88,850
126
9
Miele vaskemaskin - Reklamasjon ifm skade på gummibelg rundt døråpning
24
skien
0
hei alle sammen :D
Noen har erfaringer med reklamasjon på vaskemaskiner?
Vi kjøpte en Miele vaskemaskin (W1713) på Elkjøp for et år siden, kostet 7000 kr på tilbud (ordinær pris 10 000 kr, sier de ihvertfall)
en dag hørte vi plutselig en bang og kom vi inn på vaskerommet så fant vi at alt vannet har lekket ut gjennom døren og ut på gulvet . Da jeg åpent døra fant jeg ut at gummibelgen har fått en rift som var relativ stor og liten del av gummibelgen var løsnet.
Fikk beskjed av Elkjøp å kontakte en lokal elektriker (Risse elektro ) som de har avtale med.
Seinere kom en tekniker og så på maskinen og tok bilder av belgen som skal sendes til Miele for vurdering og videre skal Miele avgjøre om saken skal dekkes av garantien eller ikke.
Tilbake melding fra Miele, selvfølgelig, var det at dette ikke var en garanti sak grunnen til det skal være at riften har typisk utseende av en rift som forårsaket av en krøllet klær som inneklemt mellom døren og belgen eller en glidelås fra en bukse som revet belgen. Miele mener videre at de ikke tar ansvar for dette og det er vi som forårsaket skaden.
Videre opplyser Riise elektro at en ny belg koster 2000 kr , kommer i tillegg arbeidet som koster minst 1500 kroner. ( man kan kjøpe en ny vaskemaskin fra Whirlpool for 3-4 tusen kr.)
Forrige vaskemaskinen fra Whirlpool kjøpe jeg i 2001 for 3500 kr. og hadde den i nesten 8 år.
Nå ? hva skal man gjøre ? skal man bare godta hva Miele sier ? Det er bare tull det de sier , de har jo ingen bevis på det og vi har ikke gjort noe galt , vi har bare vasket klær på samme måte som alle gjøre i alle tider ?
Er det ikke helt idiotisk å betale 3500 kr for ny belg ?
hvorfor var jeg så dum og kjøpte Miele ??? må man betalte for sin dumhet ?
Eller er det bare å kaste hele dritten fra Miele og bruker pengene til en ny maskin fra Whirlpool?
Hva kan man gjøre i en slik situasjon? skal man til retten , kanskje ? :-[
kan noen hjelpe ? :-[
Noen har erfaringer med reklamasjon på vaskemaskiner?
Vi kjøpte en Miele vaskemaskin (W1713) på Elkjøp for et år siden, kostet 7000 kr på tilbud (ordinær pris 10 000 kr, sier de ihvertfall)
en dag hørte vi plutselig en bang og kom vi inn på vaskerommet så fant vi at alt vannet har lekket ut gjennom døren og ut på gulvet . Da jeg åpent døra fant jeg ut at gummibelgen har fått en rift som var relativ stor og liten del av gummibelgen var løsnet.
Fikk beskjed av Elkjøp å kontakte en lokal elektriker (Risse elektro ) som de har avtale med.
Seinere kom en tekniker og så på maskinen og tok bilder av belgen som skal sendes til Miele for vurdering og videre skal Miele avgjøre om saken skal dekkes av garantien eller ikke.
Tilbake melding fra Miele, selvfølgelig, var det at dette ikke var en garanti sak grunnen til det skal være at riften har typisk utseende av en rift som forårsaket av en krøllet klær som inneklemt mellom døren og belgen eller en glidelås fra en bukse som revet belgen. Miele mener videre at de ikke tar ansvar for dette og det er vi som forårsaket skaden.
Videre opplyser Riise elektro at en ny belg koster 2000 kr , kommer i tillegg arbeidet som koster minst 1500 kroner. ( man kan kjøpe en ny vaskemaskin fra Whirlpool for 3-4 tusen kr.)
Forrige vaskemaskinen fra Whirlpool kjøpe jeg i 2001 for 3500 kr. og hadde den i nesten 8 år.
Nå ? hva skal man gjøre ? skal man bare godta hva Miele sier ? Det er bare tull det de sier , de har jo ingen bevis på det og vi har ikke gjort noe galt , vi har bare vasket klær på samme måte som alle gjøre i alle tider ?
Er det ikke helt idiotisk å betale 3500 kr for ny belg ?
hvorfor var jeg så dum og kjøpte Miele ??? må man betalte for sin dumhet ?
Eller er det bare å kaste hele dritten fra Miele og bruker pengene til en ny maskin fra Whirlpool?
Hva kan man gjøre i en slik situasjon? skal man til retten , kanskje ? :-[
kan noen hjelpe ? :-[
2000 kr er alt for mye for en belg. Jeg pleier å kjøpe uoriginale belger for brøkdel av prisen. Er du fingernem klarer du å skifte den selv.
Dette er en sak jeg ikke ville gitt meg på, evt tatt til forbrukertvistutvalget selv om beløpet er lite. Jeg trodde ikke Miele drev med slikt.
Kjøpsloven sier at den sterke part (fabrikant/butikk ol) har bevisbyrden ovenfor den svakepart (private forbruker dvs deg)
Gå til elkjop og si at du ikke finner deg i å bli behandlet slik. og at det er siste gang du handlere hos de om de ikke rydder opp. Elkjøp pleier å være grei på da det ikke liker å miste kunder.
