FFK
   #21
 29     Østfold     0

Det går ikke å sammenlikne et stuevindu med et bilglass. En frontrute til bil er laminert, bygd opp av 2 glass med plastlaminat i mellom. Dette er råsterkt og er på dagens moderne biler med på å stive opp karosseriet.

Jeg vil anbefale Einar_S å prøve varmtvannstuntet på eget stuevindu før han går ut med anbefalinger om dette. ;)




Et laminert glass på 4 mm er ikke sterkere enn vanlig 4 mm.

Stiver så ab,solutt ikke opp karosseriet.

   #22
 100     Bærum     0
Stiver så ab,solutt ikke opp karosseriet.


Veldig mange moderne biler med unibody/monocoque/selvbærende karrosseri bruker glassene i front- og bakruta som en del av den bærende konstruksjonen. Det er ikke sånn at bilen knekker sammen om du tar ut frontruta, men den bidrar til stivheten. Lurer på om ikke Ford var veldig tidlig ute med dette på Sierra, men det blir jo en annen diskusjon.

Så ja, glass tåler en del belastning i enkelte retninger, men det blir vel som med et egg: tåler allverden i én retning men null og nada i en annen.
   #23
 1,103     0
Pga liminga er front og bakruta med som bæring på nye biler, men som skrevet av FFK: selve glasset er vel ikke sterkere, du slår en hammer på en laminert og et vanlig glass så sprekker begge. Men du slipper glassbitene med den laminerte.
   #24
 5,432     Akershus     0
Temmelig håpløst å påstå at et laminert glass på 4 mm ikke er sterkere enn ettlags på 4 mm. Man har et plastlag i mellom som bidrar til økt styrke.

All laminering bidrar til økt styrke. At glasset sprekker om du slår en hammer på det rokker jo ikke ved den påstanden. Se filmer fra kollisjoner hvor hodet til passasjeren eller dukken buler ut i frontruten uten at denne ryker.

Mitt svar til Einar_S var litt ironisk ment, å sammenlikne bygningsglass med bilglass er som å sammenlikne epler og bananer. For de som ikke tror på det vil jeg anbefale å helle varmtvann på nevnte stuevindu i f.eks 10 kuldegrader. Det vil garantert ryke pga spenningene som oppstår ved de brå temperaturforandringene. Dette vil neppe skje på en laminert frontrute som ikke har en skade fra før.

En bilrute er i en eller annen form spesialglass. Siderutene er herdet og tåler tidvis ekstreme påkjenninger i form av trykk eller temperatur. Et lite kakk med en spiss gjenstand derimot vil pulverisere det. Men en frontrute som er laminert, men neppe herdet, vil kunne få en sprekk i ytterlaget mens lamineringsduken og innerglasset gjør at mye av styrken bibeholdes.

 
FFK
   #25
 29     Østfold     0
Nå uttaler du deg om noe du ikke har greie på.
Et laminert glass er ikke sterkere en et vanlig, men sikrere da du ikke får glassbitene spredd.

Dette mener jeg skal ha god greie på da jeg har vært ansatt i mange år hos Br. Bøckmann. Wink
   #26
 5,432     Akershus     0
På lik linje med at du mener det ikke stiver av karosseriet? ;)

Skjønner jo at jeg kommer til kort her.

Fra spøk til alvor. Selve lamineringen gjør jo ikke noe med hvert glass, men totalen gjør sitt. Starten på dette var at bilglass tålte brå temperaturforandringer, noe et vanlig stueglass ikke kan sies å gjøre. Dermed kan man ikke sammenligne disse to tingene.

Hvorfor er skuddsikkert glass et laminert glass med mange lag? Hvorfor tror du at en stor person med slegge brukte mange minutter på å slå seg igjennom vinduet under Nokasranet om det ikke var for at vinduet var laminert?

Jeg tror faktisk jeg har en del belegg for å uttale meg om vinduers evne - manglende evne til å tåle temperaturforandring og mekaniske påkjenninger. Jeg arbeider så å si daglig med solfilm og sikkerhetsfilm på vinduer, både bil, tog og bygningsvinduer. Et av arbeidsredskapene er en varmluftpistol som kan gi over 600 grader, som kan brukes mot et bilvindu, men ikke mot vanlig fasadeglass.
   #27
 1,103     0
Et skuddsikkert glass kan være opptil flere cm tykt ettersom kravene. Det finnes ikke glass som lagerføres som er så tykt. Derfor er laminering en grei ting.
Laminering gjør ikke glasset "sterkere" men hindrer gjennomtrengning over lenger tid.
Har selv montert flere tusen m2 med glasstak. Kan du da Snektriker forklare meg hvorfor glasset i taket da har laminert glass på undersiden(3+3mm) og vanlig 6 mm på utsiden?

