordea tilbyr fordel pluss, men da må du binde deg. Flybransjen med sine bonuspoeng og gud-vet-hva det neste blir. Dagligvarebransjen nevnes som en "lik pris til alle" bransje. Er det virkelig noen som tror at denne bransjen ikke er preget av bonus og rabattordninger mellom leverandør og utsalg? Lik pris til alle er en illusjon noen liker å tro på, men den er gjennomhullet av ulike salgstriks, ala Ta 3, betal for 2 osv. Det samme virvaret finner man i avlønning. Bonuser, opsjoner, frynsegoder og sluttpakker, for å nevne noe. Like pris til alle er noe privatkunden her inne forfekter. Å bruke begreper som rettferdig/ urettferdig om måten bransjen skjuler egentlige priser vitner om mangel på innsikt i hvordan ting foregår, og alltid har foregått. Konkurransehemmende? Du finner samme ordninger i de fleste (om ikke alle) land med fri markedsøkonomi. Finnes det alternativer? Byggmax, ryanair (selv om de også skjuler prisene sine), Lidl (de ble jo "mobbet" ut av landet) og så videre.

For ordens skyld, jeg er enig i dere som etterlyser lik pris til alle, akkurat som lik lønn for likt arbeid er et ideal mange etterstreber - men i praksis er det ikke slik det fungerer. Og i disse juletider, som det ble sagt for omtrent 2000 år siden, Mundus vult decipi, ergo decipiatur (Verden vil bli bedratt, så la den bli bedratt)

God Jul til alle på Byggebolig.no!

Utlogget Boligbyggerne

  • Mester
  • ******
  • Bosted: Kysten
  • Innlegg: 9.624
  • Kjønn: Mann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #120 på: Desember 25, 2009, 13:22:06 »
Voyler: og ikke nok med det, det er faktisk forbudt dersom alle byggesjapper skal ha samme pris. Det kalles prissamarbeid og er forbudt ved lov. All konkurranse mellom butikker kommer oss forbrukere tilgode. Dere som påstår noe annet har misforstått hvordan økonomien i samfunnet fungerer. Vi lever ikke i en kommuniststat, selv om noen hevder det.

Utlogget Pingle

  • Legende
  • *****
  • Bosted: Akershus
  • Innlegg: 3.259
  • Kjønn: Mann
  • Absolutt ikke fagmann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #121 på: Desember 25, 2009, 13:54:37 »
Alle kan prute. Jeg kan ikke skjønne at det er konkurransehindrende. Det er meg likegyldig hva kjøpmannen på hjørnet betaler for osten. Det er det jeg må betale for den som er interessant for meg. Synes jeg prisen er uakseptabel kan jeg kjøpe et annet sted, lage selv osv. Med byggevarer er det faktisk mere åpent enn med mange andre varer.

For å ha fri konkurranse med tanke på pris:

1. Du må vite prisen på varen hos ulike selgere
2. Du må vite hva andre betaler for varen hos samme selgere

Hovedregelen for konkurranse er at alle har lik tilgang på all informasjon, altså åpenhet om pris, dvs både hva jeg må betale, og hva du må betale.

Dette er ikke såå vanskelig å skjønne... ;)

Og så er det ett poeng å tenke som så, hvorfor vil diverse bransjer har deg som kunde over på diverse kort, rabatt og konto-ordninger.

Det er ikke for å være snill med deg, men det pakkes inn i noen fordeler for deg men den underliggende drivkraften, som gjør at de investerer millioner i å få deg på kroken, er at de tjener mer på å binde deg til masta (kontoen, rabattene, osv).

Du tjener ikke på det, vi (sluttkunden) tjener ikke på det, men selger tjener på det.

Og grunnen er at det reduserer og hindrer fri konkurranse på pris.
----------------

Og du kjenner dette fra alle andre bransjer hvor det offentlige/konkurranstilsynet stadig må gå inn for å bygge ned konkurransehinder, bank og forsikringsbransjen er ett godt eksempe, samt telebransjen osv.

