#21
 21,481     Enebolig     0
Dette høres mer ut som en defekt trafo eller kanskje overbelastet. Hvis dimmeren ble kjøpt i sommer, så bør ikke den være en av problem produktene, det begynner å bli en god stund siden.

Hvis du hadde kjøpt av firmaet, så hadde det bare vært å ringe.

Evt høyere timespris (dersom de har tatt det) er for å tjene penger, ikke reklamasjon på produkter de ikke har solgt. Høyere timespris er rett og slett for å kompensere litt for mangel på fortjeneste ved salg av materiell.

Elhandel og andre butikker ordner opp, men du må regne med å måtte sende inn defekt produkt. Smartpost ol koster ikke allverden. Du må regne med å betale for demontering og ny montering dersom det er produktet det er feil med (som du har kjøpt selv)






   #22
 309     Oslo     0
Trafoen fulgte med et sett med 3 spotlights, så den burde ikke kunne bli overbelastet sånn sett. Jeg tror det er noe lignende denne jeg har: http://www.nordlux.com/Ind-/påbygning-70.aspx?ProductID=15630132

Er 5.5cm hull til spottene ihvertfall.

Det jeg kan prøve først av alt er jo å koble fra trafoen og så se hva som skjer med dimmeren, om den fortsatt gir 26V på utsiden.
Signatur
   #23
 4,273     0

Elhandel og andre butikker ordner opp, men du må regne med å måtte sende inn defekt produkt. Smartpost ol koster ikke allverden. Du må regne med å betale for demontering og ny montering dersom det er produktet det er feil med (som du har kjøpt selv)


Dette stemmer ikke. Så lenge det er et produkt som kun skal monteres av fagfolk må selger av produktet dekke utskifting av defekt produkt. Leverandøren kan ifølge lovverket ikke bare levere nytt utstyr og la kunden måtte dekke selve utskiftingen. Dette gjelder hvis produktet ryker i reklamasjonstiden. Kunden skal ikke bli skadelidende.
Dette gjelder om produktet er kjøpt av lokal elektriker, Elhandelen eller på Rema 1000.
Riktig fremgangsmåte er å ta kontakt med selger og reklamere på produktet. Da har selger plikt til å utbedre feilen, inkludert demontering/ montering.
Dette forutsetter selvsagt at det ikke er feilmontering som er årsaken til at produktet sviktet.

Vi har akkurat vært igjennom en slik sak og sjekket det med Nelfo-advokaten.

   #24
 447     Norge     0


Elhandel og andre butikker ordner opp, men du må regne med å måtte sende inn defekt produkt. Smartpost ol koster ikke allverden. Du må regne med å betale for demontering og ny montering dersom det er produktet det er feil med (som du har kjøpt selv)


Dette stemmer ikke. Så lenge det er et produkt som kun skal monteres av fagfolk må selger av produktet dekke utskifting av defekt produkt. Leverandøren kan ifølge lovverket ikke bare levere nytt utstyr og la kunden måtte dekke selve utskiftingen. Dette gjelder hvis produktet ryker i reklamasjonstiden. Kunden skal ikke bli skadelidende.
Dette gjelder om produktet er kjøpt av lokal elektriker, Elhandelen eller på Rema 1000.
Riktig fremgangsmåte er å ta kontakt med selger og reklamere på produktet. Da har selger plikt til å utbedre feilen, inkludert demontering/ montering.
Dette forutsetter selvsagt at det ikke er feilmontering som er årsaken til at produktet sviktet.

Vi har akkurat vært igjennom en slik sak og sjekket det med Nelfo-advokaten.