Kjøpsloven tilsier også at hvis du har brukt vaskemaskinen til det den skal være brukt til ( dvs at du ikke har vasket et knivsett el) så skal vaskemaskinen vare i 5år. (Reklamasjonsrett, som ikke må forveksles med garanti, som er noe som butikk,grosist, fabrikant ol pålegger seg selvutover kjøpsloven. som feks hente garantien til samsung om tvn ryker)
Anbefaler alle å sette seg inn i kjøpsloven, da kan du spare ti-tusner enkelt.
http://www.lovdata.no/all/nl-19880513-027.html
Så veldig kort sagt: hvis ikke Miele/elkjop kan bevise at du har gjort noe galt; ikke la deg av spise med historier om glidelåser,,,en vaskemaskinbelg skal tåle glidelåser eller sammen rullede klær.... SÅ ER DE ERSTATNINGSPLIKTIGE!
Viktig ikke gi deg! stå på krava. vær gjerne en drittsekk om de setter seg på bakbeina, true med avis internett forum alle bekjente tv2 osv....
Hadde en sak i fjor der belgen på Miele-maskinen hadde kommet ut av posisjon og en del klær ble ødelagt før vi ble klar over hva som foregikk. For å gjør en lang historie kort så kom Miele og byttet denne, teknikeren mente at dette var garanti men ikke "hovedkontoret" (maskinen var 5 år, men belgen bare 1 år). En telefon til forbrukerrådet bekreftet at det var reklamasjonsrett også på deler, og med dette argumentet samt flere opplysninger fra tekniker ga de seg.
En vesentlig forskjell i min sak var at belgen denne gangen IKKE hadde rifter e.l. - likevel valgte de altså å "prøve seg", antagelig basert på at de aller fleste skader på belg er brukerfeil...
Elkjøp er vant med å håndtere privatkunder, Miele har stort sett med bedrifter (det er bedrifter som kjøper produktene deres og videreselger) å gjøre, og bedrift-bedrift har helt andre vilkår for kjøp og reklamasjone enn privat-bedrift. Elkjøp tenker mer image hvis dette havner i lokalavisa, Miele driter i dette.
Antar det ble vasket vanlige klær i maskinen, og ikke bh'er med piggtråd som spiler.
Ta et bilde et bilde av hva du vasket når den røk, send dette til Elkjøp, spør et enkelt spørsmål: Er denne vaskemaskinen laget for å vaske det du ser på bildet her? Ja? -> Da fikser dere vaskemaskinen på garanti eller reklamasjon.
Hvis de mener du ikke vasket det som er på bildet, be de legge frem bevis for dette.
Hvis de mener vaskemaskinen ikke tåler å vaske det du vasket, er det fin reklame for Miele og aktuell butikk i lokalavisa.
Vi kjøpte en ny belg fra Elkjøp for 680 kroner og installerte den selv ved hjelp av instruksjoner fra internetten. Det var en forferdelig to timer, men vi klarte det.
Lykke til!
Her er det Miele svarte min henvendelse med, og som resulterte at jeg fikk tilbakebetalt min faktura fra reperatør:
"Miele AS, beklager de problemer dere har hatt med deres nye vaskemaskin.
For å gjøre en lang historie litt kortere,ønsker vi å imøtekomme din reklamasjon på den utførte servicen.
Det som imidlertid skal være sakt,er at vi ikke konkluderer med skyld før teknikker har sett på skaden og konferert oss.
I dette tilfellet vil vi kreditere dine kostnader til tekniker og håper at vi kan opprettholde vårt rennome, og håper at deres vaskemaskin
fungerer tilfredsstillende etter reparasjonen. "
Basert på mine erfaringer med kundeservicen til Miele vil jeg ikke anbefale å kjøpe Miele vaskemaskin (den vasker derimot veldig bra, men det burde den jo når den koster 14000kr...)
Men vasker godt, det gjør de (vi har også Miele...)
Blir nok ikke miele neste gang...
Den siste belgen vi fikk var faktisk endret en god del, så jeg håper at den holder bedre. Maskinen er 6 år gammel, belgen har vært skiftet tre ganger om jeg ikke husker feil. Prisen nå sist var omtrent 2000 kr inkl arbeid.
Grunnen til at jeg ikke blir mer irritert på Mieles service er at det faktisk går an å ringe dem de tar telefonen relativt hurtig, de setter opp time uten lange ventetider, og de kommer på avtalt tidspunkt.
Vi har fått erfare fra en annen hvitevareleverandør (som også har eget serviceapparat) at ikke noe av dette er en selvfølge. Så får det heller evt bli noen ekstra runder mht garanti/reklamasjon og betaling. Jeg gir meg vanligvis ikke når jeg har rett
Første gangen: Innfestingen i det ytre karosseriet.
Andre gangen: Innfestingen i trommelen. Løsnet er litt unøyaktig, nærmere forklart så oppstod det en avstand mellom metall og gummibelg der klærne kom ned i og ble ødelagt av friksjonen. Den hang likevel fast.
Har skiftet belg på en Miele-maskin én gang, men da hadde eieren vasket et punkteringsredskap (fastnøkkel). En Creda-maskin vi hadde en gang brukte ca. en belg i året - men den kostet bare et par hundrelapper.
Original belg til Miele W1713 kan du få for rundt £75 i England, men det er en utfordring å finne en reservedelssjappe som gidder å sende til utposten Norge og har normale priser.