Alt gjøres for å tjene mer penger. Du kan si hva du vil om BI folkene i ledelsen til diverse aktører, men det å tjene mer penger er faget og yrket deres og de vet hva de driver med.

----------------

Jeg syns i grunnen det er litt trist at en del av forbrukerne blir så overbevist og lurt at de ender opp som forsvarere for ordninger som kun er der for å generere større overskudd til aksjeeiere og eiere av bedrifter.

Og er noen av dere på den borgerlige/konservative/liberale siden ideologisk/politisk så burde dere i hvertfall skrike opp når dere blir del av/ser konkurransehindrende ordninger. Og i det minste bør man reagere på det som forbruker.

Men er dere på eiersiden så kan jeg jo forstå det.
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.

Utlogget Boligbyggerne

  • Mester
  • ******
  • Bosted: Kysten
  • Innlegg: 9.624
  • Kjønn: Mann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #122 på: Desember 25, 2009, 14:16:30 »
Jeg er ikke på eiersiden og heller ikke på butikksiden i noen bransje. Men jeg skjønner det at en får bedre pris dersom selger ser meg som en mer interressant kunde. Om jeg skal selge en vare til deg og gir deg 10% så må jeg selge mye mer for å tjene det samme og da må du kjøpe mer. Som forbruker gjør du ikke det.

Skal du som forbruker kjøpe mye en gang så kan du ta listen med deg rundt til mange tilbydere og få pris, den prisen du ender opp med er markedspris.

Nå skal jeg kjøpe hvitevarer og brunevarer, jeg gir blaffen i lokketilbudene og tar med listen over hva jeg har lyst på og gir den til butikkene, den som gir lavest pris på samme vare får leveransen. Så enkelt er det.

Lik pris til alle vil en aldri klare å få til, det er alltid noen som kan gå under i pris hvis de har lyst på leveransen. Det har med driften å gjøre til dem som selger. Er de god på innkjøp, holder lave kostnader og har god logistikk så blir de billigst, og det er de du som forbruker må finne. Det er ikke sikkert de er best på alt de selger men akkurat det du skal ha der og da er de best på. For trelasthandlere er nok salg av volum og rullering av lager et viktig poeng og det bidrar proffen med, derfor er de en interessant kunde for dem.

Utlogget 912R

  • Legende
  • *****
  • Bosted: Rogaland
  • Innlegg: 1.613
  • Kjønn: Mann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #123 på: Desember 25, 2009, 14:42:26 »
Jeg er selv på eiersiden i et par selskaper som livnærer seg av å kjøpe og selge varer. Allikevel er det mulig å ha et bredt og lengre perspektiv med det man gjør synes jeg.
Vi har også siden tidenes morgen blitt tilbydt å være med på den ene mer fantastiske bonuskortløsning enn den andre. Samt utallige andre mer eller mindre kreative markedsløsninger.
Jeg har alltid vært negativ til "bonus" kortene. Årsaken for meg er logisk. Den som tilbyr kortene skal også tjene penger. Og da må enten konsumenten eller butikken betale.
Ergo er dette bare en overflødig parasitt..
Jeg får også spørsmål om rabattordninger for bruk av mine varer i jobbsammenheng.
For vår del gir vi noe rabatt på en slik ordre om den kan hentes inn direkte fra leverandør. Den vl da ikke påvirke beregnet fortjeneste på eksisterende varelager. Blir da en ukes tid for kjøper å vente på denne ordren.
Selv om de leverer en ordre som er meget stor utgjør de bare en brøkdel av omsetning over disk uten spesialbehandling. Så vi er sånn passe interessert i denne handelen.

Og som det blir nevnt her. Ja alle kan prute. Men er det ikke deilg enkelt å kunne gå et sted der man allerede har regnet ut de prisene som man minimum må ha for å gå rundt?
Når jeg henter saker på trelasten en tidlig morgen ønsker jeg ikke å bruke tid på kverulering om pris. Det gjør jeg nok med leverandører i hverdagen.

For meg kan det se ut som det er marked for et trelastkonsept der det er kun et lager med god plass til hengeren og kun nettopriser. Ingen reklame, ingen plass brukt til hobbyverktøy etc..
 
