2,099    15    1  

Jordfeilautomat på TN?

 4,193     0
Trenger plass til 7 nye moduler i dette skapet. 

Ser ut som at det er 5 ledige plasser på øverste rekke.  Den ene 1 moduls bryteren kan nok flyttes ned? 

I tillegg er det benyttet separat jfb for badekurs, denne kan kanskje erstattes av en jfa? Er ikke vant med TN, men det er vel samme jfa som benyttes her? 

Elektrikeren skal naturligvis gjøre jobben, men erfaringen tilsier at det blir mye billigere ned en skikkelig plan Smile

Jordfeilautomat på TN?  - 20160213_082209-1.jpg - oddbjoh

  (trådstarter)
   #1
 4,193     0
Er det forresten 3 eller fire poler på vanlige kurssikringer på 3-fas 400. Antok 3, men ser jo at OV bryter N også...
  (trådstarter)
   #2
 4,193     0
Er det forresten 3 eller fire poler på vanlige kurssikringer på 3-fas 400. Antok 3, men ser jo at OV bryter N også...


Er nok 3+N jeg skal ha til elbil-lading, da blir det 8 moduler tilsammen - 4 til jfb og 4 til vern.
   #3
 2,435     Hordaland     0
Er du sikker på at det er jordfeilautomater som er montert i skapet ditt? For meg kan det se ut til at det er montert ordinære automatsikringer med vern i kun ene fasen, samt en ordinær jordfeilbryter for baderomskurs hvor det er påkrevd jordfeilvern. Denne typen installasjon var tillatt tidligere.

Automatsikringene dine er 1+1/2 modulbredde, mens jordfeilbryteren er 2 modulbredder.

Ved siden av OV er det ikke mulig å plassere mer utstyr, da vernet står i eget kortslutningssikkert kammer.

Det ser også ut som at du har noen NOBØ filter og styringer i skapet?

Skal du legge opp til 3-fase 400V uttak for el-bil må du ha 4 modulbredder til jordfeilbryter, pluss 4 modulbredder til automatsikring. Slik jeg ser det har du ikke plass i skapet til alt dette.

Har du sjekket opp at du har kraftig nok OV til å utvide anlegget til 3-fase for el-bil? El-bil kurser skal beregnes med samtidighetsfaktor på 1, noe som setter strengere krav til kapasitet på OV.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 4,193     0
Lang og grundig svar som vanlig Smile

OV er på 40A 400V, men skal regne over totalen for å sjekke at 16A elbil går uten å øke.

Det er riktig at det står kun automater, men den ene kursen har jfb i tillegg - ergo 3.5 moduler for denne kursen. Denne kan jeg vel bytte i en 2 moduler jfa?

Tror Nobø tar tilsammen 18 moduler. Sikringene tar i dag 15, men tror jeg kan spare 1.5 med en jfa og da har jeg i så fall 8.5 moduler ledig. Må evt flytte litt rundt, men det er vel lov?

Alternativet er en saltoboks med innebygget jfb, da kan jeg bruke dobbeltisolert kabel ut til den og dermed slippe jfb i skapet. Dette er dog en dyrere løsning som jeg helst vil slippe.
   #5
 2,435     Hordaland     0
Flytte litt rundt er lov, men det er ofte upraktisk. Det kan også være ting som er montert på skinnene bak dekselet som ikke er synlig, hvor disse i så tilfelle tar opp plass. Det er også mulig å bytte ut sikring + jordfeilbryter til en JFA naturligvis. I og med at du er på TN-nett finnes det 1,5 modul JFA som kan benyttes.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du har 3 slike NOBØ moduler i sikringsskapet. Hva står det på modulene? Aldri vært inni et skap hvor det er så mange "blanke" NOBØ moduler. 2 stk skal jeg forstå, men 3 var litt drøyt.

Du behøver ikke dobbeltisolert kabel frem til Saltoboks. I og med at du er tilknytt et TN-nett er det ikke påkrevd med jordfeilbeskyttelse av kabler. Du kan bruke en hvilken som helst 4-leder installasjonskabel frem til Saltoboksen, med en 4-pol C16A sikring i sikringsskapet forsynt rett fra OV.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 4,193     0
Skjønner heller ikke hvorfor det er så mye Nobø i det skapet, skal ta en titt i skapet når jeg er på hytta neste gang. Samtidig er jeg ikke helt sikker på om jeg tar sjansen på å fjerne dem, de hadde masse problemer med å få styringen til å funke og det er kanskje derfor det er ekstra bokser /filtre.

Plan a blir nok å flytte litt rundt, men greit å vite at det finnes en plan B med salto eller lignende.
  (trådstarter)
   #7
 4,193     0
Hvordan regner man forresten på størrelse på OV ved utvidelse? Ved ny installasjon skal man jo ta høyde for 20% utvidelse, men det høres litt rart ut i dette tilfellet?

Worst case er det 9 15A sikringer - dette krever 27A 3-fas 400 etter samtidighetsfaktor på 0.6. Da er det igjen 13A som jo er 3 for lite...

  (trådstarter)
   #8
 4,193     0
Fikk foreldrene mine til å lese opp kurslisten nå, 7stk 15A og 1 16A - alt 230v enfas.

Det krever et vern på 24.2A om jeg har regnet riktig. Lading med 16A er da såvidt for mye, men da er man kanskje vel pirkete?

Ser ut som at inntakskabel er 3x25qmm. Dermed er det jo mulig å øke ytterligere på inntaket, hvis everket godtar det...
   #9
 2,435     Hordaland     1
Kurs 1: 15A @ 230V = 3450W
Kurs 2: 15A @ 230V = 3450W
Kurs 3: 15A @ 230V = 3450W
Kurs 4: 15A @ 230V = 3450W
Kurs 5: 15A @ 230V = 3450W
Kurs 6: 15A @ 230V = 3450W
Kurs 7: 15A @ 230V = 3450W
Kurs 8: 15A @ 230V = 3450W
Kurs 9: 15A @ 230V = 3450W

Total installert effekt: 31050W
Samtidighetsfaktor: 0,6
Sannsynlig effektbehov: 18630W

Tillegg for el-bil kurs:
Kurs 10: 16A @ 3x400V = 11085W

Beregnet effektbehov: 29715W

Minimumskrav for OV: 29715 / (400V * rot3) = 43A

0,6 er nokså lav samtidighetsfaktor, og ut i fra beregningene her er det stor sannsynlighet for overbelastning av OV. Man skal da i bunn og grunn sørge for at OV økes når anlegget utvides - dersom man skal følge boken. En del elektrikere vil nok si at det blir opp til kunden å vurdere om man skal oppgradere OV eller ikke, hvor det da er kundens egen risiko om OV blir for liten. Både elektriker og eier av anlegget har en viss plikt til å sørge for at det elektriske anlegget er i forsvarlig stand. Både NEK, FEL og DSB peker på at utvidelser av anlegget skal sees i helhet, og at man skal sørge for at anlegget er tilstrekkelig dimensjoner. I dette tilfellet er det helt i grenseland, og ikke helt i tråd med retningslinjene til NEK, FEL og DSB dersom man velger å fortsette med 40A OV. Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 4,193     0
Det er åtte kurser, sju på 15 og en på 16. Da får jeg 40.2A,men mulig jeg regner feil.

0.6 er hentet fra anbefalinger i montørhåndboka, men den er jo ikke noen fasit...