2,872    9    0  

Hvordan unngå kjørespor i innkjørsel med belegningsstein?

 503     Vestfold     0
Da jeg ikke får lagt innlegget i korrekt foum (som er Hus/Uterom) legger jeg den istedet her. Håper at noen vil svare likevel da det haster litt med et svar. Kanskje noen vet hvorfor forum Hus/Uterom ikke fungerer....?

Vi skal i gang med å legge belegningsstein i en ca. 20m rett innkjørsel med noe stigning. I innkjørselen ligger det i dag pukk/singel oppå en ganske fast såle av "gammel" pukk som etter hvert har blitt komprimert nedover.
Jeg antar at det i en slik konstruksjon kan oppstå fare for kjørespor i belegningssteinen etter hvert - og spørsmålet er derfor hva man kan gjøre for å unngå / redusere dette?

Bærelaget må naturligvis komprimeres med tung hoppetusse men er det også andre "tricks" som kan hjelpe på problemet? - Kan det f.eks være aktuelt med en form for jordforsterkningsnett?

Har også vært innom tanken med å legge asfalt i innkjørselen men denne planen var ikke populær hos resten av familien. Kanskje det finnes helt andre løsninger for en slik innkjørsel?

  (trådstarter)
   #1
 503     Vestfold     0
....kort tilføyelse: Det gikk jo veldig bra å opprette presis samme innlegg i annen kategori. Da blir spørsmålet også om hvorfor Hus/Uterom ikke fungerer...
   #2
 1,340     Oslo     0
Jeg håper vi får fikset slik at posting i "Hage og uterom" fungerer igjen senere i dag. I mellomtiden har jeg flyttet tråden din til rett sted Smile

Mvh administrator
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 503     Vestfold     0
Supert - da håper jeg at det nå også er mulig å svare på eksisterende innlegg i dette forum...Smile
  (trådstarter)
   #4
 503     Vestfold     0
....ingen som kan hjelpe med gode ideer til en fornuftig løsning i innkjørselen? (eller kanskje dere ikke får lov å skrive innlegg...?)
   #5
 5,415     Langhus     0
Svar har vært mulig hele tiden, det var en tråd som systemet ikke hadde fullført på riktig måte som gjorde at nye tråder ble blokkert.

Nå skal det fungere å lage nye hagetråder Smile
Signatur
   #6
 23     Trondheim     0
Hos oss er det ca 15 års siden oppkjørselen ble tatt i bruk, det er påført jevnt med grus/pukk ca hvert tredje år. Gode dreneringsforhold, og dermed skulle det være et godt underlag for enten asfalt eller stein. Vi har ikke bestemt oss ennå.

Men: det jeg vil tipse deg om er: vi har ca 90 graders sving inn fra veien, og ble anbefalt å forsterke grunnen under der hvor grusen pakker seg idag. Grusen pakker seg og lager ca to-tre cm dype kjørespor i løpet av en sommer.

Forsterkningen kunne lages som en liten halvmeter med grov pukk, eller noe annet (betong ble nevnt, men ser ikke for meg å være nødt til å bygge opp "underjordisk" støttemur) Verdt å tenke på hvor belastningene fra bilhjul oftest kommer fra og i hvilken retning de vil påvirke massene i grunnen.

Bjørn
  (trådstarter)
   #7
 503     Vestfold     0
Takker for bra tilbakemelding! Ett spørsmål som dukker opp i denne forbindelsen er følgende: Dersom man har en oppkjørsel som har ligget i mange år og blitt komprimert av "tidens tann", regelmessig biltrafikk osv vil det kanskje være bedre å bevare dette underlaget selv massene er delvis ukjente - fremfor å grave opp alt dette og fylle på med ordentlig bærelag osv som jo da først skal komprimeres og sette seg. Eller??? Hos oss er det jo også fylt på med grus/pukk gradvis gjennom mange år, og massene er i hvert fall drenerende.

   #8
 5,432     Akershus     0
Jeg har erfart at normal trafikk på vei, selv med temmelig bra masse, kan bli utrolig ihjelkjørt den dagen det kommer en virkelig tung bil på besøk.

En vei som er komprimert av vanlig biltrafikk og tidens tann gjennom år, som du sier, kan få sjokk den dagen det eventuelt dukker opp en bil med akseltrykk på flerfoldige tonn. Du kan antagelig 10 doble trykket en tung lastebil utsetter veien for i forhold til det den er vant med fra vanlige biler.

Ser du for deg besøk av en slik bil i forholdsvis overskuelig fremtid, burde du kanskje invitere en slik til prøvekjøring for å se om forholdene er stabile nok, før du legger ferdig dekke? Langvarig nedbør kan også gi en tilsynelatende godt komprimert vei en utfordring ved tungtransport..
HSt
   #9
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Vi la en gang en parkeringsplass utenfor et hus fra '33 jeg var overrasket over sporene fra lastebilen som kom med et lass med maskinkult, jeg trodde massene hadde vært helt "døde". Så se snektrikers svar over meg en gang til.