20,011    30    2  

Makita 18V slagtrekker som hjulmuttertrekker?

 875     0
Har denne http://www.makita.no/tool/15208/BTD140Z.html

Vil denne funke som en hjulmuttertrekker eller vil jeg bare ødelegge den eller vil det funke dårlig?

Om det vil funke, hvor får jeg tak i en 19mm hylse som passer til denne, er jo bare sånn liten tut til vanlige bits.

   #1
 551     Norge     0
Denne holder i massevis.
Men husk å kjøpe en momentstav, så du ikke trekker til for mye
Signatur
   #2
 2,264     1
Min erfaring er at slike slagtrekkere ikke er kraftige nok. Klarer ikke å løsne mutterne på bilene jeg har  prøvd.
   #3
 97     Midt-Norge     0
Tviler egentlig på at en slagskrutrekker er kraftig nok. Min 18V Hitachi slagskrutrekker er for svak i hvert fall. Bruker da en overgang til 1/2" kopp, mulig en del av effekten går tapt i overgangen.

Jeg har en 14,4V Panasonic muttertrekker på jobb og erfaringsmessig klarer den å løsne hjulmuttere en sjelden gang.
   #5
 472     Asker     0
Jeg har samme slagtrekker, og her om dagen tenkte at jeg skulle prøve denne til ovennevnte formål for første gang.

De siste årene har jeg skiftet hjul hos min onkel, som har kompressor og egnet luftverktøy. Brukte da momentstav ved montering, men ikke ved demontering.
Jeg etterstrammet da med kryss for å påse at de satt godt nok.

Før dette har jeg kun brukt kryss, ofte med det resultat at jeg strammet altfor hardt.


Min erfaring denne gangen:

Absolutt null problem med å løsne boltene. Slagtrekkeren trengte ikke jobbe særlig, de løsnet med en gang.

Jeg hadde ikke tilgang på momentstav, så jeg måtte prøve meg litt frem ift monteringen. Konklusjonen ble i alle fall at det ikke var behov for å etterstramme manuelt med kryss, de satt godt nok ved bruk av slagtrekkeren.

Men burde selvfølgelig hatt momenstav for et optimalt resultat. Om slagtrekkeren vil få problemer med å klare jobben med momentstav vet ikke jeg, det får senere erfaring vise, evt andre si noe om.

For meg virket det som dette gikk så lett at det overhode ikke burde være noen fare for å slite ut maskinen, langt derifra.

Samtidig må jeg si:

For en drøm å ha en liten dings i hånda som gjør jobben, uten ledning, slanger eller annen skit som setter seg fast under dekkene når den skal strekkes rundt bilen eller som evt må kastes rundt. Smakk, smakk! Bytting av hjul tok 10% av tida, vasking 90.. En skikkelig opptur, og det er nesten så en gleder seg til å bytte hjul på bil nr 2..

Siste redigering: Monday, October 22, 2012 9:51:52 AM av OnlyOne
Signatur
   #6
 551     Norge     0
Når jeg bytter hjul nå, så bruker jeg en latmannsarm for å løsne boltene før jeg jekker opp bilen.
Bruker så en Bosch GSR 10,8 for for resten. Denne har 105Nm.
Når bilen har kommt ned på bakken ettertrekker jeg med latmannsarmen.

Det er ikke noe problem å finne muttertrekkere som løsner det meste.
På jobben min har vi bla Bosch GDS 18 med 650Nm, som vi bruker til M20 bolter.
Signatur
   #7
 168     Haugesund     0
Dersom man smører boltene og navet med pasta eller fett tviler jeg på at det er noe problem å få dem av med slagtrekker.

Tenkte jeg skulle kjøpe nødvendig utstyr for å bytte med min slagtrekker jeg også. Har jeg skjønt ting riktig dersom jeg trenger dette:
Kraftpipe
Momentstaver
Firkantapper eller det noen grunn til å kjøpe disse?

Signatur
  (trådstarter)
   #9
 875     0
Takk for mange svar! :)


Tenkte jeg skulle kjøpe nødvendig utstyr for å bytte med min slagtrekker jeg også. Har jeg skjønt ting riktig dersom jeg trenger dette:
Kraftpipe
Momentstaver
Firkantapper eller det noen grunn til å kjøpe disse?


Noen som har litt greie på dette og kan bekrefte at det er det som er nevnt over man trenger?
   #10
 3,109     Norge     0
Har gjennom mine mange år i bransjen skifta 10000 vis av hjul.
Slikt leiketøy som er vist på denne sida er berre til plage og irritasjon.

Det er greit at det er muleg på nokre bilar, men langtifra på alle, og då er det enklast å bruke noko som klarer alt med en gang, i staden for å først starte med en som går på batteri, så gjekk ikkje det likevel på den siste av 20 boltar, så må man fram med en skikkeleg luft-trekkar eller latmannsarm likevel, (og då er bilen kanskje oppjekka, slik at man kanskje må slakke den ned gjen i tilegg)

Hos meg er det KUN Ingersoll Rand som vert kjøpt og brukt til formålet.