#41
 1,231     Bergen     0
Jeg er enig i at det optimale for bilen er en carport.

Men hvis man bygger garasje for seg selv, og ikke bare for bilen, så er det behagelig med frostfri og tørr garasje, og veldig praktisk for oppbevaring av alt annet verktøy man samler opp etterhvert.

Jeg kjører derfor avfukter i stedet for ventilasjon, og holder garasjen som regel bare noen grader varmere enn utendørs (frost var det nesten ikke på Vestlandet i vinter). Mine fuktige kanaler under bilen holder derfor noen grader høyere temperatur, men har ihvertfall en liten sjanse til å tørke når de står innendørs, utendørs tørker det ihvertfall ikke. I beste fall går dette opp i opp (bilen brukes ikke hver dag).

Men en Meaco DD8L bruker lang tid minst et døgn på å tørke en garasje med en våt bil inni (Jeg har fuktlogger som viser dette). Skal man vaske innendørs trengs det mer avfuktingseffekt om man vil ha garasjen tørr til neste morgen.

  (trådstarter)
   #42
 962     Figgjo     0
Var innom forhandleren som skal selge meg viftekonvektoren i går.
Drøftet dette her med fukt og luftutskifting o.l.

Han anbefalte meg å gå for en Meaco DD8L faktisk. Kjøre 4 ventiler, en i hvert hjørne.
Så måtte jeg finne ut hvor mye ventilene skulle stå åpne, mtp gjennomtrekk og varmetap.
Avfukteren kunne stå på hele tiden og fjerne fukt etter behov, mens når det var innendørs vask på gang, så måtte jeg kjøre den på maks.
Fordelen med Meaco var at den ikke var kompressordrevet slik som f.eks Woods, og da er det et bedre alternativ mtp temperatur og virkningsgrad.

Han var også veldig kritisk til generelt alt av avfuktere i småprisklassen og dette med sensorene hvor man vrir på en bryter som skal "finføle" på fukten. Dette var visst veldig lite nøyaktig, så man skulle ikke vri og vri og tro at man nå hadde plassert seg på èn nøyaktig prosent.

Ventilasjonsanlegg og luftavfuktere ala denne:
http://www.f-tech.no/display.aspx?menuid=-16&prodid=817
Var å hive penger ut vinduet. Da kunne jeg fyre mange år for kråkene med sprengåpne ventiler før jeg hadde strømregning som samlet var opp i mot en slik investering.

Så foreløpig så ligger det an til 1-2 avfuktere og 4 ventiler som jeg i tillegg lurer på om jeg skal ha med paxvifter e.l. for å fjerne luften fortere. Ulempen er at jeg uansett vil dra luftfukten som er ute inn i garasjen, så det blir å finne et nivå der jeg får ned fukten best mulig og at jeg ikke drar fukt inn gjennom ventilene i tillegg, for så å la avfukteren(e) jobbe med å fjerne fukten.

Det blir også ekstremt viktig å gjøre grunndig arbeid med vegger og tak mtp. at det blir som å bygge et bad. Alt må være vanntett slik at jeg ikke lager meg fuktskader under vasking.

Noen som har tips til fasadeplater som kan leveres med vanntette skøter? Gjerne til en ok m2 pris også..
   #43
 28     0
Hei, dette er interessant! Jeg skal begynne på det samme som deg. Støpe garasje og støpe ned hull til en tilsvarende bukk.

Hvor stor er den plata du støpte under bukken?
Hvor tykk XPS har du brukt under bukken?
Hvor tykk isolasjon har du på resten av garasjen?
  (trådstarter)
   #44
 962     Figgjo     0
Sjekk svar  :)


Hei, dette er interessant! Jeg skal begynne på det samme som deg. Støpe garasje og støpe ned hull til en tilsvarende bukk.

Hvor stor er den plata du støpte under bukken?  - 20 cm, det var et minimumskrav.
Hvor tykk XPS har du brukt under bukken? 10cm. Jackon 300 heter den.
Hvor tykk isolasjon har du på resten av garasjen? 10 cm der også. Jackon 100 på resten.
  (trådstarter)
   #46
 962     Figgjo     0
Fra 11-15cm. Har støpt fra rett i overkant av topp bukk og med motfall mot ytterveggene.
Da kan jeg spyle bilen inne og la det renne ned i sluten i midten av fundamentet.
   #47
 43     Sula     0
Mulig det har blitt spurt om tidligere men såg ikke noe i farten..
Hvordan er det med sluk i garasje?
Er det ikke mye regler med hva du kan ha av "avfall"(såpe etc) i den om den skal gå på samme som resten av huset?
Hørte snakk om at man må en filtrerings unit av ett slag, kanskje det kummen din gjør jobben?

   #48
 627     Tromsø     0
Hei, veldig nyttig lesing, og takk for mange bilder. jeg skal i gang med støping selv om 3-4 uker og er ikke sikker på om jeg tør å støpe selv. Min plate blir 9,6, 7,3 meter, så jeg tror ikke jeg har kjangs på å "sage" slik som du har gjort. For å få avrettet sålen var tanken var å bruke laser med mottaker på pinne, men jeg har aldri støpt noe før og aldri brukt en slik laser.  Hva tror du? Det er veldig fristende å kjøpe den tjenesten, men jeg aner ikke hva noe slikt kan koste. Har sprengt budsjettet på min garasje for lenge siden  ;D
  (trådstarter)
   #49
 962     Figgjo     0
Lusca:
Fikk papir fra kommunen på at det er lov, så har godkjenning til å ha sluk.
Var selv skeptisk til å få lov, men det var før i tiden at bilene lakk olje og dette rant eller folk tømte olja i slukene.  Det er det tydeligvis slutt på nå, og reglene med oljeutskiller ikke gjelder for privatpersoner lenger.

Wazzza:
Støping med laser og rette av med fall går det også, men du skal vite hva du holder på med om du skal det til. Enten du skal ha det helt flatt eller med fall. Alle kan legge ut betong, men å få det 100% og ikke minst få en fin overflate er det som er vanskelig.

Men du som jobber både i nordsjøen og på land i friperioden har råd til å kjøpe denne tjenesten  ;)

Ellers så er det KUN 4 uker til materielleveransen! Blir kjekke tider.  Cool
  (trådstarter)
   #50
 962     Figgjo     0
Noen som har noen inspirasjonsbilder til hvordan jeg kan ha veggene i garasjen? Mønster eller fargedelinger.

Begge sideveggene blir nok flislagt helt eller delvis siden de skal tåle vann.
Fasadeplater blir veldig dyrt i motsetning til f.eks membran og billigfliser. ???