Nå har sendt en Mail til Miele , med enklte bilder som ble tatt med iPhone .
De svarer at de ikke kan vudere saken /skaden utifra bildene og de vil ha belgen tilsendt for vurdering silk at de ser nærmere på saken og evnt. Bestemme hva kan de gjøre ?
Vet ikke presis om dette er god tegn eller bare bortkastet tid .
Nå må jeg kontakte Riise elektro igjen slik at en teknikker komme og ta av belgen
Få se! må vente en uke til!
Sjekk denne linken på ebay i UK:
http://stores.ebay.co.uk/asuds-appliance-spares/MIELE-/_i.html?_fsub=19601537&_sid=76827484&_trksid=p4634.c0.m322
Pakningene de har her koster stort set GBP 20 + ikke oppgitt frakt. Totalt 300-350 kr (og GBP 20 gjør at det ikke blir norsk mva...)
Jeg gjentar det som en annen har svart tidligere: Man må skille mellom garanti, (som produsent gir, og som er frivillig), og en mangel, (dvs en svakhet med produktet, som selger er ansvarlig for i henhold til forbrukerkjøpsloven). Nå er jo din maskin såpass ny at det enda er garanti på den, og dermed en sak for Miele. Dersom Miele hevder at de ikke vil dekke dette som en garantisak, kan du gå til selger, (Elkjøp), og kreve reklamasjon i henhold til forbrukerkjøpsloven.
Hvorvidt du får medhold, er jo en annen sak. Det er en kjent sak at selgerne gjerne velter sitt ansvar for mangler med produktene over på leverandører/fabrikanter. I en bransje med hard konkurranse og liten fortjeneste, dekker som oftest leverandøren mangelrepasjonene. Dette må de gjøre for å beholde butikkene/kjedene som kunder. Det er i de tilfellene at leverandøren ikke vil dekke reklamasjonen, at kunden sliter. Mange kunder har ikke tid/ork til å krangle med butikken, og godtar et avslag. (Nå skal det jo også i all rettferdighet sies at det er ikke alltid at kunden har rett).
Dersom det går så langt i ditt tilfelle, vil det jo bli en diskusjon om hvor mye maskinen skal tåle, og om dette er opplyst i brukermanual, og om du har utsatt den for mer enn det. Et annet moment er hva du forventer at maskinen skal tåle. Når man kjøper en dyr maskin, (av et merke som har et godt navn, og fremhever lang levetid i sine reklamer), forventer man at den skal tåle normal bruk. Dersom selger avslår reklamasjon, er opp til han å bevise at du har misbrukt maskinen. Man forutsetter jo da også at kundene er såpass ærlige at de ikke reklamerer når maskinen ryker fordi de har vasket spiker og verktøy. ;D
Lykke til!
leste bruksanvisning som følger maskinen og det står ingenting om glidelås eller noe lignende om klær kan forårsake rift i belegn !!
å skifte belg på en Miele maskien? er det noe som man kan gjøre selv ? eller ma ha en teknikker ?
Egne prosjektfilmer på YouTube
Vanligvis er fronten på Mielemaskinene hengslet. Den er festet med tre bolter under dørrammen og noen skruer og klips hist og her. Når disse er tatt av åpnes fronten som en dør. Den ytre siden av belgen er da fri. Den indre delen er festet til trommelen med en "slangeklemme" hvis jeg ikke husker helt feil. Denne løsnes og belgen fjernes. Ny belg settes så på og alt festes igjen. Jeg bruker vel ca 15 minutter på dette. Det er ikke spesielt vanskelig slik at man burde klare dette selv hvis man er fingernem. På en del andre maskiner er denne jobben en utfordring.
Selvsagt kan brukerfeil oppstå. Men fabrikanter som nærmest bevisst avviser uansett første gang har jeg lite sans for. Med de prisene på Miele bør man forvente mer. De reklamerer jo også med det.
Selv hadde jeg en miele støvsuger en gang. Værste dritt jeg har hatt. Så siden har jeg bare holdt meg unna. Kanskje ikke vært så dumt. Jeg skal iallefall ikke kjøpe noen vaskemaskin som ikke er noe bedre enn noe annet, fra noen som har sånn kundeservice. Da er det billigere å kjøpe en til halvparten og skifte ut når den går.
Jeg synes dette ser ut som brukerfeil. Jeg har sett dette på Bosch også.
Men ting som kan se ut som brukerfeil, behøver ikke alltid være det. Det hender ting rett og slett ikke holder mål.
Om dette er skader av glidlåser, en knapp, så er det i mine øyne produskjonsfeil. Dette må en maskin tåle.
Kan dette være til hjelp?
Stemmer kanskje ikke helt på modell, men det kan gi visse ideer.
På nynorsk men....
http://www.apart4u.co.uk/video-tutorials/washing-machine-repair-videos/how-to-fit-door-seals-gaskets/miele-how-to-change-or-fit-a-washing-machine-door-seal-or-gasket.html
Deler se her: (handlet hos disse nå i helga, så jeg vet ikke helt om de har "gromme deler", men det vil jeg få svar på en av de første dagene. Kjøpte et lofilter til en gammel Siemens kondenstørketrommel).
http://www.nettoparts.net/shop/-doerbelger-317c5.html
Ville nok prøvd å reklamere "litt hardere" først.....
