43,019    75    1  

Lading av elbil i borettslag

 14     0
Vi tenker på å gå til anskaffelse av en elbil, men bor i borettslag så det er noe mer komplisert enn å bare ringe elektrikeren og be han komme og installere det vi trenger i garasjen.. Ved parkeringsplassen vi leier i borettslaget er det uttak for motor- og kupévarmer. Det er to uttak og to automatsikringer i boksen, en 230V-sikring og en 400V-sikring.

Jeg kontaktet vaktmestrene i borettslaget og fikk (selvsagt) beskjed om at stolpene kun var for motorvarmer. Grunnen til at jeg ikke helt klarer å la det være er at det sitter 25A-sikringer i hver boks, og jeg kan da ikke skjønne annet enn at det må være nok strøm til å lade en elbil.. Eller?

Med vanlig 230V-lading er det ikke mulig for bilen vi vurderer (Tesla Model S) å trekke mer enn 13A som på 230V så vidt jeg forstår ikke blir mer enn rett under 3kW. Jeg antar vel egentlig at de ikke ønsker at folk skal lade elbiler på stolpene, men tror det har mest å gjøre med at det ikke pr. nå finnes noen strømmåler på hver stolpe.

Min tankegang er at siden det er 25A sikring i stolpen må det jo være dimmensjonert sånn tilbake til inntaket i en eller annen trafoboks eller sikringsskap at det er nok strøm. Hvis ikke vil jo sikringen gå i hytt og vær når mange nok bruker motorvarmerne sine..

Har jeg misforstått noe eller bør det gå an å lade en elbil på stolpen, rent infrastrukturmessig? Legger for ordens skyld ved et par bilder av stolpen. Setter stor pris på svar :)




hro
   #2
 1,574     Trondheim     0
Hei - temaet er diskutert i denne tråden http://www.byggebolig.no/el-installasjon-teknisk-installasjon/fellesanlegg/msg518415

Det er INGENting som infrastrukturmessig gjør denne kontakten uegnet til å nattlade el-bilen.

Ikke vet jeg, men det kan være at borettslaget velger å skru av hele anleggets utenom vinterhalvåret gjennom hovedsikring.

Som du kan lese ut av tråden, vil merkostnadene man legger på fellesanlegg være små. En enkel løsning, om borettslaget ikke aksepterer "freeriders" er en sjablongbasert ekstra innbetaling per andelshaver med el-bil.

Gratulerer med et miljøvennlig valg og fremtidig lave drivstoffkostnader.

Signatur
   #3
 24,677     Akershus     0
Til venstre en jordfeilbryter. Til høre en sikring på 13A som kan tåle å stå i et 400V anlegg. Kontaktene er for 230V.

Om "drivstoffet" til el-bil, så er batteriet dyrt og det slites ut. Regnet på en Think engang. Den kostet ca det samme i "drivstoff" som en mindre bensinbil.
Signatur
   #4
 21,481     Enebolig     0
Det er noe jeg har lurt på. Sett at man kjøper en ny elbil i dag: hvor billig er det å "fylle" tanken kontra bensin? Og tenker da at man skal se bort fra "gratis" ladestasjoner.

Jeg ser at produsentene motsier deg KjellG, men som vi alle vet er det bedre å få en uavhengig kilde til å regne på sånt. Det virker også å være uenighet om batterienes levetid. 

Og finnes det noen antydning fra myndighetene om når alle fordeler ved å ha elbil forsvinner, eller skjer det over natten når de finner det for godt?
   #5
 7,685     Bærum     0
Det er vel alt nå snakk om å fjerne kollektivfeltkjøring. På Mosseveien inn mot Oslo er det allerede forbudt. Gratis parkering forsvinner nok også ganske fort. Da er spørsmålet hva de gjør med avgiftene. Tror det norske avgiftsystemet er under press allerede ifb. EØS-avtalen. En mulighet er da å benytte dette teknologiskiftet til å harmonisere norske bilavgifter med EU over tid.
   #6
 21,481     Enebolig     0
Med andre ord er fremtiden uviss. Utenfor storbyene er det vel da bomavgift som henger i en tynn tråd.
   #7
 725     Lier     0
Håhå, bare vent til "alle" plugger inn sin lille grønne bil i 4-5 tia hver dag. Hele strømnettet kommer til å knele. Og såvidt jeg vet blir det ikke forberedt for det scenarioet..
Signatur

   #8
 24,677     Akershus     0

Det er noe jeg har lurt på. Sett at man kjøper en ny elbil i dag: hvor billig er det å "fylle" tanken kontra bensin? Og tenker da at man skal se bort fra "gratis" ladestasjoner.

Jeg ser at produsentene motsier deg KjellG, men som vi alle vet er det bedre å få en uavhengig kilde til å regne på sånt. Det virker også å være uenighet om batterienes levetid. 

Og finnes det noen antydning fra myndighetene om når alle fordeler ved å ha elbil forsvinner, eller skjer det over natten når de finner det for godt?


Finner flere nettsider som antyder 0,15  -  0,20 kWh/km for elbil.

Ellers enig i at det ville være en fordel med en nøytral analyse av kostnaden ved el-energi + batterikost ved el-bilkjøring.

Signatur
   #9
 21,481     Enebolig     0

Håhå, bare vent til "alle" plugger inn sin lille grønne bil i 4-5 tia hver dag. Hele strømnettet kommer til å knele. Og såvidt jeg vet blir det ikke forberedt for det scenarioet..


Nettet er i de fleste områder greit rustet for et slikt scenario, og oppgraderes kontinuerlig i takt med at salg av elbiler øker. Netteierne er bevisst på dette. Det går også mot økt bruk av hurtig-ladestasjoner som vil jevne det ut noe.

Men det kan bli lav spenning om vinteren på trafoer som allerede er er høy belastet, tipper at relativt mange må oppgraderes.
   #10
 52     Stavanger     0
Snakket nylig med en Tesla-eier, største modell som kunne meddele følgende: enkelt beregnet kan han kjøre 1km/Ampere ladestrøm/time. For å velge et rundt tall, med 10A ladestrøm vil 1time lading gi 10km kjøring.  Lading fra kl 17.00 til kl 07.00 er 14timer, dvs 140km.  Regn 1kr/kwh så får du en kostnad for ladestrøm på kr 1 pr ca 4,5km eller litt over 2kr mila. Per idag finnes kun 16a ladere på markedet, men 32a 400v skal komme. I tillegg finnes det hurtigladestasjoner.

Med kjørelengde 15000km/år vil du trekke ca 3000kr i strøm fra borettslaget.