#111
 21,481     Enebolig     0



For å snu svaret ditt:
Kundene er notorisk dårlige planleggere.


Skjønner - godt svar. Men, når man gjennom et helt yrkesaktivt liv har trukket den lærdommen at ting tar lenger tid enn man håper, hvorfor fortsetter man da å håpe?


Kunder er også flinke til å be oss om å komme kl 9. Fordi halv 8 er for tidlig. Og hvilken jobb tar halvannen time? Prøver ikke å si at det alltid er kundens feil, men det hender ganske mange ganger og vi gjør så godt vi kan.

Det er slutt på tidene der håndverkeren skal tilpasse seg kunden, dessverre. Men man må gi beskjed i tide.

   #112
 317     0




For å snu svaret ditt:
Kundene er notorisk dårlige planleggere.


Skjønner - godt svar. Men, når man gjennom et helt yrkesaktivt liv har trukket den lærdommen at ting tar lenger tid enn man håper, hvorfor fortsetter man da å håpe?


Kunder er også flinke til å be oss om å komme kl 9. Fordi halv 8 er for tidlig. Og hvilken jobb tar halvannen time? Prøver ikke å si at det alltid er kundens feil, men det hender ganske mange ganger og vi gjør så godt vi kan.

Det er slutt på tidene der håndverkeren skal tilpasse seg kunden, dessverre. Men man må gi beskjed i tide.


Tull og tøys! Selvsagt er det håndverkeren som må tilpasse seg kunden, det er jo tross alt dem han lever av. Dersom avtalen er klokka 9 så er den det, hvilken jobb som tar halvannen time vet ikke jeg, men da bør man heller gjøre kunden oppmerksom på at det kan bli litt slingringsmonn netopp derfor (og det bør man som kunde ha full forståelse for).
   #113
 21,481     Enebolig     0
Beklager, men du tar faktisk feil. Hvertfall når det gjelder de elektrofirmaene jeg vet om. Unntaket er noen ganger veldig små firmaer. Med dette mener jeg at man må regne med hvertfall opptil en time slingringsmonn hvis det er midt på dagen.

Vi løser det ofte ved at kunden kan legge ut nøkkel, men er endel som ikke ønsker den løsningen.
   #114
 317     0
Personlig har jeg full forsteålse for at ting ikke alltid går som planlagt og at litt venting kan oppstå, og 1 time synes jeg er greit, halvannen time er også greit for meg dersom håndverkeren ringer og gir beskjed om at han blir litt forsinket.

Det som imidlertid ikker er greit, er når de ikke gidder eller tar seg bryet med å ringe og avtalen er la oss si klokken 0900. Egentlig foretrekker jeg når jeg bestiller håndverktjenester at de heller er ærlige/oppriktige nok til å si de kommer i løpet av formiddagen/ettermiddagen den og den dagen. Da vet jeg allerede at jeg kan påberegne litt venting, men det er nå meg da.

Du tar imidlertid grundig feil når du påstår at tiden da håndverkeren må tilpasse seg kunden er forbi, for er det ikke netopp det du gjør når du i tillegg til den jobben du egentlig skulle gjøre også (kanskje) ser på "når du nå først er her..."?

Kunden betaler til syvende og sist lønna til håndverkeren og de fleste håndverkere jeg kjenner vil ha fornøyde kunder. Og jeg håper selvsagt også at jeg blir like fornøyd som den forrige kunden forhåpentligvis var.
   #115
 21,481     Enebolig     0
Tsja, tilpasse seg en kunde og dermed ikke ha muligheten til å tilpasse seg den andre kunden. Blir det mer riktig? Poenget mitt er at det ikke går an å avtale å komme på minuttet. De gode gamle tidene jeg har hørt så mye om der kaffedrikking og sladderpratpauser var sentralt i hverdagen er forbi. Nå er det penger som gjelder. Man skal hvertfall ikke bli ferdig med en to dagers jobb før man må videre.
   #116
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg hiver meg innpå her. Som jurist blir jeg litt svett av å se hvor opptatt folk er av lov og egne rettigheter. Man kommer ikke langt ved å ha med seg lovboken og slå ihjel enhver med paragrafer.

Det inngås en avtale, muntlig eller skiftlig, mellom håndverker og forbruker. Normalt sett består avtalen av en beskrivelse av hva som skal utføres og evt en avtalt pris. Når det kommer til selve det praktiske er det vanskelig å avtalefeste tidspunkt osv i detaljer. Men at det er for tidlig å komme til kunden 07.30 er bare tull. Skal man ha utført arbeid må kunden tilpasse seg handverkerens normale arbeidstid!

Videre er det et MUST at håndverker varsler forsinkelse og den bør varsles så snart man vet at den har oppstått. Når det gjelder å beskrive jobben som skal gjøres er det viktig! Både for prisleiet men også for at håndverker skal kunne planlegge dagen best mulig. Og her må forbruker faktisk bruke litt tid på å utarbeide en spesifikasjon.
Jeg forutsetter også at håndverker gjør jobben så snart som mulig og kvalitet iht normalen.

Jeg ser helt klart at den kunden som sier, "allikevel mens du er her..", skaper utfordringer. Man er høflig og gjør jobben, og blir forsinket til neste jobb. det viser bare hvor viktig det er at jobben er spesifisert. Her bør håndverker kanskje "styre" kundene og opplyse om at de må jobbe med spesifikasjonen FØR de vil gi et anbud.

Men jeg tror man kommer veldig langt med å være litt rund og ikke kreve erstatning om håndverker kommer 5 minutter for sent. Det finnes helt sikkert en del håndverkere som gir blaffen i å ringe og det finnes helt sikkert en del kunder som vil bruke loven for det den er verdt, men la oss heller tilpasse oss hverandre, så glir det hele mye lettere og man finner løsninger.
Signatur
   #117
 21,481     Enebolig     0
"Mens du først er her" gjør seg mest gjeldene når man er på mindre jobber der man kjører timespris.

Ellers er jeg enig, fornuften kan fremdeles råde.