Litt bastant mening til slutt.. En belg ryker ikke av seg selv.. ikke meningen og tråkke noen på tærne..
Etter nå å ha sett bilde og vet hvordan døren er utformet med glass som godt dekker dette areal, er jeg også tilbøyelig til å tro at dette er ytrepåvirkning eller mest sannsynlig at noe har hengt ut over kanten når maskinen ble startet. Synes det er OK at Miele er skeptiske til at dette er en garantisak.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Forstår at noen kan være skeptisk !!!
Enig at en belg skal ikke ryker av seg selv !! Man kan komme med mange hypotetiskke forkaringer.
Men jeg er sikker på at det lå ingen harde gjenstander eller objekter i vaskemaskinen da det skjedde. og da vi åpent døren så vi ingen innklemmet klær eller gildelås.
Nå har jeg tatt av belgen og skal sende den til Miele , få se hva de sier ?
Nå skal ikke jeg være påståelig mht hva som har skjedd, men lyden dere hørte vil jeg tippe kom av at det som lå i klem løsnet og da rev med seg en bit av belgen. En slik skade kan ikke komme fra løse lufta, og hva skulle ellers forårsaket et smell?
Skaden er for øvrig helt identisk med den vi hadde på vår Mielemaskin. Det er ingen tvil om at noe hadde kommet i klem den gangen.
så ble det ikke dekket av Miele da ?
Nei, dessverre.
Men, uansett, å bli avkredd slike prisen for en reparasjon er sykt. Deleprisen var ille. Du får jo vaskemaskiner i dag til den prisen.
Men om ødelagte belger er relativt vanlig og som oftest går som brukerfeil, så skal jeg aldri bruke en liten formue på noen vaskemaskiner med slike delepriser.
Kikket nærmere på vår (Miele) nå og det er praktiskt umulig at noe kan komme i klem der nede etter at døren er på plass.
.....ellers enig at prisen var til å grine av......husker at når jeg byttet (ca 2 år siden) på vår forrige maskin (Siemens) så kostet belgen 550kr inkl frakt (originalvare).
Egne prosjektfilmer på YouTube
Joda, jeg ser den at det kan praktisk talt være umulig, men med så mange milliarder omdreininger vaskemaskiner tar i verden i løpet av et år, så skjer det!
§ 1. Alminnelig virkeområde.
(1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova.
Du viser til feil lov. Her gjelder forbrukerkjøpsloven.
jeg mener lyden kom fra maskinen , men min kjære kona som forrestten var hun som insistererte å ha Miele maskin, mener imidlertid at lyden var noen annnet og hadde ikke noen ting med maskinenn å gjøre.
så det er mye spekulasjon i denne saken ;D
Når man ringer Miele eller Riise elektro og fortelller om rift i belg , så får man nesten ikke lov å fortsette og forteller om skaden eller hva som skjedd så får man beskejd momentant at rift i belg ikke er en garanti sak og dekkes ikke .
husker da jeg ringte Riise elektro for først gangen så ble jeg fortalt med en gang at dette ikke er en garanti sak og den dama som jeg sankket med på telefon gjentok det nesten 20 ganger. Det hørtes ut som svaremaskin( dette er ikke en garanti sak , dette er ikke en garanti sak ...........)
Skal man holder på og forkalrer lover og forskrifter til slike folk ????
Sier som oftest at dårlige produkter henger sammen med dårlig kundeservice. Alltid en fiendtlig innstilling ovenfor kunden uansett årsak/feil. Alt for å ikke ta ansvar når produktene ikke holder mål.
Det finnes ingen brukermanuall eller video på nettet om Miele eller hvordan belgen skiftes.
Konstruksjonen på Miele er vedlig anneleders fra andre modeller og det er vedlig risikablt å pirke med maskinen. Eetter at jeg fjernt belgen så fant jeg ingen skruer/bolter eller knapper eller hva det kan være som kunne løsnes for å åpne fronten ? så jeg må ha en som har peiling og kan gjøre jobben( skifte belgen).
I dag var jeg på Elkjøp og den modellen som vi har( W1714) koster 10 000 kr. skal man holder på prikerarbeid med maskinen så mister man garantien , fortalte de på elkjøp da.
Dessverre skjønner jeg dem. De får sikkert hauger med telefoner om brukerfeil som kranglete folk vil ha dekket.
Maskinen er kvalitet. Slike feil har jeg sett på så å si alle maskiner. Da må alle maskiner være dårlige?
Iphone som er så populært har visst nok hatt et problem med glasset, det ser ikke ut som det har dempet populariteten. Feilen kunne ikke skilles fra brukerfeil.
Det som jeg synes er dårlig er at maskiner som Miele som koster langt mer enn de fleste, viser seg å ikke ha noe bedre kvalitet. Jeg kan ikke helt se hva som er brukerfeil jeg. Om skaden skjedde når ting ble lagt i (ble klemt i det døra ble lukka) og den revna rett etter, ja da er det brukerfeil. Skjedde dette under vask av helt vanlige klær, er ikke dette noe kunden kan avverge, fordi det er maskinens konstruksjon som er laget slik at ting kan komme inn der (selvsagt skal det ikke være andre fremmedlegemer der).
Ser man hvordan en belg på en vaskemaskin bøyes og dyttes på av en trommel i hver vask, så kan svakheter i denne faktisk få den til å gå i stykker om den ikke var helt god.
