#21
 4,628     Sørlandet     1
Neida, maskinen er helt fin den, det var boring i kulestein med hull nesten ned mot horisontalen som var grunnen til låsing i dag. Og jeg holdt bedre i den siden den var nær horisontalt så det lugget skikkelig i maskinen før jeg slapp i dag. Så det er trolig blanding av belastning og trykk og kanskje retning en borer som bestemmer om clutchen har lyst til å løse ut eller ikke. Nå kan det jo hende at clutch mekanismen til Bosch ikke er den bedte, men jeg tolker det dit hen at dette skjer hos flere.

Hilti har en magnetisk clutch (ATC) i tilegg til den mekaniske slipp-clutchen. Dette er også tilfelle med andre produsenter. F.eks dewalt har noe de kaller Torque Control. Så på disse (proff)maskinene så er det to clutcher. Muligens ikke tilfelle på billigere maskiner.

Enkelte maskiner jeg arbeider med har friksjonsklutch. En lang stang på en av tre akslinger som det er tredd skiver innpå. Strammingen av disse avgjør hvor hardt som skal til før maskinen slurer. På disse blir bare clutchen svakere og svakere før jeg må skru den fra hverandre og stramme.

På vanlige slippclutcher så har jeg vært ute for mange år siden at clutchen ikke virker lenger men det var nok før de kom med sekundær clutch. Hva det skyldes vet jeg ikke men det er mange deler og hilti hadde nok ikke giddet å implementere en sekundær om ikke det var nødvendig

KE
   #22
 3,673     Hordaland     0
Holder du skikkelig i en maskin skal clutchen løse ut. Holder du slapphendt gjør den ikke alltid det.
HSt: høres ut som clutchen på din bosch er utslitt. Da kan du like gjerne kassere den.
Borer daglig med bpde sds+ og sdsmax. Aldri noe problem men så går det mest i proffmaskiner her.

Det finnes spesialbor til fjell. De ser ganske like ut som ett vanlig betongbor men er litt annerledes. Selv har jeg klart meg fint med 4-skjærs betongbor og liiitt tålmodighet

Jeg har denne: https://www.bosch-professional.com/no/no/products/gbh-5-40-dce-0611264000
Jeg skal ikke påstå clutchen er i orden, men den hugger ikke til slik at jeg opplever det som farefullt. Det kan godt være at clutchen løser ut tidligere nå enn når den var ny. Ser du hvilken type clutch den har og om man skal etterstramme disse?
HSt
   #23
 36,598     Lillestrøm kommune     0
dette er maskinen min, jeg har mange 100 vis av hull, kanskje tusen og det er i alkefall klart at min maskin vil skade meg i 8 av 10 tilfeller den kjører seg fast. Mulig det er noe feil med den, men det vet en jo ikke før det er for sent. det virker som dyrere større modeller har dobbel clutch kanskje for å faktisk sikre utkobling? Så en kan selvfølgelig velge å ignorere råd om å ta hensyn til dette, men vi får ha lov å si i fra til de som ønsker å plukke opp informasjonen.
   #24
 4,628     Sørlandet     0
Holder du skikkelig i en maskin skal clutchen løse ut. Holder du slapphendt gjør den ikke alltid det.
HSt: høres ut som clutchen på din bosch er utslitt. Da kan du like gjerne kassere den.
Borer daglig med bpde sds+ og sdsmax. Aldri noe problem men så går det mest i proffmaskiner her.

Det finnes spesialbor til fjell. De ser ganske like ut som ett vanlig betongbor men er litt annerledes. Selv har jeg klart meg fint med 4-skjærs betongbor og liiitt tålmodighet

Jeg har denne: https://www.bosch-professional.com/no/no/products/gbh-5-40-dce-0611264000
Jeg skal ikke påstå clutchen er i orden, men den hugger ikke til slik at jeg opplever det som farefullt. Det kan godt være at clutchen løser ut tidligere nå enn når den var ny. Ser du hvilken type clutch den har og om man skal etterstramme disse?

Jeg tror denne har en sekundærclutch i tilegg. Og du klarer jo fint å holde den igjen.


Jeg tviler på at disse kan etterstrammes. Friksjonsclutch typen er mer på f.eks kjernebormaskiner.

Hst har en gåen clutch om den skader deg 8/10 ganger. Om du har en eller to clutcher vet jeg ikke men det er ikke meninga at man skal ta celdig hensyn til måten man står på. Ett fast grep skal være nok. 
HSt
   #25
 36,598     Lillestrøm kommune     0
Nå er det jo andre som bekrefter det samme som meg med andre fabrikat så jeg tviler på at det er noe feil, men at dobbelt clutch sikkerheten mangler

Vi har hatt dette oppe flere ganger før her på BB uten protester
   #27
 4,628     Sørlandet     0
Jeg tror denne har en sekundærclutch i tilegg. Og du klarer jo fint å holde den igjen.

Klarer du å se hva slags clutch det er ut av denne linken?
https://www.manualslib.com/manual/1669667/Bosch-Gbh-5-40-De.html#manual


Nei så teknisk er ikke jeg:) men den har garantert en mekanisk slippclutch (jeg kan se tannhjulet) også har den ifølge spec Rotation Control som er en sensor som stopper motoren ved hurtige bevegelser. Kjært barn har mange navn men se videoen for kickback control her


https://www.bosch-professional.com/no/no/bosch-protection/

KE
   #28
 3,673     Hordaland     0
Nei så teknisk er ikke jeg:) men den har garantert en mekanisk slippclutch (jeg kan se tannhjulet) også har den ifølge spec Rotation Control som er en sensor som stopper motoren ved hurtige bevegelser. Kjært barn har mange navn men se videoen for kickback control her


Aldri opplevd at motor slår av så tviler på at jeg har den funksjonen du beskriver. Den har riktignok turtallskontroll når den møter motstand men ikke noe elektronisk utkobling. Har borret 10 hull i dag med 24mm ny borr, ingen lugging denne gangen. Opplever at det er mye mer krevende å borre 30mm hull og clutchen slår stadig ut når jeg presser for hardt.
   #29
 4,628     Sørlandet     0
Man hører ikke at motoren slår av. Det samme på hilti. Og det lugger litt allikevel;)
KE
   #30
 3,673     Hordaland     0
Nei så teknisk er ikke jeg:) men den har garantert en mekanisk slippclutch (jeg kan se tannhjulet) også har den ifølge spec Rotation Control som er en sensor som stopper motoren ved hurtige bevegelser.

Hvor leser du at den har rotation control? Jeg finner rotation control clutch, ikke at den har noe elektronikk som gjør det?