#21
 3,234     Vestfold     0
Bildeler er vel det værste jeg vet når det gjelder Norge. En ting er at å kjøpe noe i deler er en hel del dyrere enn å kjøpe et produkt komplett. Men når man vet at bilprisen har en svær avgiftsbit, så er deleprisen fortsatt mange ganger denne. De samme delene har jeg ofte funnet i utlandet til en pris laaaaaaaangt under de Norske. Da snakker jeg om originaldeler hos merkeforhandlere. Skal mange ganger ikke lengre enn til Sverige før deleprisen er den halve. I norge prissetes de simple ståldelene nærmest som om det skulle vært sølv i dem.

Når det gjelder byggevarer, så synes jeg Maxbo er den store stygge ulven. Selv kampanjer og tilbud er fortsatt dyrere enn normal prisen jeg stort sett ser mange andre steder. Ikke får jeg noe ekstra for det via mer ekspertise fra de ansatte, vareutvalg som er så som så, for å ikke snakke om varer som ikke er på lager. De gangene jeg er på Maxbo ender aldri med kjøp. Maxbo Drammen har en Vaffelbu, så en vaffel er det jeg får med meg fra Maxbo de gangene jeg har vært innom. Drammen har i grunn flust av Byggevarer og jernvare butikker. Men det er stort sett Bauhaus og Byggmax jeg handler hos.

   #22
 7,686     Bærum     0

Apropos bil. En Porsche Panamera Turbo S (bevisst valg av eksempel) koster uten mva og uten noe utstyr kr. 1,4 mill i Tyskland. Ved en import til Norge må man betale kr. 1.237.557,- i avgifter, + 1,4 mill +mva og da er totalprisen ved import 2.9870.000,-.

Iht prislisten til Porsche koster en tilsvarende bil i Norge kr. 2.698.000,-.

Porsche/Audi/VW har en standard for hvordan lokalene skal være, de har ansatt selgere, mekanikere, sekretærer, regnskapsfolk, de har firmabiler for prøvekjøring, de har lagerførte biler hvor de må forskutere avgifter og betale før bilen er solgt, de har investeringskostnader for verktøy på verkstedene osv. Alt dette skal betales av en fortjeneste.

Selvsagt kan man kjøre Bentyen sin ned til København og få den servet der, eller i Tyskland for den del, men det hadde ikke vært like enkelt om alle importerte sin Toyota selv og skulle serve denne i København og få deler dit.


Nå valgte du et dårlig eksempel. Møller har så dårlig verkstedsservice at det er en skam. Bilselgere i Tyskland eller andre steder må vel også ha det apparatet du beskriver. Er enig i at kostnadsnivået i Norge er høyt. Derfor er det naturlig å betale noe mer her. Det tror jeg de fleste også er villige til får å kunne få service hos den de har kjøpt av.

Ellers synes jeg nok nesten tre milliarder for en privatimportert Porsche var litt i overkant. ;D
   #23
 371     0
Skal du se på overpris så skal du se på revisorer og konsulenter. Der er det mye vanvittige greier.
   #24
 1,043     Akershus     0

frodeolsen....
Og den samme platen koster ca det dobbelte på f.eks Byggmakker.I intervallet 350-380kr, om man ikke har rabatt???
Jeg har spart ca 30.000 kr på Byggmax, kontra Byggmakker og Monter....
Dette på to rom, som er totalrenovert.
Er vel mer lønn, og leie samt skattetrykket og velferdsgoder som 12,5 feriepenger.Ellers spiller vel arb.avgiften også litt inn.Særnorsk som den er....
Byggmax ER billig, kontra de "norske" byggevarehusene!!!!!!
Bauhaus kjenner jeg ikke til....

Du er litt på bærtur her... Arbeidsgiveravgiften i Sverige er på over 30 %, dette er ikke noe særnorsk. Feriepenger er heller ikke noe poeng, i og med at vi da ikke får lønn i ferien - i de fleste land er det gunstigere enn det, inkl i Sverige så vidt jeg har forstått det.

Selvsagt er jeg enig i at Byggmax er bedre enn konkurrentene mht pris. Men de er også noen svin når de så rått utnytter det norske markedet....
   #25
 4,148     Oslo Vest     0
Of topic.

