158    4    0  

Utvendig stikkontakt

 3     0
Hei

Ønsker å få montert en utvendig stikkontakt til bruk av f.eks høytrykksspyler/hekkesaks/diverse i tillegg har jeg elbil som jeg primært lader på jobb, men det hadde jo vært greit å kunne sporadisk lade hjemme også ved behov.

Har fått med meg at det er kommet nye regler angående elbillading hjemme, men er det fortsatt mulighet for å få installert et stikk jeg kan lade elbilen på?

Noen som har noen erfaringer å dele?

HSt
   #1
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Før kunne du få en 10A kurs nå må du ha ladeboks så nevner du elbil så får du nei. Flere høytrykkspylere krever også 15/16A sikring. Har du 400V system så er 3fase 16A en løsning som gir god ytelse. Har Easee med denne løsningen på hytta. På 230V så kan Easee
last fordele så 20/25A trefase er hva en minimum bør gå for selv om msnge biler ikke kan utnytte 3-fase 230V
TSt
   #2
 14,509     0
Få C karakteristikk på 15/16 A kursen og så må en ha el bil lader. Som andre skriver koble til med 3 fas f.eks. Pulse hos Tibber gir nok info til at Easee lader skifter hvilke som brukes ut i fra last hvis en ikke garantert har stor nok hovedsikring unasett.
   #3
 4,623     Sørlandet     0
Har stilt ned easee laderen min fra 32a (tre-fas) til å lever 16a (3-fas). I tilegg så har jeg stilt ladingen i bilen til å bare lade mellom kl 01-05:30. dette er i 90% av tilfellene nok for oss og det er sjeldent jeg må trykke på «starte-lading-øyeblikkelig-og-ignorere-planlagt-lading knappen.

Da den lader på natten er det bedre i forhold til samtidighet og også billigere i forhold til effekttariff ig energiledd (ihvertfall her på sørlandet).

De fleste biler klarer kun å utnytte to av laderene i ett trefas anlegg og det kan tenkes at det er lurt å måle belastningene på linjeladerene før man kobler til laderoboten.
HSt
   #4
 36,582     Lillestrøm kommune     0
På KiA og flere kan en også stille inn et lav/middels/høy belastning i tillegg til innstilling på ladeboksen så en kan tilpasse effektmengde til nettleie mm 

En får ikke beregnet noe belastning før laderobot og bil har forhandlet ferdig om tilkobling