Jeg kjøper ikke iPhone eller andre appleprodukter, både grunnet den generelle kvaliteten og ikke ikke minst den viktigste grunnen, elendig kundeservice. Som jeg sa, dårlige produkter henger ofte sammen med dårlig kundeservice. Vi har jo gang på gang sett hvordan de kontant avviser feil og mangler som i grunn er åpenbare reklamasjonsgrunner. Det hender de gir seg litt etter press. Poenget er ikke at man kan avvsie ting som brukerfeil, når produktet ikke tåler bruk man normalt må forvente at det skal tåle.
Et stykke av tetteleppa er revet bort.
Stykket er lokalisert nederst på belgen.
Nederst på belgen er der hvor glasset i døra beskytter best/mest under drift.
Nederst på bengen er der hvor det er størst sannsynlighet for at det blir værende igjen noe i åpningen.
Tetteleppa er utenfor den delen av belgen som får belastning ved drift.
Beklager, kan ikke se at Miele kan komme til en annen konklusjon enn at det her må ha vært yttre påvirkning. Med mindre sårkantene kan indikere en rift eller feil i støpingen.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Har selv en del Miele produkter, og er fornøyd med dem.
Jeg leser at de fleste Mile vaskemaskiner har den samme "oppskriften" for å skifte dør pakning.
Tar med den frihet å legge ut denne lenken
http://www.howtomendit.com/answers.php?id=26275
Ofte en utfordring å finne ut hvordan ting er skrudd sammen, frustrerende også, men veldig godt når en har funnet det ut og en har fått det sammen igjen.
Egen erfaring i sånne saker er å samle all dokumentajon over hva som er sagt og gjort for å kunne vise til senere hvis det trengs.
Et annet problem er at sånne saker tar tid, og hva gjør men i mellomtiden? Jo, man ordner opp på egen hånd, og det er vel kalkulert av Miele også.
Din konklusjon kan stemme teoretisk når du bygger opp en fortelling utifra hva du ser.
men fakta er at det tilkommet en rift på belgen som jeg ikke vet hvordan det skjedde, for å være helt ærlig.Har lest alle innleggene og notater om mulige årsaker til belgskade og vi kan ikke finne noen ting i denne saken som kan forklarere riften på belgen.
Skal ikke bruker så mye tid på dette bare for at folk skal vise sympati.
Man kan jo komme med forskjellige teorier . Og det ser ut for meg at en belgskade er en svevende sak som kan fly hvor som helst.
Uansett , synes jeg at Miele skal fikse skaden for en maskin som koster 10000 kr og er bare ett år gamel
Belgen er solid ja men ikke tetteleppa fordi den må være tynn i og med at funksjon er å tette mot glasset slik at vann ikke trenger ut. Belastningen tas i frontplata og leppa sitter utenfor både den og spennring. .....Men det er klart at er det rift i utgangspunktet så er det en en god begynnelse til videre utvikling.
Realistisk: Finner Miele at sårkanten tyder på å har hatt feil fra fabrikk så......men ikke..... så vil de nok de vurdere hendelsen som jeg og avslå.
Lykke til, blir jo reint spennende dette
Egne prosjektfilmer på YouTube
Det de sier kan ingen bevise eller mot bevise (tøy som kom i klem )????
;
Hei !
Miele AS har mottatt Deres innsendte gummipakning.
Det viser seg at det må ha kommet tøy i klem på Deres vaskemaskin.
Gummibelgen lar seg ikke rive i stykker på annen måte.
Dette vil da annses som en servivejobb som ikke dekkes av hverken garanti eller reklamasjon
Egne prosjektfilmer på YouTube
Jeg ble fortalt at det koster 2000 kr for å skifte belgen.
Veldig surt , vanskelig for meg å svelge dette. Jeg har lyst å gå løs på maskinen nå med en slegge og knuse den i stykke eller sette fyr på og i helvete med Miele maskiner for godt
Selg den (Finn) med defekt belg og kjøp en annen maskin er nok lurere enn å bruke sletta....
Egne prosjektfilmer på YouTube
NB. send brevet til daglig leder.
Miele er med andre ord ikke noe bedre, tross økt pris. Kundeservicen er visst heller ikke noe å skryte av. Godt å vite om man skal skifte ut noe.
Dette er ikke en vanlig feil. På de maskinene jeg har brukt i utleieleiligheter, i familien og selv har dette ikke skjedd. Disse maskinene har for det meste vært 90 talls AEG maskiner. Jeg har derimot reparert slike maskiner med denne feilen.
Hvis du ser på din vaskemaskin så ser du at det skal veldig mye til for at klær arbeider seg frem til leppen på pakningen. Får du derimot et plagg i klem når du lukker døren, særlig hvis det er knapper på det er det mulig at det følger med en bit av gummien hvis tøyet blir trukket inn. (Fremmedlegmer kan også gjøre mye ramp...)
Det er selvfølgelig kjedelig hvis det oppstår en episode som gir en skade som vanligvis er forårsaket av brukerfeil. Hvis skaden er nederst på pakningen er det veldig sansynlig at feilen kommer av klær i klem. Jeg har kun sett slike skader nederst...
De brukte samme argumentene som er nevnt her inne tidligere, du får en kvalitetsmaskin som holder i 20 år minst og ennå masse prat om kvalitet bla bla bla..
