491    6    0  

Holder tilbake 10%, håndverker har ikke dukket opp på 9 mnd

 2     0
Hei!

Min første tråd her inne og ny på forumet! Har leita en del her og googla, men finner ikke helt ut av hva jeg skal gjøre.

Vi har hatt et firma til å pusse opp hele 1. etasje, de startet for 2 år siden og var "ferdig" etter 4mnd. Vi fikk mye problemer med feilbestilling av hev/skyvedører, gulv som ble lagt i forband som murstein, lister langt oppetter veggen og generelt mye dårlig håndverk.
Jeg holdt tilbake 10% av summen, siden de måtte bestille nye skyvedører og fikse en del annet. De nye dørene kom, men ble stående på gårdsplassen en god stund før de endelig kom og monterte. Tok vel et par mnd før de tok seg bryet.. 
10% av summen er fremdeles holdt tilbake, da jeg påpekte mangler ved de nye skyvedørene som ikke var montert i vater. (Det er 10mm forskjell fra ene siden til andre, ca 3m, og det trekker under terskel) Flisene i gangen løsnet, da de hadde flisfug helt inntil terskel på ytterdør og ikke elastisk fugemasse. + annet mer kosmetisk sparkelarbeid.

Vi avtalte at flisene etc skulle utbedres, dette er nå 1 år siden, de kom 2mnd senere for å avtale tidspunkt. Jeg gav klar beskjed om at jeg var hjemme i pappaperm så det passet hver dag. Jeg hørte aldri noe mer.

Før de nå plutselig tok kontakt for å ha betalt før årsoppgjøret skal sendes..

Hvor lenge er det greit å holde tilbake penger, og hvor lang tid skal det ta før hele greia ansees som avsluttet når de ikke dukker opp?

Hvordan bør jeg løse dette?


TDJ
   #1
 1,627     Asker      0
Velkommen Smile

Finnes gode veiledninger på klage / reklamasjons prosesser  hos forbrukerrådet, https://www.forbrukerradet.no/.
Du bør som et minimum sørge for å ha dokumentert all kommunikasjon fram og tilbake med firmaet og spesielt en detaljert beskrivelse av hva du mener mangler i deres leveranse. Dette vil da utgjøre din begrunnelse for å (fortsatt) holde tilbake penger. Du bør også beskrive konkret hvordan du mener firmaet skal løse dette; enten ved å ferdigstille, avstå fra 10 % eller tilbakebetale deler.

Dette er underlaget som du trenger for å henvende deg med en klage til forbrukerrådet.

PS; høres ikke ut som et helt seriøst firma, er vel lite trolig at en tilfredsstillende ferdigstillelse vil bli gjennomført...
Signatur
HSt
   #2
 36,625     Lillestrøm kommune     0
Vi holdt tilbake 40% av en elektriker regning i påvente av dokumentasjon (både timer og deler var for høyt). Det er vel nesten 25år siden nå ...

Økonomi avdelingen deres kontaktet oss noen ganger og konstaterte bare at det fortsatt ikke var sendt ut noe dokumentasjon. De bestemte seg vel for at kunden antagelig hadde rett.
  (trådstarter)
   #3
 2     0
25 år er vel å anse som innen"rimelig tid" Smile

Takk for svar, har sendt en mail til forbrukerrådet ang saken.
Har samlet på all dokumentasjon, mail, sms etc fra prosessen, så tror det meste skal være på det rene der. Men litt av problemet er at jeg kan ikke gå rundt på løse fliser og fryse på tærne fra trekken i all evighet til de får somla seg til å fikse, iallefall prøve å fikse det. Jeg kan fint fikse det selv, men har jeg betalt vil jeg har jobben utført. Og om jeg fikser det, da sitter jeg fremdeles igjen med 10% av en jobb de ikke får utført. Kan jeg da ta min egen timespris, material kost og trekke fra sluttsummen?

TDJ
   #4
 1,627     Asker      0
Jeg kan fint fikse det selv, men har jeg betalt vil jeg har jobben utført. Og om jeg fikser det, da sitter jeg fremdeles igjen med 10% av en jobb de ikke får utført. Kan jeg da ta min egen timespris, material kost og trekke fra sluttsummen?

Jeg ville estimert hva det ville koste å leie inn et nytt firma for å få fikset alt som ikke er på stell. Er det mer enn de 10 % så forlang tilbakebetalt. Dersom mindre så er det jo et godt startpunkt for en minnelig ordning med firmaet, de får "litt" og du får erstatning.
Signatur
   #5
 39     0
Hei igjen!

Dette er svaret jeg fikk fra forbrukerrådet;
"Så lenge du kan dokumentere at du har gitt de mulighet til å rette opp i mangelen, men de avstår fra å gjøre dette kan du anse deres rettingsmulighet som tapt og bruke midlene til å få en annen håndverker til å utbedre.
Hva som er innen rimelig tid må vurderes konkret. I dette tilfellet anser jeg innen rimelig tid som passert. Håndverker viser til at de ikke har kapasitet og det har gått lang tid siden de ble bedt om å utbedre feilen."



TDJ
   #6
 1,627     Asker      0
Da er vel fasit at TS "beholder" sine 10% og anser det som betaling for å ferdigstille arbeidet selv (som han sier han godt kan gjøre). I så fall bør det sendes en skriftlig, endelig beskjed til firmaet om at TS anser deres leveranse-avtale ugyldig pga mangelfulle leveranser og at utestående (10 %) restbeløp av den grunn ikke vil bli innbetalt (eller noe sånt). De bør få en kort frist til å svare skriftlig på dette.
Lykke til.
Signatur