23,678    55    0  

Prosjekt garasje

 360     Røyken     0
Jeg er i gang med planlegging av garasjeprosjekt, og er derfor på jakt etter litt erfaringer og tips til byggemåte.

Jeg har landet på mur, og vurderer Systemblokk sin lettklinker-blokk (leca), betongblokk fra samme leverandør, eller Weber sin Leca Basic som også har not&fjær systemet.

Jeg har fått priser på Systemblokk, venter på Weber.

Forskjellen på betong og lettklinker fra Systemblokk er bare 4.000,-kr for hele leveransen, så jeg heller mot å velge lettklinker.

Garasjen er på 6,20 X 8,0. Innkjøring på 8 meter siden.

Den ene 8 meter veggen skal ha garasjeport på 5 meter, pluss dør.
Høyde bør være 250.

Taket skal være "flatt" med 4-6 grader helling bakover.
Tenker å bruke 223X48 da disse kommer i 6,50 m lengder. Halv pris av limtre på bestilling.
CC har jeg ikke fått regna meg fram til enda.

Ingen takrenner, protan på tak.

Er det noen som har erfaring med Systemblokk eller med Lexa Basic, så del gjerne erfaringene.

Er det noen som har andre tanker, så del de gjerne :)

Takk!
Signatur

  (trådstarter)
   #1
 360     Røyken     0
Ingen som har erfaring med Systemblokk?
Signatur
TSt
   #2
 14,509     0
Ikke med dette, men tilfredsstille du krav om snøtyngde på tak med 223X48 bjelker  hvis du ikke har noe veldig kraftig på tvers under  som deler opp spennet ?
Vi måtte opp i mye større dimensjon (300 Kerto).
   #3
 3,412     Akershus     0

Ikke med dette, men tilfredsstille du krav om snøtyngde på tak med 223X48 bjelker  hvis du ikke har noe veldig kraftig på tvers under  som deler opp spennet ?
Vi måtte opp i mye større dimensjon (300 Kerto).


Som TS nevner så er det jo ikke bare dimensjonen på bjelkene som er viktig, men også hvor tett de ligger.  Og så kan det jo pris være et tema, samt hvor god plass det er til bjelkene.  Dette kan gjøres på flere ulike måter. 
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 360     Røyken     0

Ikke med dette, men tilfredsstille du krav om snøtyngde på tak med 223X48 bjelker  hvis du ikke har noe veldig kraftig på tvers under  som deler opp spennet ?
Vi måtte opp i mye større dimensjon (300 Kerto).


Snølast; Jeg vet ærlig talt ikke... Det blir nok ganske tett CC på de. Det vil vel kompensere for noe?
Men det må som sagt regnes på.
Det var kostnadsmessig stor forskjell på 223 og annet trevirke til tak.

Tanken var å ha en ståldrager over portåpningen, og evnt en midt i garasjen, altså halvveis på de 6,20 som garasjen er dyp.

Må få byggingeniør-kompisen til å regne litt på det Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 360     Røyken     0


Ikke med dette, men tilfredsstille du krav om snøtyngde på tak med 223X48 bjelker  hvis du ikke har noe veldig kraftig på tvers under  som deler opp spennet ?
Vi måtte opp i mye større dimensjon (300 Kerto).


Som TS nevner så er det jo ikke bare dimensjonen på bjelkene som er viktig, men også hvor tett de ligger.  Og så kan det jo pris være et tema, samt hvor god plass det er til bjelkene.  Dette kan gjøres på flere ulike måter.


Ja det er et kostnadsspørmål dette, absolutt.
Ressursene er ganske begrensa, så målet er å få bygd så billig som mulig.
Innafor rimelighetens, og byggtekniske begrensninger selvsagt :)

Tanken er en enkel kaldgarasje, med enklest mulig takkonstruksjon.

Jeg er ingen tømrer, men jeg så for meg at en helt enkel takkonstruksjon med 223 forholdsvis tett, la oss si med CC 30, som plates og dekkes med Protan membran, ville bli en enkel og rimelig løsning.

All den tid jeg skal ha flatt tak, og ikke skal ha loft eller terrasse oppå selvsagt...

Signatur
HSt
   #6
 36,582     Lillestrøm kommune     0


Som TS nevner så er det jo ikke bare dimensjonen på bjelkene som er viktig, men også hvor tett de ligger.  Og så kan det jo pris være et tema, samt hvor god plass det er til bjelkene.  Dette kan gjøres på flere ulike måter. 