Har som sagt hatt disse AEG maskinene i godt over ti år uten noe problem i det hele tatt, det hender faktisk at jeg har funnet klær som har forvillet seg inn i mellom belgen og døra etter endt vak, men det har aldri laget noen skade på maskin eller belg av den grunn.
Vi leide en plass der det var vaskemaskin og i mangel på lagerplass så ble maskinene stående på en palle utendørs med pressening over seg i over ett år, tok dem inn for litt over ett år siden og vasket dem, lot dem tørke ett par dager og startert dem opp, funker akkurat like bra i dag som den dagen de var nye.
Jeg ser ingen grunn til å kjøpe dobbelt så dyrt og tro at det skal være noe bedre av den grunn, en forbanna dyr garanti, den ekstra diferansen mellom AEG og Miele kan jo dekke inn et ekstrasett med maskiner, det og er jo en garanti som jeg vet at jeg ikke trenger å krangle med noen om for å oppnå ;D
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Har tøyet krøpet helt ut til overgangen mellom glass og gummi? Dette er ikke bra. Frost kan sprenge ventiler og pumpe, dessuten vil kondens kunne ødelegge kontakter. Mielemaskinene er bedre enn AEG. AEG var veldig bra til for ca 11 år siden. Da kom det en ny modell som var laget av billigere materialer. Denne har det vært en del tull med. Så er spørsmålet hva gir mest for pengene. Jeg har sett AEGmaskiner til 2500 kr som er en god pris. Miele har jeg sett så lavt som 6000 kr. Det er også en god pris. Du får ikke noe særlig bedre maskiner selv om du betaler mye mere.
Det har skjedd med min gamle AEG maskin ved flere tilfeller, små klær som har forvillet seg inn mellom belg og dør under vask, men det har aldri git noen skade på maskinen.
Har aldri bytte noen børster på den, eller noe annet av deler heler for den saks skyld, kun renset filtere en gang i blant ;)
Vet at det ikke er noe serlig å lagre dem utendørs, tømte dem godt for vann og hjalp til med litt trykkluft for å blåse dem så fri for vann som mulig.
Men må inrømme at jeg ikke levnet dem så mye håp og regnet ikke med de skulle overleve den lagermetoden da, men det gjorde dem, de har nå godt i ett års tid etter vinterlagringen ute så om de ryker til helvete nå så har de gjort en god jobb og jeg skal levere dem på fyllinga med andakt og respekt ;)
Husker og at gamla hadde maskiner fra AEG i barndommen og de holdt jo i en evighet, men som det blir nevnt her at AEG nå ikke er like gode som de en gang var kommer jo ikke som noen bombe,
De følger jo bare etter alle andre merker, er jo ingenting som er bygd for å vare lenger, bruk og kast mentaliteten er jo nesten på mote igjen
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Så langt så er vi da enige.
Men det virker som om dette har skjedd under vask. Så selv om sannsynligheten er liten, så vil det skje. Men det virker jo som hos Miele er det helt umulig.
Ærlig talt, dette tror jeg ikke på
Du skriver mellom belgen og glasset det er jeg med på men at en på en nyere vaskemaskin skulle kunne komme klær inn i mellom glass og tetteleppa er så å si praktisk umulig. Vi snakker her om få millimeter som tettelappa har som begelsesområde, i tillegg er den vinklet inn i maskina og blir derfor sterkere mot press innenfra (vannpress).
At det kan bli liggende en truse eller små klær på belgen mellom den og glass skjer hos oss også for der er det rom til det. Skaden her (se bilde) er ikke noen en lite plagg kan ha forårsaket da det er resten av klærne i trommelen som "drar" i plagget som sitter fast ved eks. sentrifugereing og er det da eksempelvis en jakke med glidelås så er den sterk nok til å både rive og lage lyd.
Har tatt konsekvensen av denne hendelsen og tatt en opplæring hos "våre brukere" i huset om hva som kan skje om en smeller igjen døra uten å ha kontrollert at alt er god innenfor belgen.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Så du tror virkelig at Miele er villig til å dekke kostnadene ved å utbedre skader du selv har påført maskinen?
Belgen var hel når du tok den i bruk og du sier selv at det kom et "smell" fra maskinen.
Haha - Å "true" med å kaste ut Mielen og sette inn en (bedriten) Whirpool er det latterligste jeg har hørt.
Helt talentløst. Hvis du ønsker problemer - da kjøper du Whirpool.
Tenk deg godt om. Tror du Whirpool hadde erstattet en ny belg gratis pga. dine feil.
Nix!
Nei, det kan du ikke forvente.
Hvis de dekker denen skalen, og alle andre tilsvarende skader, vil alle oss andre Mielekunder betale for din dummhet.
Noen ganger blir jeg litt oppgitt over folk som ødelegger sine egne varer ved feil bruk og krevet at "alle andre" skal rette opp og betale.
Her er det bare å bite i det sure eplet og kjøpe ny belg.
Belgen kjøper du direkte fra Miele og monterer selv.
Dette blir jo helt feil og en regelrett kortslutning.
Du kan ikke kjøpe en ny Audi, bulke den i autovernet, og rusle tilbake til butikken og kreve skaden rettet for forhandlers regning. Dette blir for dumt.
Det bør være innlysende at f.eks. en BH med metall- elelr plast-spiler vil ødelegge en gummibelg hvis man lar den henge ut av maskinen ved driftsettelse.
Disse gummibelgene, uavhengig av fabrikat, er knallsterke og holdbare.
