5,060    45    29  

Branntilløp ved varmepumpe

 467     Stavanger     2
Hva er deres mening?

Kjøpte ny varmepumpe for tre år siden, gikk ikke for den billigste leverandøren her i Stavanger, men den leverandøren som da tilsynelatende kunne gi best service og som opptrådte mest seriøst ( den gangen!).

Våknet en dag for noen uker siden av en merkelig lukt i huset, merket med en gang at den kom fra varmepumpen. (Det luktet ikke direkte svidd, men klassisk sveiselukt som når en sveiser metall.) Pumpen hadde gått på full-spiker noen dager siden det var noe kaldt i en periode, den var grundig rengjort for senest 1-2 uker siden. Jeg antok at det måtte være noe galt med VP, kanskje ett svidd/brent/utgått kulelager etc. Siden den var kjøpt og installert av profesjonelle, var det kort vei til telefon. 

For å gjøre en lang historie kort! Forhandler/montør kunne ikke motta reklamasjon/service forespørsel på telefon, en måtte benytte deres hjemmeside, og registrere en sak der. (Oppgitt ventetid/respons var 1-5 dager). Noe mail kom og ble utvekslet etterhvert, men kort fortalt (som sagt) 14 dager gikk før servicemann var på døren!

Han var ryddig og grei, fant fort ut at sikringen var gått (jeg hadde ikke brukt en kalori på noe, da en svidd varmepumpe er andres bord så lenge de har mottatt betaling for VP og montasje). Videre sjekk viste at koblingen mellom ledning fra støpsel og varmepumpe var brent opp!

Bildet 2. under viser en delvis skjult ledning inne i skyggen mellom ute og innedel. Innedelen får strøm gjennom vegg (klippet av) fra ledningen som henger ned fra stikk i tak også (klippet av).
Stikkkontakt delen var koblet med Wago innstikk 773 mot utedelen.

Installatøren den gangen benyttet ledning mellom inne og utedel på 4 x 1,5mm2 (medium kordeller),  samt stikkontaktledning (3 x 1,5mm2) med fast sveisetstikk. Stikk ledning er ledning med veldig mange små kordeller.

Kursen (egen kurs til varmepumpen) er lagt opp med 16Amp og 3 x 2,5 mm2 ledere.

Servicemann tok noen bilder og skulle gå igang med å koble dette sammen igjen med Wago type 222 koblingsklemme. 

Jeg sa vennlig at han bare kunne glemme dette, pakke saken og komme tilbake når jeg hadde fått et tilfredsstillende svar fra hans sjef/ledelse på "hvorfor dette var oppstått", "hva ble gjort for at dette ikke skulle skje igjen" og "hvordan dette skulle utbedres". Jeg bad om hans fulle forståelse for dette på en høflig måte, med bakgrunn i en alvorlig episode som i ytterste konsekvens kunne ført til tap av liv. Han var absolutt forståelig.

Noen dager senere ringer butikken, og sier at de regner med at det er en kortslutning, mulignes pga feil klemme. De vil gjerne utbedre dette og finne tid for service. Nei sier jeg. Uaktuelt, først skal som ett minimum VP byttes, da en ikke vet om det er feil på ute eller innedel som har forårsket kortslutning. Butikken mente at dette ikke burde være grunn for. Jeg sa at jeg uansett ikke hadde gjort meg opp en mening, og at jeg ville kontakte de når jeg hadde bestemt meg for hva jeg ville gjøre.

I ettertid ser jeg med et halvt øye at ledninger de har brukt er 1,5 mm2, noe som jeg mener er underdimensjonert, bær være 2,5 mm2, videre benytter en ikke småkordeller på slikt uten å bruke niter. Med andre ord har de installert en brannbombe hos meg. (Men jeg er ikke fagmann her!)

Mitt krav er å heve kjøpet på denne FSZ FH25VE varmepumpen for den nette sum av 23.000,-
Dette er med bakgrunn av forbrukerkjøpsloven, og det faktum at de (veldig kort fortalt) har opptrådd så amtatørmessig en kan, og at de har tråkket så langt over på feil side en kan i fht det å sette liv, helse og verdier på spill.

Mitt spørsmål er, hva er deres mening (spesielt fagteknisk vedr koblinger m.m.)?Branntilløp ved varmepumpe - Varmepumpe.jpg - roebba

   #1
 3,587     2
Forbehold: Jeg er ikke noen kvalifisert elektroinstallatør.