Her er du nok på bærtur, er det 6.5m fritt spenn så blir det ikke noe CC-avstand igjen tror jeg. Jeg er ikke overbevist om at selv et massivbjelketak med 223x48 gir nok bæring.  (Men er en stund siden jeg gjorde beregninger på denne lengden).  (Med 223x73 med CC-30 når du bare over 5,55m og da med nyttelast på kun 2kN)

Når nå TS kommer med tilleggsinfo om at spennet halveres så er jo saken en annen, det ligger bjelkelagstabeller som kan brukes til å få en ide om dette i kunnskapsbanken her på BB.  Edit: linken til denne :

http://www.byggebolig.no/trearbeider-konstruksjoner-isolering/kunnskapsbank-nyttige-tabeller-beregningsformler-beskrivelser-og-standarder/

Et tips til TS, skal du ha portåpner så kan du bestille lang skinne og legge skinnen over den mitre jerndrageren (mellom bjelkene) og montere portåpneren bak denne.  Du vil ellers ofte se at bjelken på midten sperrer for åpneren. (Og selfølgelig må det være plass til porten foran drageren).
  (trådstarter)
   #7
 360     Røyken     0



Som TS nevner så er det jo ikke bare dimensjonen på bjelkene som er viktig, men også hvor tett de ligger.  Og så kan det jo pris være et tema, samt hvor god plass det er til bjelkene.  Dette kan gjøres på flere ulike måter. 


Her er du nok på bærtur, er det 6.5m fritt spenn så blir det ikke noe CC-avstand igjen tror jeg. Jeg er ikke overbevist om at selv et massivbjelketak med 223x48 gir nok bæring.  (Men er en stund siden jeg gjorde beregninger på denne lengden).  (Med 223x73 med CC-30 når du bare over 5,55m og da med nyttelast på kun 2kN)

Når nå TS kommer med tilleggsinfo om at spennet halveres så er jo saken en annen, det ligger bjelkelagstabeller som kan brukes til å få en ide om dette i kunnskapsbanken her på BB.  Edit: linken til denne :

http://www.byggebolig.no/trearbeider-konstruksjoner-isolering/kunnskapsbank-nyttige-tabeller-beregningsformler-beskrivelser-og-standarder/

Et tips til TS, skal du ha portåpner så kan du bestille lang skinne og legge skinnen over den mitre jerndrageren (mellom bjelkene) og montere portåpneren bak denne.  Du vil ellers ofte se at bjelken på midten sperrer for åpneren. (Og selfølgelig må det være plass til porten foran drageren).


Se der ja... Takker!
Jeg kikka litt på bjelkelagstabellene, og ja... 223 gir meg ikke så mange meterne nei :(

Men det er kanskje mulig med stål midtveis, så spennet blir 3,10, og bruke 223X73 i C30 med CC30.
Det skulle gi meg teoretiske 4,65. Så sånn sett er jeg jo innafor med 3,10.
Men med 3kN pr m2. ser jeg...

Det er vel teoretisk litt lavt for Røyken, Søndre Buskerud... Mene kanskje ok i praksis...?

Grunnen til 223 var som sagt kostnad, og å få en så lav takkonstruksjon som mulig.

Skal få pusha litt på han med beregningskompetansen så vi kan få litt mer kjøtt på beinet.

Takk for feedback så langt!
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 360     Røyken     0
Da er graving og grunnarbeidet unnagjort.
Fikk maskinstabla en natursteinsmur med lokal granitt mot fyllinga til nytt plenområde.
Ikke like strøkent som en skjært hvit granittmur eller Systemblokk, men gratis og kjappere.
Satser på at den vil gli bedre inn i miljøet når ting begynner å vokse i sprekker og kriker og kroker :)

Har av høydehensyn, og ikke minst økonomi, å gå for enkel forskaling med 48X198 i ytterkant.
Så ett lag 50mm ESP 80, pluss ett lag ESP 30cm forskjøvet i andre laget for å få "ringmureffekten" ytterst. Noe som vil gi meg 15cm betong ytterst der Systemblokk skal stables, og 10 såle ellers.

Valgte fiberarmert betong fra Unicon, da de mente jeg ikke trengte noe form for armering.

6,20 X 8 meter plate på mark, ca 50m2. Æ
Betongbehov ca 5,5 m3.
Pris med bil og 9 meter utlegger, 40 min tid på bilen, 15.000,-kr ink mva.

-virker dette greit?

Er forskalinga grei nok?

Er løsninga med to lag EPS, med andre lag forskjøvet, en ok løsning?

Er 15.000 for 5,5 kubikk fiberarmert betong en ok pris?

Tar gjerne i mot tips og tilbakemeldinger.

Takk :)

PS dette blir en isolert kaldgarasje.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 360     Røyken     0
Hullet i steinmuren er til en 120cm bred trapp
Prosjekt garasje - image.jpg - Vegard__
Prosjekt garasje - image.jpg - Vegard__
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 360     Røyken     0
Garasjesålen kommer fra høyre bildekant, og frem til der steinmuren begynner.
Signatur