De fleste klager jo her på prisene, men hvordan er det i egne rekker? Forsvarer man prisene man selv tar, f.eks som advokat?

Er man selv villig til å gå ned kraftig i lønn og minske fortjenesten i sitt firma for å være billigst?

Eller er det slik at vi er oss selv nærmest, nemlig at vi vil kjøpe billigst og selge egne varer dyrest mulig for selv å sitte igjen med mest mulig? ;D
Signatur
   #26
 3,234     Vestfold     0
Det er ingen som sier at man ikke skal tjene penger der man jobber eller det man driver med. Men det er ingent tvil om at det mange steder er noen få som stikker av med store summer som de ansatte får smuler igjen av for å tjene inn til sine ledere/eiere.

Skulle alle ha holdt det prisnivået en hel del opperer med, så måtte gjennomsnittslønna i Norge opp svært mange hakk. Det virker mer eller mindre på meg at det SKAL være dyrt i Norge, selv om det ikke behøver å være det. Vi er kanskje et høykostland, men det er fortsatt mange steder prisene fortsatt er alt for høye når man ser mot andre innenlands eller utenlands. Men det kommer vel så mye av "dumme og uvitende" forbrukere som bare betaler.
   #27
 4,148     Oslo Vest     0

Nå valgte du et dårlig eksempel. Møller har så dårlig verkstedsservice at det er en skam. Bilselgere i Tyskland eller andre steder må vel også ha det apparatet du beskriver. Er enig i at kostnadsnivået i Norge er høyt. Derfor er det naturlig å betale noe mer her. Det tror jeg de fleste også er villige til får å kunne få service hos den de har kjøpt av.



Personlig har jeg alltid opplevd god service på Møller skøyen, så jeg kjenner meg ikke igjen. Dog er det FANTATSTISK service på bilforhandlerne som ligger i Sofienbergaten i Oslo og i Ryenstubben i Oslo.

Men det TS tar opp er vel det typiske at det i andre land med andre rammebetingelser enn Norge kan selges ting som er rimeligere. Og da er det bare å importere dette og være glad man har spart noen kroner.
Signatur

   #28
 1,617     Rogaland     0
Selv om vi kunne ønsket oss utenlandske priser og Norske lønninger, er det ikke lett å få det til.
En sak er driftsutgiftene i Norge. En annen er volumet sett i forhold til andre land.
Mange her inne henger seg seg opp i marginene på varene i Norge. Marginer er bare en del av regnestykket.
Er marginene høye tåler man mindre volum. Er volumet høyt kan man gå ned på marginene.

Mange tenker nok at det bare er å senke prisen så går volumet opp. Det stemmer til en viss grad om produktet har en bred apell. Er produktet et nisjeprodukt hjelper det ikke å senke prisen uansett.

Jeg skulle gjerne selv sett Bosch sine priser like lave som i US/UK. Dessverre innser jeg at det ikke vil skje, da volumet i Norge er alt for lavt for å få det til. Noe stort problem er det ikke da internett gjør verden mye mindre. En konsekvens av dette er selvsagt stadig dårligere utvalg i Norge.

Jeg irriterer meg mer over forhandlere som gir håndtverkere 40% fast og tar fullt påslag hos privatkunder.
   #29
 311     Hedmark     0
@Patus. Hva mener du er riktig fortjeneste og hva skal denne fortjenesten dekke?

Hva som er riktig fortjeneste avhenger av ens ståsted. Forbrukeren vil ha lavest mulig pris, selvsagt, mens forhandleren ønsker seg høyest mulig pris.  Slik økonomien har vært i Norge de siste tjue årene så har Ola Nordmann akseptert den prisen forhandlerne forlanger - uansett hvor høy den har vært.  For mange gir det kanskje også en "sosial gevinst" å vite at en har betalt mye for en vare?
Likevel synes det som om norske forhandlere beregner seg en adskillig større fortjeneste enn hva de gjør i andre land. Det er ingen tvil om at også "lavprisfirmaer" tjener til saltet i grøten.  Det er bare spørsmål om hvor mye salt en vil ha eller trenger (salt er forøvrig ikke bra for helsa).