   #28
 5,432     Akershus     1
Jeg regner med at det er fordi det underste, laminerte er for å hindre glassplinter i tilfelle knusing, noe det sikkert gjør, og at totalen skal være 12 mm. De ytterste 6 mm er helt glass fordi helt glass er rimeligere enn laminert og det laminerte underst ivaretar sikkerheten tilstrekkelig.
For å snu spørsmålstillingen til det som opprinnelig var temaet i innlegget, nemlig temperaturforskjellers påvirkning på bygningsglass. Er det noen av dere som vil tro at en bøtte med varmtvann på et stuevindu i 10 kuldegrader vil gå upåaktet hen?

Vil vann med samme temperatur gjøre noe skade på en bilrute?

En ting til. Om du spenner opp en gitt glassplate si f.eks. 150cm x 150 cm  x 4 mm i en helt fast ramme. HELT fast, dvs glasset er totalt festet til rammen med lim og klemte lister. La oss si at glasset er av en slik type at kuttskader ikke er tema. Spenn dette glasset over en binge med f.eks giftige slanger.

Ved siden av er det spent opp et helt tilsvarende arrangement, men her er dette hele 4 mm tykke glasset byttet ut med 2 x 2mm glass med laminat i mellom. Så får dere beskjed om å hoppe på et av glassene. Hvilket ville du valgt.
   #29
 1,103     0
Med min redsel for slike dyr så hadde jeg ikke hoppet uansett.
Begge glassene vil brekke men lamineringen vil holde hoggslangene unna.


Grunnen til at dette stuevinduet sprakk er sannsynligvis termisk  brekkasje.


Du ser på oppbyggningen av et glasstak at vanlig glass er like sterkt som laminert, ellers så ville det også vært krav mot laminert på utsiden også.

Du skriver at bilglass tåler mer varme enn vanlig glass.
Dette er feil, driver selv i lignende bransje som du med helfoliering av både butikkvinduer og biler. Sidevinduene på bilene tåler mer varme pga at de er herdet.

Vi har ikke hatt problemer med varmepistol på vanlige vinduer.

Uansett så tåler ikke vanlig glass eller vanlig laminert glass 600 grader over tid. Vanlig laminert glass skal tåle 300 grader i 30 min før det sprekker.
   #30
 58     0

Temmelig håpløst å påstå at et laminert glass på 4 mm ikke er sterkere enn ettlags på 4 mm. Man har et plastlag i mellom som bidrar til økt styrke.

All laminering bidrar til økt styrke. At glasset sprekker om du slår en hammer på det rokker jo ikke ved den påstanden. Se filmer fra kollisjoner hvor hodet til passasjeren eller dukken buler ut i frontruten uten at denne ryker.

Mitt svar til Einar_S var litt ironisk ment, å sammenlikne bygningsglass med bilglass er som å sammenlikne epler og bananer. For de som ikke tror på det vil jeg anbefale å helle varmtvann på nevnte stuevindu i f.eks 10 kuldegrader. Det vil garantert ryke pga spenningene som oppstår ved de brå temperaturforandringene. Dette vil neppe skje på en laminert frontrute som ikke har en skade fra før.

En bilrute er i en eller annen form spesialglass. Siderutene er herdet og tåler tidvis ekstreme påkjenninger i form av trykk eller temperatur. Et lite kakk med en spiss gjenstand derimot vil pulverisere det. Men en frontrute som er laminert, men neppe herdet, vil kunne få en sprekk i ytterlaget mens lamineringsduken og innerglasset gjør at mye av styrken bibeholdes.

 


Ett 4 mm laminert glass har ikke samme styrke som ett 4 mm glass.
Skal en ha samme styrke på ett laminert glass så må man øke til 6mm laminert glass for å få samme styrke som 4 mm.

For å få fokuset bort fra teorien om varme så er ikke denne en faktor.
Vanlig glass tåler en temperaturforskjell fra ett punkt på glasset til enn annet punkt på 40 grader, har en herdet glass tåles det 300 graders temperaturforskjell.

Og tar en til slutt ett borsilikatglass som benyttes i vedovner tåler dette en temperaturforskjell på hele 600 grader.

Jeg vil tro at grunnen til det knuste glasset er en ytre påvirkning.