#61
 1,043     Akershus     0

Det ser ut til at du har rett. Dette er så merkelig at jeg ikke trodde det var mulig. Man har altså dårligere rettighet hvis man betaler for seg enn hvis man tar ting på "krita". Her i landet skal visst folk beskyttes (og premieres) for egen dumhet.

Tja, ikke helt enig. Begrunnelsen er veldig enkel: Et kredittkortselskap har all mulig grunn til å sjekke at den de har som kunde er til å stole på. I hvert fall mye lettere enn for den enkelte kunde.

   #62
 7,685     Bærum     0
Er det ikke rimelig å forlange at den som foretar handelen tar ansvar for egen handling?
   #63
 5,432     Akershus     0
Egentlig er det en utrolig positiv opplysning dette med reklamasjonsansvar for kreditkortselskap. Jeg har tidligere irritert meg kraftig over den aggressive markedsføringen og pådyttingen vi har fått for å begynne med Master Card. Både fra Naf, bankene, bensinselskapene og andre.

Nå er det faktisk slik at jeg som svoren motstander av kreditkort har begynt å bruke det aktivt selv.

Men må allikevel si jeg forundres over at de må ta dette ansvaret. Til sammenligning, burde ikke da Norges Bank ha reklamasjonsansvar når vi betalte en vare kontant?  Smile
   #64
 102     Haugesund     0
Bestilte ventilator fra 123hvitevarer.no i dag. Etter at betalingen var registrert fikk jeg printe ut kvittering (se vedlegg), og til min store overaskelse står det El-max på denne!

Krysser fingrene for at varen kommer, men synes det er rart at 123hvidevarer.dk som tydeligvis har en kobling til 123hvitevarer.no vil ha noe med El-max navnet å gjøre...
EL-max konkurs... - Capture.JPG - kanjenneth
Signatur
   #65
 3     0
Hei

Jeg som svarer her jobber i 123Hvitevarer.no
Jeg vil svare litt på dette som er skrevet her ang oss og el-max.no som er konkurs.

123Hvidevarer.dk har over lengre tid solgt varer til el-max, som vi startet med i 2011.
Våren 2012 ønsket el-max å starte en nettbutikk., de fikk da kjøpt og rettighet til en kopi
av våres side for salg av samme varer i Norge. I mot at de bruker sin egen logo og eget
firma helt uahengig fra oss. Dette fungerte helt utmerket frem til nov-des 2012. Da vi
fikk problemer med innbetalinger kuttet vi totalt all form for leveringsavtaler.

Hvorfor de gikk konkurs vet vi ikke, men i følge bobestyrer så var det endringer i kravet
til kortselskapet som ikke ville utbetale hver uke det el-max hadde innestående som gjorde
at de ikke var kredittverdig lengre. Kortselskapet krevde 3 uker lev tid i stedet for 1 som de hadde fra oppstart.

Siden vi solgte varer til el-max for nesten 13 mil på et år fant vi ut at markedet i Norge er
meget godt, så vi ville derfor starte opp selv.  Vi tok derfor tilbake den kopierte siden til
el-max redigerte den tilbake til 123hvitevarer, å starte for fult i mars 2013. Men dessverre
var det mye inne på siden som vi ikke klarte se inneholdt el-max navn, skrifter, etc. Dette har selvsagt blitt ryddet opp i og siden er nå heldig vis helt som den skal.


Skal også fortelle litt om kunders rettigheter.

En garanti og reklamasjonsrett gis fra produsenten. Butikk, selger, etc er kun et ledd som
formidler. Hvis et firma går konkurs har du fortsatt de samme rettighetene.

Et kortselskap tar fulle ansvar for beløp som er innbetalt der kunden ikke har fått det
som er bestilt. Dette gjelder mastecard.  Vi vet at De som bruker normalt visa kort eller kontooverføring også får tilbake bare ved å vise til en kvittering/ordrebekreftelse. Men dette gjelder kun fra Norske butikker, nettbutikker, etc. som er registrert i Norge.


Hilsen Roar
123Hvitevarer.no
Signatur
   #66
 1,519     Akershus     0

Egentlig er det en utrolig positiv opplysning dette med reklamasjonsansvar for kreditkortselskap. Jeg har tidligere irritert meg kraftig over den aggressive markedsføringen og pådyttingen vi har fått for å begynne med Master Card. Både fra Naf, bankene, bensinselskapene og andre.

Nå er det faktisk slik at jeg som svoren motstander av kreditkort har begynt å bruke det aktivt selv.

Men må allikevel si jeg forundres over at de må ta dette ansvaret. Til sammenligning, burde ikke da Norges Bank ha reklamasjonsansvar når vi betalte en vare kontant?  :)

Kredittkortselskapets ansvar følger av finansavtaleloven. Nærheten mellom kredittytelsen og produktet som leveres er vel begrunnelsen.