Jeg har ikke dysleksi -bare Ipad..

Utlogget Børge

  • Legende
  • *****
  • Innlegg: 3.926
  • Kjønn: Mann
Sv: Maxbo: Arroganse, høye priser og dårlig service
« Svar #124 på: Desember 25, 2009, 14:58:18 »
Da jeg jobba i byggvaresjappe kunne vi gi mer rabatter til de som opprettet byggekonto via GE-moneybank .. grunnen til dette er så enkel som at bedriften min da slapp risikoen ved salg av varer på kreditt ettersom GEM kjøpte fordringene fra dag 1....

Om man ser for seg at hver 100. kunde ikke betaler og at denne kunden handlet for 40.000, er man nødt til å dra inn 400 ekstra på hvert salg - bare for å ta inn det tapte på den ene kunden....... I tillegg slipper man passe på purringer, inkasso osv osv osv ... Ligger mye penger i å "outsource" dette - penger som bedriften da kan tilby lavere priser til sine kunder på istedenfor....

DERFOR er "bonuskort/kundekort" en besparelse man kan tilby sine kunder :)

 

Kontakt ByggeBolig

Annonsere på ByggeBolig?

Ønsker du å annonsere på ByggeBolig? Ta kontakt med Terje [krøllalfa] ByggeBolig.no.

Kontakt med Administratorene

Ønsker du kontakt med administratorene? Send en e-post til Vaktmester [krøllalfa] Byggebolig.no.

Kontrollpanel

Velkommen til ByggeBolig!

Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering?

Brukernavn:
Passord:
Husk meg:        

Eller gå til avansert søk.

Siste innlegg i Diskusjonsforumet

Plassering av durgoventil
KjellG
Beste GU10 led-pærer 2013-2014
elby
Bygge inn radiator i skap
bergho
Leggemønster på flisene - Hva er penest / inn nå??
petter`n
Vudering av varmefolie installasjon
hans9001
Plassering av skillevegg i garasje
Hootie
Faktisk produsert solenergi
dkt850
Jordfeil på kjøkken
hans9001
Installasjon av elektrisk i eget hus
Mort_n85
Problemer med nedkjørsel til hus utført av statens vegvesen.
Florvåg
Inverterstyrt til 230v?
arneha113
Løsning på å dele opp et rom i 2? Med bilde!
frodes
Dimmer for eglo LED-lampe
elby
Mitsubitsi HARA 66. Få til å blåse med vifte ved oppnådd temperatur?
Sempron
Blanding av takstein
hans9001
Husbrann. Tanker og ettertanke
Thorvald1973
Den store xComfort-Sensio-tråden (Smarthus)
MGA
Hvitevarer fra Ikea
jan egil
Budsjettmal (gjerne i excell)
maian86
Hvilken sentralstøvsuger anbefalles i dag
varg
Alarm-system synspunkter
torgstein
Bosh side by side kjøleskap som bråker
Thermocold
PFSP kabel - hvordan feste jording?
jan egil
Toppfinansiering av bolig + oppussing lån?
olavdaniel
Påstøp kjellergulv - hvilket isolasjonsmateriale, tykkelser etc
HSt
Septik. Hva innebærer det?
Andre_
Påbudt med egen kurs til stekeovn?
hans9001
Noen som har erfaringer med Bosch Compress 5000 væske-vann
ThomasAA
Mitsubishi vs Panasonic
HSt
Dårlig effekt fra bereder
dkt850
Svar på "dumme" elektrikerspørsmål
elektrikern
Maling av fasade i sameie.
snektriker
Hvordan få ut ringen i boksen?
Stereo_id
Hvilke rør bruker jeg ifra brønnhodet og inn til teknisk rom.
pag
Takstoler og precut reisverk - lego eller må man forvente tilpasninger etc?
sandhaug
Avslutning PN i rør.
hans9001
Mottatt pris utgraving av kjeller.
jaf
Bordkledning Garasje
TSt
Oppgradering - oljefyr med el.varmekolbe + piperehab + bereder?
TSt
Dokumentasjon av sikringsskap og varmekabel
sOPp