419    4    2  

Erfaringer med BoligPartner Lillehammer

 4     2
IHei dere,

Tenkte jeg skulle dele våre erfaringer med BoligPartner Lillehammer for å undersøke om dette er vanlig eller om vi har/er gjennom en dårlig prosess i forhold til hva som er "vanlig". 

Vi inngikk kontrakt på slutten av 2018 og fikk beskjed om at alt skulle gå raskt fra BoligPartner sin side (de skulle i alle fall ikke stå på dem). Allerede i starten gikk det tregt og den raskeste av dem alle var Lillehammer kommune sin byggesaksbehandling (så honnør til Lillehammer kommune for det)

Kort om erfaringene våre i prosessen:
- Vi fikk beskjed fra BoligPartner Lillehammer om at byggesaksgebyret i Lillehammer var ca 9000,-. Det viste seg å være nesten tre ganger så mye. Hvordan kunne de ikke vite det?
- Minimalt med informasjon om når ulike milepæler ville inntreffe (fikk alltid beskjed om at det var umulig å estimere eller planlegge). Er det vanlig?
- 16.01.2019 ble igangsettelsestillatelse gitt. Graving skulle skje 11.02.2019
- Graving og tomtearbeid skjedde først 26.03.2019 (1,5 mnd etter det vi først vi opplyst)
- Oppstart tømrer skulle skje 11.04.2019 fikk vi opplyst i midten av februar. Først i slutten av april fikk vi beskjed om at nå skulle tømrer begynne 20.05.2019. Først 05.06.2019 begynte faktisk tømrerne.
- Byggesett ble vi først fakturert for (skulle faktureres når det var levert til byggeplass), men fant så ut at byggesettet ikke var levert likevel. Det kom 3-4 uker etterpå. 
- I midten av juni ble vi fakturert for "tett bygg", hvor en liten inspeksjon viste at kun et par av veggene var slått opp og dermed alt annet enn tett. 
- Bygget ble omsider "tett" (kom inn vann i flere måneder etterpå) rett før fellesferien. Etter fellesferien var det ikke aktivitet på tomten før vi begynte å eskalere saken hos BoligPartner i slutten av september.


Det skal sies at vi ikke enda har nådd kontraktsfristen og skal ikke si at BoligPartner ikke har levert iht. kontraktsfrist (det får jeg komme tilbake til). Vi er dog svært overrasket over at prosessen er såpass kaotisk og lite koordinert. Alt annet enn det vi hadde gledet oss til på forhånd. 

Er det kun oss som har for høye forventninger til hvilken prosess vi kan forvente oss etter å ha kjøpt bolig til mange millioner eller har vi vært "uheldige". Det skal sies at BoligPartner selv legger forventningene når det skriver dette om byggeprosesen

Sitat:
Kjøper du ferdig oppsatt hus av BoligPartner koordinerer vi hele byggeprosessen. I forkant setter vi opp en fremdriftsplan som gjør at du kan følge byggingen fra uke til uke. Det er byggelederen som koordinerer og sikrer at alle fag- og håndverkstjenester blir utført til rett tid. Har du spørsmål under byggeperioden retter du disse til byggeleder. 

Hvordan har det vært for dere andre?
Siste redigering: Monday, October 7, 2019 3:49:23 PM av Catoha

   #1
 3,876     Asker     0
Reagerer mest på faktureringen, men regner med du ikke betalte før bygget faktisk var etter avtale. Jeg har aldri betalt en regning før alt er i henhold til betalingsplan, men har heller ikke fått det som krav fra Mesterhus. Er mer interessant dersom de ikke rekker fristen, da det jo egentlig er irrelevant for deg i hvilken hastighet bygget blir bygget, forutsatt at det bygges og tørkes rett under veis.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 4     0
Den første fakturaen betalte vi ettersom vi ikke tenkte at de kunne komme til å fakturere oss for noe som ikke var reelt. Da den neste fakturaen kom hadde vi lært og dro for å kontrollere fremdriften.

Vi håper og tror de vil rekke den endelige fristen. Da har de tross alt hatt 12 mnd på å føre opp en helt standard "kataloghytte" på tilnærmet flat tomt. Vi reagerer mest på hvor lite forutsigbarhet det er i prosessen. Vi er ikke den typen kjøpere som sitter oss tilbake og venter på overtakelsen for å så se om de har bygget det vi ble enig om. Til det har vi hørt alt for mange historier. Derfor ønsker vi å kontrollere fremdriften løpende for å sikre at ting er riktig. Da blir det også mindre sannsynlighet for kostbare korrigeringer i ettertid.

Blant annet fikk vi de til å ta fuktighetsmålinger og dokumentere dette til oss da vi fant store dammer inne i hytten 1,5 mnd etter at hytten var definert som tett og bare dager før de hadde planer om å starte med isolering inne. Det er eksempel på ting som gjør at vi som kjøpere blir litt usikre på kvaliteten.

Det hører også med at det for oss oppleves noe tryggere (med tanke på kvalitet) om de ikke må jobbe døgnet rundt de siste dagene for å nå den endelige fristen (slik det ser ut for at de gjør på en annen hytte i området).
TDJ
   #3
 1,627     Asker      0
Har ingen erfaring med BoligPartner, men fått levert (såkalt Wink ) nøkkelferdig hytte i fjor.
Leveranse-kontrakt og betalingsplan nøye koplet sammen med milepæler i leveransen (typisk reisverk m/takstoler, tett bygg, isolert bygg, elektriker, osv). Alle milepæler med datoer, men også med unntak for forsinkede milepæler. Betalingen var imidlertid per levert milepæl så eventuelle forsinkelser ville vært leverandørens "problem".

At byggeprosesser blir forsinket er vel nesten mer normalt enn at de ikke blir det... (?!).
Min erfaring er at dersom man gjør noe a la det følgende er man på rimelig "sikker" grunn:
  • Detaljert kontrakt som beskriver glassklare (dvs målbare) milepæler.

  • Leverandøren's tidsplan for å nå disse milepælene

  • Betalingsplan koplet til leverte milepæler.
    (Også med prosedyrer ved forsinkelser)

  • Man kan muligens også beskrive hvordan kjøpers akseptsanse av levert milepæl skal gjennomføres (med mulighet for listing av mangler, men ikke slik at kjøper gjennom dette pålegges å betale på tross av ikke levert milepæl).

  • Minimum følge opp bygging fram mot milepæler, men egentlig minimum før hver eneste gang noe "lukkes" i bygget. Lønner seg å ta masse bilder, både av detaljer og av de store trekk.

  • Notér ned og ta bilder av alle saker som man er usikker på eller har spørsmål om og oversend dette (formelt) til leverandøren.


Så vidt jeg kan lese av denne tråden så er TS stort sett på "rett vei" og gjør fornuftige tiltak, muligens kan "prosessen" med leverandør gjøres mer "formell" - er lett å ty til telefonen; effektivt !. Men det "holder" ikke i ettertid dersom man skulle komme ut i tøffere vær. God regel etter en ad hoc tlf-samtale er å lage et kort resymé i en mail av samtalen og sende vedkommende.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 4     0
  • Detaljert kontrakt som beskriver glassklare (dvs målbare) milepæler.

  • Leverandøren's tidsplan for å nå disse milepælene



Fikk du en tidsplan for de ulike milepælene på forhånd eller bare en "faktureringsplan" knyttet til disse milepælene?