Jeg får et ganske klart inntrykk på det du skriver at årsaken til problemene er feilaktig installasjon, valg av ledningsdimensjon, og andre forhold knyttet til den elektriske tilkoblingen. Her er det påvist feil. Det er ikke påvist noen feil på varmepumpa, verken innedel eller ytterdel.

Det er helt åpenbart at du kan reklamere på arbeidet, forlange at det gjøres på nytt på forskriftsmessig måte, og at alle skader som måtte være forårsaket av brannen/overopphetingen blir fullt ut utbedret, kostnadsfritt for deg.

Jeg er langt mer tvilende til at du har noe juridisk/moralsk krav på utskifting av en tre år gammel komponent som ikke det er påvist noen feil ved. Når bare installasjonen er rettet opp, på skikkelig måte, har du et system som fungerer fullt ut slik forutsetningen var ved kjøpet. Det er slett ikke sikkert at du da ville fått rettens medhold i at du har krav på å få hevet kjøpet.

Legg merke til forbrukerkjøpslovens §50, første ledd: "Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den." Du har hatt nytte av en varmepumpe i tre år; da må du påregne en signifikant reduksjon i det beløpet du får refundert.

Les også §51: "Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den." - og så følger noen modifikasjoner / unntak, som ikke er glassklare og entydige, men gjenstand for juridisk tolking. En VP som har vært brukt i tre år leveres ikke tilbake "i vesentlig samme stand" som da du mottok den - ditt tilfelle må dekkes av en av unntakene.

Jeg kan forstå at du ønsker å få tilbakebetalt hele kjøpesummen uavkortet, slik at du kan bruke tilsvarende beløp på en tre år nyere modell. Naturligvis ville det være mest gunstig for deg: Kvaliteten på VPer er ihvertfall ikke dårligere i dag; trolig ville du ende opp med en bedre varmepumpe enn den du sitter med om skadene utbedres. I tillegg ville du ha hatt en fullstendig gratis (mhp. investering/installasjon) VP i tre år. Du ville åpenbart sitte igjen med en netto gevist, sammenlignet med om feilen aldri hadde oppstått, dvs. om installasjonen hadde vært gjort skikkelig fra starten. Hvis det går så langt som til en rettslig tvist kan du ikke regne med at du får rettens medhold i slik "overkompensasjon" som du her antyder.

Jeg foreslår at du lar dem foreta en skikkelig re-installasjon fullstendig kostnadsfritt, samt at de dekker kostnader til en uavhengig kontrollør som kan gå god for at arbeidet er forskriftsmessig utført. Du får deg ingen ny, moderne VP - ønsker du det, må du regne med en rettslig tvist der du ender opp med et erstatningsbeløp som er vesentlig redusert fra den opprinnelige kjøpesummen.
   #2
 1,454     Oslo     0
Her er jeg enig med keal.
Her har det ikke vært noen feil på varmepumpen, men feilen var varmgang i koplingsklemmer benyttet på strømkabelen til utedelen. Hvorfor denne skjøten er utført vet jeg ikke, men kabelen skulle gått hel mellom termineringspunkt innomhus og utedel.
Huseiers uttrykk "svidd varmepumpe" er således feil. Men at han satte seg imot ny skjøting av omtalte kabel synes jeg var fornuftig. Her bør det trekkes ny kabel.
Utedelen på huset her er merket 2,4 kW og således er 1,5 mm2 tilstrekkelig, men man er jo da nær grensen for det kabelen kan belastes.
Den behandlingen som roebba har opplevd fra forhandler/montør var ikke imponerende - 14 dagers venting på servicemann er ikke bra nok ...
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 467     Stavanger     0
Forbehold: Jeg er ikke noen kvalifisert elektroinstallatør.

Jeg får et ganske klart inntrykk på det du skriver at årsaken til problemene er feilaktig installasjon, valg av ledningsdimensjon, og andre forhold knyttet til den elektriske tilkoblingen. Her er det påvist feil. Det er ikke påvist noen feil på varmepumpa, verken innedel eller ytterdel.

Det er helt åpenbart at du kan reklamere på arbeidet, forlange at det gjøres på nytt på forskriftsmessig måte, og at alle skader som måtte være forårsaket av brannen/overopphetingen blir fullt ut utbedret, kostnadsfritt for deg.

Jeg er langt mer tvilende til at du har noe juridisk/moralsk krav på utskifting av en tre år gammel komponent som ikke det er påvist noen feil ved. Når bare installasjonen er rettet opp, på skikkelig måte, har du et system som fungerer fullt ut slik forutsetningen var ved kjøpet. Det er slett ikke sikkert at du da ville fått rettens medhold i at du har krav på å få hevet kjøpet.

