26,352    25    4  

Faktura: Tar seg for godt betalt?

 299     Oslo     0
Fikk først en faktura der jeg bl.a klaget på materialprisene, eksempelvis var det lagt inn Trio pn antitwin 2x2,5+j til ca kr. 50/m.
Klaget også på at de tok seg betalt for kjøring, parkering og bom, noe de ikke hadde informert om på forhånd, og jeg bor sentralt i Oslo og forventet at kjøring ikke ble store kostnaden, samt at det er nok av gratisparkering i nærområdet.

Da jeg fikk ny faktura hadde de gitt meg en rabatt på materialer på 40%, men hadde lagt til oppmøte servicebil i tillegg til kjøring (8kr per km), parkering og bompenger.
Lurer derfor på om noen kan fortelle meg hva som er vanlig og akseptert praksis for fakturering i el-bransjen? Og, om noen har en ca erfaringspris på eksempelvis Trio antitwin 2x2,5+j?
Dessverre ble det ikke avtalt priser på forhånd, fordi det opprinnelig skulle være et mindre og enkelt oppdrag.
Signatur

   #1
 270     Eidsvoll     0
Den selges i butikk fra ca kr. 22 > 27,- pr meter ink mva. Det må forventes at elektrofirmaer betaler max 50% av dette.
Signatur
   #2
 5,188     Østlandet     0

Dessverre ble det ikke avtalt priser på forhånd, fordi det opprinnelig skulle være et mindre og enkelt oppdrag.
Da har du en dårlig sak.
Siden du tydeligvis er prisbevisst, hvorfor ba du ikke om skriftlig tilbud?
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 299     Oslo     0
Hadde ikke forventet at det skulle bli så stor jobb, og da det først var i gang var det fokus på å få jobben ferdig utført.
Hva med å fakturere bom, parkering, kjøring (8 kr/km) og oppmøte servicebil - er det normalt?
Signatur
pwb
   #4
 2,283     Ski     0
Bom er ikke gratis, kjøring er ikke gratis, tiden i bilen er ikke gratis, så ja, det er normalt å fakturere dette.
  (trådstarter)
   #5
 299     Oslo     0
Det kan jeg skjønne, men trodde det ble smør på flesk med oppmøte servicebil i tillegg til bom, kjøring og parkering?
Signatur
pwb
   #6
 2,283     Ski     0
Mange bruker oppmøte som en måte å ta betalt for den tiden man sitter i bilen. Kunne sikkert tatt betalt for tiden fra de dro fra kontoret til de kom tilbake til kontoret, men mange synes at det ikke bør være samme timepris for kjøretid som jobbetid.
KBF
   #7
 24     Vestlandet     0
Firmaer er interessert i å få arbeid,godt rykte og ikke minst å tjene penger. Slik er det og kommer alltid til å bli sånn.

   #8
 21,481     Enebolig     0
Det er helt vanlig å ta betalt for kjøring, bompenger osv. Ikke noe unormalt i å ta seg betalt når man jobber, man må tross alt kjøre, hente utstyr ol for å få gjort en jobb. Alternativet er å bake det inn i timeprisen.
   #9
 194     Ålesund     0
Det "skumle" med å ta betalt for all kjøring er at det kan oppmuntre til dårlig planlegging fra elektriker/rørlegger/snekker sin side. et scenario er at han først kommer for å se jobben for å bekrefte hva som trengs og så reiser for å få tak i dette. Finner så senere ut at han har underberegnet og må reise for å supplere. Har selv opplevd fagarbeidere som måtte supplere samme tid hver uke, hvor jeg senere fikk vite leverandøren delte ut pølser fast en dag per uke.

Fagfolk glemmer noen ganger at jakten på økte inntekter kan gå for langt. Heller ikke alltid arbeidsgiveren passer på at de som jobber for han viser en viss nøkternhet med føring av kjøring. At de krever betalt for kjøring fra kontor til arbeidssted er vel rimelig når avstanden blir stor, eller det dreier seg om en liten jobb som avsluttes på en dag eller to.
   #10
 21,481     Enebolig     1
Jeg hører mye om dette pølse/kaffepause/hente materiell fenomenet, men heldigvis ser jeg lite til det her i omegn. Det vil ikke gå upåaktet hen over tid. Slike folk burde plasseres på et større bygg med streng overvåkning.