Srx
   #41
 164     Nord-Troms     0
Jeg tror cowboypreget og snuskete firmaer er mere representert i byer og steder hvor slikt er mindre synlig.
I små kommuner og byer er ikke slikt mulig, du gjør ikke mange slike oppdrag før du må finne på noe annet å gjøre.

Igjenn, sjekk nøkkeltall, referanser og be om kontrakt.
Signatur

   #42
 1,519     Oslo     0

Jeg tror cowboypreget og snuskete firmaer er mere representert i byer og steder hvor slikt er mindre synlig.
I små kommuner og byer er ikke slikt mulig, du gjør ikke mange slike oppdrag før du må finne på noe annet å gjøre.


Det er nok meget korrekt. På bøgda må man oppføre seg ellers får man ikke særlig med oppdrag.

Jeg bruker samme rørlegger som de jeg kjøpte huset av har brukt i 25 år (i Oslo). Ganske lite som skulle gjøres, så jeg tok bare den nærmeste for ikke å generer mye reisetid. Spurte han hvordan de lå prismessig - han svarte "Helt gjennomsnittelig - man må da oppføre seg når man jobber i nabolaget om man har tenkt å bli værende her".
   #43
 1,307     Hardanger     0
1. Hva slags type jobb har du?

Styrmann på supplybåt.

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.

N/A

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.

Gjør som vi får beskjed om... Har bare en kunde (oljeselskap) men kan ha flere plattformer.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?

Ganske lik. Bortsett fra annet flagg i hekken. Gir mest faen i hvordan det blir, blir jeg outsourcet er jo ikke jeg der lenger...

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?

N/A.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?

Nei. Utenlandske båter / eldre båter er oftere billigere å leie inn for oljeselskap enn den båten jeg er på.

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?

Igrunn ikke...

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.

Det skjer allerede.... Diverse lovbestemmelser og litt nostalgi/tradisjoner/omdømme/PR/krav fra oljeselskap faktorer gjør at det forsatt er mange båter med norsk flagg og mannskap.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?

Er veldig opptatt av å yte kvalitet i jobben min. Vil jo at det skal være etterspurt med norske sjøfolk. Lønn får jeg en gang i måneden og jeg kan i veldig liten grad påvirke denne.
Signatur
   #44
 1,421     Bærum     0
1. Hva slags type jobb har du?

Daglig leder i en IT-bedrift med 15 ansatte

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.

Helst ikke, men når vi er i konkurranse må vi trekke ned buksa for å dra i land salget.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.

Hva er ekstraservice? I vår del av bransjen kjøper ikke kunden hvis han ikke er fornøyd. Service er en selvfølge og en forutsetning for suksess.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?

Ikke spesielt redd for det.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?

Ref. pkt 3

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?

Nei, snarere tvert i mot, men så er det også vesentlig bedre enn konkurrentene.

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?

Ref. pkt 6 over. Bedre kvalitet rettferdiggjør høyere pris.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.

Lite aktuelt.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?

Hvis vi ikke leverer service og kvalitet hele veien mister vi kundene = null lønn.
Signatur
   #45
 1,126     Østfold     0
1. Hva slags type jobb har du?

Utvikling av elektronikk, bl.a. for kritiske systemer i fly

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.

Ikke relevant, men jeg holdt ut 4 år med lønnstopp før jeg gav opp og byttet jobb.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.

Kundene får denn oppmerksomheten de krever, ellers så blir det ikke noe business...

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?

Det som et prosjektteam gjør her i Norge, kan godt overtas av et team i Bangalore i India,
men det er som regel 2-3 ganger så mange folk i det teamet og samarbeidet er dårlig, og alle avgjørelser
sparkes oppover. Resultatet er dårlig designarbeid sammenlignet med det vi leverer. Men billig er det jo...

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?

Vi tar betalt for produktet, og plasserer gjerne en medarbeider hos kunden for å gjøre
jobben med å designe inn produktet vårt.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?

Nei.

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?

Et produkt designes til å yte riktig innenfor en kostnadsramme og leveres til en fastsatt frist.
(På byggeboligsk: Man kan godt forsvare å bruke Biltema bryter/kabel for å få liv i en lampett inne i et lite brukt kott,)

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.

Ikke aktuelt. Se punkt 4. Dessuten er gode elektronikkdesignere i India så dyre at de har ingen intensjoner om å komme til Norge.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?