Legg merke til forbrukerkjøpslovens §50, første ledd: "Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den." Du har hatt nytte av en varmepumpe i tre år; da må du påregne en signifikant reduksjon i det beløpet du får refundert.

Les også §51: "Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den." - og så følger noen modifikasjoner / unntak, som ikke er glassklare og entydige, men gjenstand for juridisk tolking. En VP som har vært brukt i tre år leveres ikke tilbake "i vesentlig samme stand" som da du mottok den - ditt tilfelle må dekkes av en av unntakene.

Jeg kan forstå at du ønsker å få tilbakebetalt hele kjøpesummen uavkortet, slik at du kan bruke tilsvarende beløp på en tre år nyere modell. Naturligvis ville det være mest gunstig for deg: Kvaliteten på VPer er ihvertfall ikke dårligere i dag; trolig ville du ende opp med en bedre varmepumpe enn den du sitter med om skadene utbedres. I tillegg ville du ha hatt en fullstendig gratis (mhp. investering/installasjon) VP i tre år. Du ville åpenbart sitte igjen med en netto gevist, sammenlignet med om feilen aldri hadde oppstått, dvs. om installasjonen hadde vært gjort skikkelig fra starten. Hvis det går så langt som til en rettslig tvist kan du ikke regne med at du får rettens medhold i slik "overkompensasjon" som du her antyder.

Jeg foreslår at du lar dem foreta en skikkelig re-installasjon fullstendig kostnadsfritt, samt at de dekker kostnader til en uavhengig kontrollør som kan gå god for at arbeidet er forskriftsmessig utført. Du får deg ingen ny, moderne VP - ønsker du det, må du regne med en rettslig tvist der du ender opp med et erstatningsbeløp som er vesentlig redusert fra den opprinnelige kjøpesummen.


Hei takk for innspill, men jeg er ikke så på defansiven som deg, da dette er en alvorlig feil/feilinstallasjkon.

Kort oppsummerer jeg min side:

Jeg reklamerer i hht paragraf 27 - Reklamasjon. Det er en mangel ved tingen/installasjonen. Siden varmepumpen er ment å vare vesentlig lengre enn to år er fristen 5 år.

La oss gå rett på paragraf 32 - heving (kort paragraf som sier):
"I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig."

Her er feilen ikke uvesentlig - tvert i mot, dette bør være ubestridt.

Hva sier forbrukerkjøpsloven om prisavslag? La oss se på paragraf 31 Prisavslag, den sier:
"Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden."

Ok, utvilsomt la oss se på §§ 29 til 30 - her kommer det vesentlige:

§ 29.Retting og omlevering (avhjelp)
"Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering).(Forbruker velger altså enten retting eller omlevering, men... : )
Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader."
(Min kommentar er at for en butikk som omsetter for millioner så er dette en uvesentlig kostnad i fht. det potesielle tap av liv, helse og verdi en feil utgjør på dette produktet.)
Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.(Ytterligere, vil jeg hevde at det er serdeles viktig å ha ett produkt som er 100% som ikke fører til brann...)
Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

§ 30.Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.


Igjen - jeg er av en mening at en elektrisk komponent kan ha feil som gjør at den trekker mer/mindre strøm enn det som er oppgitt i spesifikkasjoner, med dertil tilhørende problemer/farer!

Paragraf 50 vil være ubetydelig i en slik sammenheng med en billig varmepumpe, videre snakker en da om at krever selger avkastningen av produktet så kan kjøper kreve renter på penger, så kan en jo beregne opp og ned hva dette til slutt beløper seg på til hver av partene.

Paragraf 51 en må ikke glemme at der står skrevet:

Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den. Forbrukeren taper likevel ikke retten til å heve eller kreve omlevering dersom
a) årsaken til at det er umulig å tilbakelevere tingen i vesentlig samme stand og mengde, er tingens egen beskaffenhet eller annet forhold som ikke beror på forbrukeren
b) tingen helt eller delvis er gått til grunne eller forringet som følge av en handling som trengs for å undersøke om tingen har en mangel, eller
c) tingen helt eller delvis er forbrukt eller forandret av forbrukeren under forutsatt bruk før han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den mangelen som er årsak til avvisningen.
Forbrukeren taper heller ikke retten til å heve kjøpet eller kreve omlevering dersom han eller hun ved tilbakeleveringen erstatter den verdireduksjonen tingen har hatt.