Det skal MYE kraft til for å ødelegge denne på den måten bildet viser.
Jeg mistenker trådstarter for å tone med "verdien av egen innsats" for å skade egen maskin.
Dette smellet var nok VELDIG høylytt, hvis jeg skal tippe.
Flokens,
Dette er en brukerfeil.
En slik gummibelg kan kun bli skadet ved at noe klemmes mellom dør/karm/belg med oppstart av maskinprogrammet.
Da vil maskinen "nappe" tøyplagget inn i maskinen og det er en RISIKO for at belgen da skades.
Således har skjedd i dette tilfellet.
Da nytter det ikke å klage på Miele ::)
Riktignok er denen gummibelgen alt for kostbar å skifte, men etetrsom Miele leverer kostbare/holdbare maskiner av god kvalitet må man påregne at reservedeler også er dyrt.
Jeg synes denen tråden har mange merkelige innlegg, som utelukkende "støtter opp om" en "sint holdning" fra eier av vaskemaskin.
Visst er det surt når slikt skjer, men når en selv har skylden nytter det ikke å belaste alle andre for feiltrinnet.
Jeg har Miele vaskemaskin nå, og det er tilnærmet umulig at noe som roterer vil skade belgen.
I hvertfall så lenge det er normale klær som vaskes.
Hvis det henger klær ut av maskemaskinen når man lukker døren vil de fleste oppdage dette før maskinen startes opp.
I dette tilfelelt virker det som om dette ikke er oppdaget og de har startet vaskemaskinen med klær hengende ut.
Da er det en rimelig sjanse for at belgen skades, naturligvis.
hvis man er blind så kan slike ting skje ! fordi døren lar seg ikke lukkes uten motstand !
hadde det skjedd med deg, at du plutselig finner rift i belgen uten at du finner noen synlig årsak til det så hadde du ikke kommet med denne konkulsjonen
( ingen som ødelegger sine maskiner )
Første service-verkstedet vi kontakte var vankelige og nektet for at skaden var produksjonsfeil før de hadde sett på den engang.
Service-verksted nr2 kom og skiftet belgen uten spørsmål , selfølgelig ville Miele dekke dette var beskjeden derifra:) Belgen gikk i vårt tilfelle i oppløsning etter 2mnd , det ble ikke funnet skarpe eller løse gjenstanden i maskinen av service-mannen.
Det jeg mener er at det i de aller fleste tilfellene det blir slike skader er det fordi tøy ligger i klem i døren. Jeg hevder ikke at det er tilfelle i ditt tilfelle. Du kan ha hatt uflaks og fått en skade som typisk ser ut som en brukerfeil. Det skal bare så fryktelig mye til før slikt skjer med vanlig tøy. Tro meg folk er blinde og klarer å lukke dører med mye motstand. Ikke ta dette personlig.
Ble gummien svak, luktet vondt og ble klissete? Dette skjedde med en Mielemaskin for meg. Da var Miele interessert i saken og ville ha en titt på belgen selv om den var over fem år. Jeg orket ikke lukten og kastet den. Jeg måtte uansett reparere maskinen raskt og alternative pakninger koster ikke mere enn et par hundre spenn.
Jeg kjøper belger, lyspærer, støvsugerposer, kabler osv fra et grossistfirma i utlandet. Derfor er ting billig. Hva prisen er for vanlige kunder aner jeg ikke. Tar Miele virkelig 2k for en belg?
Skulle ikke forundre meg om den grossisten du får fra leverer varer fra samme fabrikk som de originale.
Firmaet selger både originale deler og erstatninger fra samme produsent. Prisen er da under halve for "kopien".
Slik er det med bildeler også. Jeg skulle ha en generator til bilen. Original overhalt fra merkeverksted 7000 kr. Ny fra Mekonomen laget av Bosch 3000. Den overhalte var også Bosch.
Dette skjedde på min tidligere vaskemaskin en gang, en mellomdyr Asko. De var også svært interessert i å få tittet på belgen. Maskinen var vel ca 7 år gammel da dette oppsto, forøvrig rett etter en runde med kokvasking.
Det må du gjerne synes er interessant...
Jeg synes det er langt mer interessant å lese det hylekoret av innlegg som roper "forbrukermakt" med en gang noe slikt skjer. Les tråden en gang til og se på bildene. Dette er bare tull.
Det er ikke mulig å få revet av en slik kvadratisk gummibit uten at det er en fysisk påkjenning som yter voldsom kraft. Så lenge belgen er ett år gammel og gummien ikke er sprø må det ha vært noe som hang ut av maskinen - ut gjennon glassdøren.
Leser en hele tråden motsier trådstarter seg selv
Egne prosjektfilmer på YouTube
Fant de ut hva det var? Kjemikalier?
Bidda, du er en obserbant leser og jeg har merket meg det samme.
Denne tråden ser ut til å være startet av en som har brukt maskinen sin feil, og nå ønsker at andre skal betale for egen dumskap. Da nytter det ikke å bli sur på produktets produsent.
Av reinspikka nysgjerrighet har jeg i dag ringt Miele Service og fått pris på ny gummubelg til min Miele Softtronic W4880.
Dette var en toppmodell til 15-16.000 når den kom, så jeg vil tro den har en av de dyreste reservedelene.