Hvis man i denne bransjen blir for opptatt av kvalitet i alle finurlige ledd så blir man fort konkurrert
ut av banen av skruppelløse konkurrenter. Man må tenke kvalitet der det trengs, og ikke fordype seg i nerderi på bekostning av produktets lønnsomhet. Vinneren er den som greier å tenke helhetlig for sitt produkt.

Som skrevet innledningvis er jeg ute etter hvordan dere som er mest kritisk til bransjen gjør det selv, dvs om dere lever opp til det dere hevder her på forumet.


   #46
 1,027     0
De fleste tømrere, rørleggere og elektrikere benytter kvalitetsprodukter også med tanke på garanti, det er neppe noen seriøse entreprenører som handler deler på biltema eller clas olson.


hmm-jeg anbefaler en ekskursjon til Biltema, gjerne tidlig på dagen; du vil bli overrasket over merking av bilene utenfor og klærne til kundene.
   #47
 22,342     Akershus     0

Nå er det vel ikke så veldig rart at byggebransjen blir tatt for å være en ”bandittbransje”.

Byggebransjen er ikke spesielt ille. Tror du restauranter og utesteder er så hvite? Hva med rengjøring, drosje, transport, ikke så få overtramp der. Hva med symbolet over sosial dumping til blodpris: Iphone. Nei byggebransjen er ikke alene.

   #48
 3,109     Norge     0
1. Hva slags type jobb har du?

Jobbar som Hydraulikkingeniør i nordsjøen, men driver eit enkeltmannsforetak på fritida,
så eg brukar det for å svare på spørsmåla.

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.

Ja det skjer ofte, men ikkje slik at eg går i tap, men selger ofte materiell til innkjøpspris.
Som oftast ligger avansen på ca 20%

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.

Ja ofte, men då vert det avklara men neste kunde, eller eg jobbar lenger for å få det til å gå opp.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?

No er eg ambulerande repratør, så jobben kan ikkje outsources i den forstand, men det kan komme utlendingar hit for å gjøre det eg gjør, men trur mine kundar setter pris på servicen og prisane eg opperear med.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?

Ja, ofte.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?

Ja og nei, eg selger det kunden ønskar. ønskar kunden Lada selger eg det ønsker kunden Mercedes selger eg det.
men mandtverket mitt er kun Mercedes, der får kunden ikkje Lada

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?

Sjå svar 6.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.

Tja.. då må eg gå enda meir ned i pris, eller legge meg på sofaen.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?

Er veldig opptatt av å yte kvalitet i jobben min. Vil jo at kundane mine skal vere fornøgde og anbefale meg til andre.
   #49
 21,481     Enebolig     0

De fleste tømrere, rørleggere og elektrikere benytter kvalitetsprodukter også med tanke på garanti, det er neppe noen seriøse entreprenører som handler deler på biltema eller clas olson.


hmm-jeg anbefaler en ekskursjon til Biltema, gjerne tidlig på dagen; du vil bli overrasket over merking av bilene utenfor og klærne til kundene.


Det hender man stikker innom for en pakke skruer, litt wire eller en pakke strips dersom BT ligger vesentlig nærmere enn grossisten. Evt bra verktøy med 10 års garanti. Jeg vet ikke om et eneste el firma som handler el materiell på BT. Heller ikke malere, tømrere osv. Det går i verktøy og murerbøtter. Øst europeere handler absolutt alt på BT.

Når det er sagt, så er kvaliteten på Etman, Chint osv (innen el bransjen) kun marginalt bedre enn BT.  
   #50
 389     Nesodden     0
1. Hva slags type jobb har du?
Prosjektleder IT og finans.

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.
Utad gjør bedriften det, for å sikre markeder og kunder.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.
Ja. Når som helst. Bare ring. Seriøst.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?
Deler er outsourcet, og vi har 100 indere her. Går fint det. Og blir jobben min kan outsources. Og jeg forstår hvis den blir det.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?
Nei.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?
Ja. Derfor vinner vi anbud.

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?
Definer billig. Jeg merner vi gir best tjeneste for prisen som betales. Eple-for-eple er vi nok billige.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.
Det gjøres, les over. Slik at vi er konkurransedyktige.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?
Viktig med kvalitet, som kunden ønsker, ellers går jobben fløyten.