Altså, når butikk først hevder at varmepumpen er OK, så er det allerede hevdet at den er i vesentlig god stand. Dessuten trår 51 a) inn og forbruker kan ikke lastes for feil installasjon og dermed at produktet er forringet.

Jeg er ikke ute etter å sko meg/berike meg på dette, men jeg er ute etter å slå knallhardt ned på cowboy virksomhet hvor det er forbruker som sitter med svarte-per og risiko for liv, helse og verdier. Jeg er også forbannet for slett service, men først og fremst forbannet for dårlig installasjon med den risikoen det innebærer.

Jeg tror jeg stiller sterkt.

HSt
   #4
 36,582     Lillestrøm kommune     1
Som de andre her så mener jeg du stiller svakt. Det er jo åpenbart en kabel/installsjonsfeil og de får med dette mulighet til å korrigere denne feilen og med korreksjon er det da ingen feil på produktet.

At de aldri burde gjort denne feilen er en annen sak, er det toppklemmer vi ser i de svidde koblingspunktene ? I så fall er trolig feilen at disse er brukt på mangetrådet leder som ikke var egnet for denne skjøtemetoden.

Hadde det vært noe ved varmepumpen som gjorde at den brenner av ledningen så hadde det vært en annen sak, men det er ikke det som er tilfellet.
  (trådstarter)
   #5
 467     Stavanger     0
Her er jeg enig med keal.
Her har det ikke vært noen feil på varmepumpen, men feilen var varmgang i koplingsklemmer benyttet på strømkabelen til utedelen. Hvorfor denne skjøten er utført vet jeg ikke, men kabelen skulle gått hel mellom termineringspunkt innomhus og utedel.
Huseiers uttrykk "svidd varmepumpe" er således feil. Men at han satte seg imot ny skjøting av omtalte kabel synes jeg var fornuftig. Her bør det trekkes ny kabel.
Utedelen på huset her er merket 2,4 kW og således er 1,5 mm2 tilstrekkelig, men man er jo da nær grensen for det kabelen kan belastes.
Den behandlingen som roebba har opplevd fra forhandler/montør var ikke imponerende - 14 dagers venting på servicemann er ikke bra nok ...


Jeg er av den oppfatningen at så lenge det ikke er undersøkt (og det bør undersøkes seriøst godt) så er der/kan der være potensielt feil på VP ute eller innedel som gjør at den kortslutter/får varmgang. (Jeg tror det ikke, men jeg er skrudd sammen slik at jeg tror kun i kirken når det kommer til Helse Miljø Sikkerhet og Kvalitet. I en slik sak vil jeg vite 100% - jeg gir ingen kompromisser her...

Det beste vil absolutt være heltrukket kabel ja, men det skal vel kunne skjøtes om det "gjøres etter boka".

Utedelen forbruker 3200 Watt om jeg ikke tar feil, + samt ca 30W på viften inne... så jeg betviler at vi snakker 1,5 mm2 kabel... vi er vel heller opp mot øvre grense for 2,5 mm2 kabel spesielt når der er full last på i lengre tidsrom.

Og forøvrig er det vel max 2300W last på en 10 Amp (1.5 mm2 ledning?) Og det å bruke småkordeller uten nite...

Jeg mener det stinker lang vei....
HSt
   #6
 36,582     Lillestrøm kommune     1
Vi sier jo at skjøtingen er feil, men VP i seg selv er ikke årsak til denne feilen som montøren har gjort. Med de effektene du oppgir så er det en selvfølge at dårlig utført skjøting gir varmgang, dette tilsvarer med god margin de problemer de har hatt med varmtvannsbeholdere. Fast installasjon som ny montør foreslår høres fornuftig ut, om de da trenger en service bryter får de som kan dette hjelpe oss med.
  (trådstarter)
   #7
 467     Stavanger     0
Vi sier jo at skjøtingen er feil, men VP i seg selv er ikke årsak til denne feilen som montøren har gjort. Med de effektene du oppgir så er det en selvfølge at dårlig utført skjøting gir varmgang, dette tilsvarer med god margin de problemer de har hatt med varmtvannsbeholdere. Fast installasjon som ny montør foreslår høres fornuftig ut, om de da trenger en service bryter får de som kan dette hjelpe oss med.


  • Skjøting er sansynligvis feil ja, da denne type benyttet Wago type:773 klemme ikke håndterer de minste kordellene fra stikk, de andre "mellom-size"-kordellene skal den kunne håndtere. Etter det jeg forstår.