Jeg kunne få kjøpe delen til en pris av 860,- inkl. mva og de antydet at ferdig montert av Miele servicemann i Oslo ville være 1600,- ferdig levert og montert hjemme hos meg.
Jeg synes dette var en meget god pris og servicen virket helt topp.
Skulle gjerne visst hvorfor trådstarter forsøker å fremstille Miele som noe drill, drømme om Whirpool og påstå at gummibelgen kostet 3500,- ?
De aller fleste delene er felles for mange modeller over mange år. Belgen er en av disse delene.
At det går an å trekke sånne konklusjoner som det blir gjort av flere på forumet her utfira et enkelttilfelle er for meg helt utrolig! Tror man ikke at det finnes haugevis av slike hendelser med absolutt alle produsenter? Med ditto kundebehandling. Tror man belgen til de andre merkene er så mye bedre? Tull og tøys!
Jeg ønsker lykke til med bilkjøp når den tid kommer. Det kan jo umulig bli noe annet enn hest og kjerre..
Min byggeblogg her på forumet: http://www.byggebolig.no/index.php/topic,24165.0.html
Man må jo lese det trådstarter sier. Man kan godt spekulere i hva som er sant og ikke. Men dine innlegg, som sier at det er klin døtte umulig, er jo ikke det hakk bedre. For min del kan du godt være representant for Miele på den måten du skriver. Alt det som er her blir spekulasjonener fordi vi selv ikke har brukt den maskinen, både i den ene og den andre retningen.
Fikk faktura på 2055,- for bytte av belg på Miele-maskin i Trondheim i juni 2010. De har egne servicefolk her også...
(beklager....kunne ikke dy meg
Dette rimer godt med priser jeg også fikk oppgitt, i område 2000kr.
Egne prosjektfilmer på YouTube
jobber du for Miele ?
Dersom han bruker så lang tid at det koster 225.000,- vill jeg ha stoppet ham etter noen timer, iallefall slik at det ikke hadde blitt mer enn kr. 100,000,-. ;D
Hvis den var ment på meg så jobber jeg definitivt ikke for noen som har med hvitevarer å gjøre, faktisk helt i "andre" enden, innen treindustrien.
Egne prosjektfilmer på YouTube
For 225000kr så vil du ha en Miele tekniker "on-location" 24 timer i døgnet frem til høsten - er ikke sikker på at det er verdt det ;D
Jeg tviler dog på at en konstruksjonsfeil eller materialfeil i belgen lar seg påvise uten en omfattende teknisk undersøkelse, og da er det tvil om den norske avdelingen til Miele er i stand til å gjennomfører dette.
Det er nok mulig å lage en svær sak av dette og bruke mye tid og krefter, men er det verdt det?
Når belgen røyk på min Miele (etter mange års hard bruk og trofast tjeneste), bestilte jeg bare belg fra Miele til rundt 750,-. Jeg husker ikke helt hvordan jeg byttet den, men skrur du av topplokket ser du nok til å finne ut hvordan du kommer til belgen. (Tror det innebar å skru av døra).
Vi har akkurat samme prolem W3241. Er det noen som har fått reklamasjonen igjennom?
Man må regne med at hverken Miele heler ikke de andre merker skal dekke belgskader.
De kommer med argumenter som de ikke har bevis på det. Problemet at forbrukeren ikke kan motbevise det Miele mener brukerfeil. Men som ofte så er det forbrukeren som må betale.
Jobber man for Miele eller er man en selger/tekniker så er man bevis 100% at det er brukerfeil , eller folk selv som ødelegger sine maskiner som advokt og beltiz mener. Er man forbruker så er det vanskelig å tro eller bli overbevist på teorien fra Miele ( inneklemt klær) eller andre forklaringer som er umulig å bevise, mener jeg.
Det beste kan man gjøre hvis man kan det og har tid er å skifte belgen selv.
For å slippe det hele kan man kjøpe trygdeforsikring hvis man har råd når man kjøper maskinen først.
Belgskade/rift er et kjent problem for Miele og forekommer ofte. Har du Miele så må du regne med at du SOON OR LATER FÅR DU EN ELLER ANNEN TYPE BELGSKADE , men Miele vil ikke innrømme feilen.
Sist for de som kommenterte bildende: riften utseende eller riftens type forteller ikke noen ting om skadeårsaken. Å komme med konklusjon basert kun på riftens utseende er bare idioti.
Jeg tviler på om forbrukerråder kan gjøre noe i slike saker så lenge Mile kan vurdere og bestemme alt selv. Det er fordi det er mange som får belgskader og de tapper på det og vil ikke innrømmer det.
Det var mange som reagerte på prisen og reparasjonskostnadene selv om kostnaden ikke var sakens-kjerne. Saken var at brukeren ikke skal ta ansvar for en feil som jeg mener at jeg om mange andre mener at det en kjent feil fra Miele. Man må regne med ca. 2500 kr alt i alt.
Skifte du selv ? koster det 800- 850 kr for en ny belg fra Miele. Teknikeren krever 1800-2000 kr ( varierer noe , hvis du ikke bor i senter av verden , Oslo!)
Jeg skrev at skaden så ut som om det var klær som var kommet i klem. Det er da typisk at skaden er nede. Jeg sa ikke nødvendigvis at det måtte være slik.
Bildet var godt nok.
Det er ingen som menet personlig her.
Det er litt rart at man sier at man feilbruker vaskemaskin hvis man bruker den som en vaskemaskin dvs. å vaske klær