Det er sikkert viktig å kontakte selger først,og høre hva de har og si.Har man hyrt inn elektriker først og sitter med regningen i hånden,så kan de risikere å skape seg.For da har man jo "tenkt" selv.
   #25
 21,481     Enebolig     0


Elhandel og andre butikker ordner opp, men du må regne med å måtte sende inn defekt produkt. Smartpost ol koster ikke allverden. Du må regne med å betale for demontering og ny montering dersom det er produktet det er feil med (som du har kjøpt selv)


Dette stemmer ikke. Så lenge det er et produkt som kun skal monteres av fagfolk må selger av produktet dekke utskifting av defekt produkt. Leverandøren kan ifølge lovverket ikke bare levere nytt utstyr og la kunden måtte dekke selve utskiftingen. Dette gjelder hvis produktet ryker i reklamasjonstiden. Kunden skal ikke bli skadelidende.
Dette gjelder om produktet er kjøpt av lokal elektriker, Elhandelen eller på Rema 1000.
Riktig fremgangsmåte er å ta kontakt med selger og reklamere på produktet. Da har selger plikt til å utbedre feilen, inkludert demontering/ montering.
Dette forutsetter selvsagt at det ikke er feilmontering som er årsaken til at produktet sviktet.

Vi har akkurat vært igjennom en slik sak og sjekket det med Nelfo-advokaten.




Da er dette helt "nytt" og alle firmaer jeg vet om utøver gal praksis, noe som tydeligvis også har vært gjeldende for ditt firma. Det blir nok problematisk, men dersom Nelfo sier det så må det vel stemme.
   #26
 309     Oslo     0

Dette gjelder om produktet er kjøpt av lokal elektriker, Elhandelen eller på Rema 1000.
Riktig fremgangsmåte er å ta kontakt med selger og reklamere på produktet. Da har selger plikt til å utbedre feilen, inkludert demontering/ montering.
Dette forutsetter selvsagt at det ikke er feilmontering som er årsaken til at produktet sviktet.

Vi har akkurat vært igjennom en slik sak og sjekket det med Nelfo-advokaten.


Ai ai, spennende saker. Det spørs om elhandelen er så glad i å selge til privatpersoner da lenger, hvis de plutselig må betale elektriker hvis produktet går istykker.

Hvis elektrikeren hadde levert produktet han monterte, dekker han da alltid kosten selv eller blir det viderefakturert til importør/produsent?

Jeg skal uansett ta kontakt med elhandelen og høre hva de sier, så får vi ta det derifra.

Hvilket minner meg på at jeg må få purret elektriker på samsvarserklæring så jeg har bevis på at den faktisk er montert av fagfolk Grin
Signatur
   #27
 21,481     Enebolig     0
Gi tilbakemelding om hva Elhandel svarer da.

Jeg kan bekrefte at man i et firma får ny vare, men tiden må man koste selv når det er reklamasjon på levert utstyr og arbeid. Kun unntaksvis vet jeg om at man har fått dekket arbeidet, typisk ved levering av defekt produkt som er tidkrevende å feilsøke på.


Dvs, sånn har det vært i de firmaene jeg har jobbet i.

   #28
 447     Norge     0

Gi tilbakemelding om hva Elhandel svarer da.

Jeg kan bekrefte at man i et firma får ny vare, men tiden må man koste selv når det er reklamasjon på levert utstyr og arbeid. Kun unntaksvis vet jeg om at man har fått dekket arbeidet, typisk ved levering av defekt produkt som er tidkrevende å feilsøke på.


Dvs, sånn har det vært i de firmaene jeg har jobbet i.

Eller ved feilproduksjon,husker vi måtte besøke alle plasser der det var montert 4-veis elko stikk i en periode pga laskene på ene side ikke var utført riktig.
   #29
 21,481     Enebolig     0
Det slapp vi siden vi alltid sjekker de ved montering ;)

   #30
 309     Oslo     0
Søndagsprosjektet i dag var å kutte forbindelsen mellom trafo og dimmer (ganske lett siden elektriker har lagt opp en jukseboks på badet hvor strøm fra dimmer møter trafo i 3 klemmer) og da har jeg konkludert med at dimmeren er gåen.

Downlightsene fungerer fint å koble rett på 220V, og dimmeren klarer ikke å gi lys til en 60W lyspære (samme symptom, spenningen faller til ca 26V umiddelbart).

Har enda ikke fått svar fra elhandel, men med tanke på at jeg mailet de på slutten av arbeidsdagen fredag er det heller ikke noe jeg har forventet. Håper på en positiv dialog tidlig neste uke.

Fikk også sjekket opp at det er faktisk Nordlux Mercur jeg har, 3 x 20W. Dimmeren skal klare fra 20-315W så den burde jo være grei.
Signatur