  • Etter mitt skjønn er der benyttet feil dimensjon på kabel ja.

  • Ny montør har ikke foreslått fast installasjon. Han ville bare sette på en annen type Wago klemme type:222, ja sannsynligvis noe bedre mtp de små kordellene, men fremdeles ikke bra nok for meg da det virker som de planlegger å beholde samme ledninger/type.

  • Dette er ett eldre hus, og således skulle vel ikke servicebryter komme inn i bildet?

  • Og hvor i alle dager skal denne servicebryteren installeres da? Der er 1 stk. 16amp kurs, den har ett stikk i taket ved varmepumpen, skal en da sette en bryter på som er en ytterligere kobling med risiko for varmgang - satt på spissen.



ALTSÅ:
  • For meg ser det ut til at det er montert/installert totalt feil.

  • Videre ser det ut til at de er i ferd med å gjøre det samme igjen - montere/installere dette feil.

  • Og - jeg har fremdeles en oppfatning på at et elektrisk produkt "kan i teorien ha en feil som gjør at det trekker mer strøm en det bør/er beregnet for".... Er dette en feil teori?





HSt
   #8
 36,582     Lillestrøm kommune     1
Som vi skriver enheten trekker mer enn nok strøm til å gi varmgang hvis noe blir gjort feil. Derfor utelukker vi at det må være feil med VP for å utløse det du ser. Jeg trodde montøren skulle sette opp en ekstra koblinsboks og tilkoble via denne. Jeg vil tro at du har rett at å skjøte kabelen til stikk er en feil så dette må gjøres fagmessig korrekt. Det overlater jeg til ekspertene å spesifisere.
   #9
 3,587     2
Får du tak i en pågående advokat kan det nok hende du får hevet kjøpet - at butikken ikke gidder å krangle. Men heving av kjøpet vil (og jeg mener bør) være med en passende kompensasjon for de tre år du har hatt VPen i feilfri drift. Selv om du er pågående, bør også selger kjenne sine rettigheter; det er ikke slik at kjøper har rett i absolutt alt han finner på å påstå eller kreve.

Hvor stor "avkorting" du får kan ende opp i retten, og du kan neppe regne med at selgeren blir dømt til å dekke dine advokat-kostnader. Summen av advokatkostander og avkorting av beløpet kan bli så stor at det ikke er verd det.

Selv om det i prinsipp, i teorien, er mulig at det er en feil ved VPen, er det her ganske klare indikasjoner på at det ikke er der problemet ligger. Det er norsk rettstradisjon for at dersom en feil oppstår praktisk talt umiddelbart etter kjøp, da ligger hovedansvaret for å bevise at det ikke var en feil ved produktet på kjøpstidspunktet. Men jo lengre tid det går etter kjøpet (og tre år er lenge, selv om du har rett i at VPen har en lengre forventet levetid) glir mer og mer av ansvaret over på kjøperne for å bevise at VPen hadde denne svakheten på kjøpstidspunktet.

Det som gir reklamasjonsrett er svakheter ved kjøpstidspunktet. Etter tre år med vekslende stømpulser fra nettet, ulike vibrasjoner fra omgivelsene, ulike termiske belastninger, ... blir det vanskeligere og vanskeligere over årene for deg å bevise at feilen for det første ligger i VPen, og for det andre at den ikke har oppstått av ytre påkjenninger etter installasjon.

Jeg gjentar det samme: Hvis du får selger til å sørge for en skikkelig installasjon denne gangen, og særlig om en uavhengig kontrollør bekrefter at det nå blir riktig, slik at VPen virker som den skal (og i og for seg har virket i tre år), så bør du ikke risikere å måtte betale en advokat mer i salær enn hva VPen er verd. En ting er å ikke være servil, en annen ting er å opptre som kranglefant. Hvis du gir omverdenen inntrykk av at det du er ute etter ikke er å få rettet opp problemet, men å få skiftet ut en brukt VP med en mer moderne uten at det skal koste deg noe, da kan du lett bli plassert i sistnevnte kategori.
   #10
 6,009     Finnmark     1
Her er det tydeligvis feilkobling og for liten dimensjon på ledning....
Sannsynligvis ingen feil på VP, da dette er en modell som drar mye strøm på maks og må 2,5 kvadrat ledning......

Dette er vel egentlig ingen VP sak, men elektriske tilkoblingen......
Signatur