14,159    14    0  

Dere som er misfornøyd med Älvsbyhus, hvor bor dere?

 48     Akershus     0
Dette gjelder kun de som har fått satt opp / eier et hus fra Älvsbyhus.

Hvor i landet bor dere? (kommune/fylke).

Vurderer Älvsbyhus selv, men begynner å bli skeptisk etter alle innleggene her og på nettet.

Er derfor interissert i om det er steder i landet som har mer misfornøyde kunder en andre.

MVH

Arne

   #2
 5,415     Langhus     0
for oss med gullfisk-hukommelse (og daffe søkeferdigheter etter 23:00) kanskje du legger link til bloggen her og eller i signaturen/profilen din?
Signatur
jaf
   #3
 6,305     tromsø     0
For å nyansere diskusjonene om modull-bygg som Älvsbyhus. Kvaliteten er ganske grei på moduler. Det finns 100 talls produsenter Smile. Problemet oppstår når de skal monteres og montører får for kort tid til å montere dem fra fabrikk. Dobler en monteringstiden fra eksempel fra 14 dager til 4 uker blir kvaliteten bedre ;D. (takstoler og takoplet skal jo på og tettes over moduler)Når de som monterer ikke klarer monteringen på den korte tiden fabrikken beregner får de litt panikk og begjynner å "jukse" Sad. Det er flinke fagfolk, men i virkeligheten mangler ofte deler til montering fra fabrikk og det oppdages ofte ikke med en gang. Produsenten nekter naturligvis for at de gjør feil ved levering og lemper ansvar (også eget ansvar) over på montører. (monterings tiden forlenges ikke ved mangler fra fabrikk)Når montørene taper penger på feil og mangler ,skifter de til slutt jobb. Så kommer nye montører som gjør ting feil. Ved montering av moduler, lei en byggmester og bruk 150 000 ekstra (mer en fabrikken beregner) på montering og 90% av vanlige feil unngås. Det er ofte stor sirklasjon på montører Wink. Det er ofte litt småskader på moduler etter transport. Løse hjørner og småskader er sjelden montørers feil og kan lett fikses. Litt tåpelig når kunder tar bilde av et løst bord og definerer som en stor feil Smile. Skal en strekke vindsperre og legge skjøter rett går det noen timer pr skjøt. Taket skal også være tett i skjøtene Smile.
   #4
 4,148     Oslo Vest     0
Det er stor sjanse for at jeg tar feil nå men jeg oppfatter det slik at et standard Älvsbyhus kommer i 5 moduler og settes sammen av leverandørens folk, og at 1 etasje iallefall er klar i løpet av en dag. Vi bruker kun 2 dager på å få et elementhus tett så Älvsbyhus bruker nok kortere tid med moduler.

Det er mulig jeg tar feil men jeg trodde bestemt at selve monteringen var utført av Älvsbyhus Norge, med en lokal samarbeidspartner.

Når det gjelder montering av element/modulhuse er det mange innfestingsmetoder og det vil være en stor fordel at den om monterer elementene har god erfaring i akkurat dette.

De fleste husprodusenter som bygger med elementer har egne folk som kun jobber med dette.
Signatur
   #5
 1,570     Sunnmøre     0
monteringa blir gjort av tilreisandes, finskar, svenskar osv..
Signatur
   #6
 4,148     Oslo Vest     0
OK, da vet du mer enn meg, jeg ser en risiko dersom det ikke er rutinerte folk som moterer modulene ja, og det kan forklare at det oppstår feil.

Det ville vel være større forutsigbarhet når det gjelder kvalitet og ikke minst ferdigstillelsestempo om man brukte de samme og rutinerte montørene.
Signatur
   #7
 1,570     Sunnmøre     0

OK, da vet du mer enn meg, jeg ser en risiko dersom det ikke er rutinerte folk som moterer modulene ja, og det kan forklare at det oppstår feil.

Det ville vel være større forutsigbarhet når det gjelder kvalitet og ikke minst ferdigstillelsestempo om man brukte de samme og rutinerte montørene.


klart det, lite internt opplegg med å sile ut dei som rett og slett ikkje dugar til slikt, nøye opplæring av personell som duger til å montere seksjonane så hadde det ivertfall vore med å heva kvaliteten på mykje av det som blir gjort. Men da er vi oppe igjenn på ledelsen, og for meg verkar det som det er her det store prolemet ligger...
Signatur

   #8
 4,148     Oslo Vest     0
Slik du beskriver det er det nok et ledelsesproblem ja. Det kan ha litt med bedriftsfilosofi å gjøre, og i dette tilfellet blir det litt feil. Når man har bygd opp en så stor bedrift som Älvsbyhus så vil jeg tro at de har kontroll over fortjenestemarginene sine, og det å lønne folk som gjør en skikkelig jobb tror jeg ikke koster så mye mer enn å lønne folk som gjør en dårlig jobb. Og på mange måter vil det være større forutsigbarhet for bedriften at de jobber med skikkelig folk som påmange måter er fornøyd.

Ved å bruke dårlige folk undergraver man sin egen markedsposisjon på sikt og det kan synes veldig korttenkt å jobbe slik.

Nå er ikke min oppfattning den at Älvsbyhus har mange feil, tvert om har de i bransjen et godt rykte, men det hjelper selvsagt ikke de som opplever at de har fått et dårlig produkt.

Personlig mener jeg at det er både lov og menneskelig å gjøre feil, men de må selvsagt rettes opp. Forårsaker det en forsinkelse må entreprenør "blø" for forsinkelsen. Generelt synes jeg man skal akseptere at feil kan oppstå og faktisk være fornøyd etter at en feil rettes. Så lenge det er mennesker som jobber med å bygge hus kan det oppstå misforståelse og feil, uten at det er vondt ment.

Det som selvsagt ikke kan aksepteres er regelrett slark og dårlig håndverk fordi de ikke gidder eller ikke er kvalifisert.
Signatur
   #10
 4     Akershus     0
Det er det samme over hele landet. Monteringen på byggeplass er ikke det som gjør disse husene dårlige. Det siste jeg hørte var at Ålvsbyhus ville betale en huseier kr.4000,- for å IKKE ha 1 års befaring. Useriøst. Husk, du skal bo i ditt nye hus i mange tiår. Ikke kast bort tid og penger på dette.