#11
 44     sør     1
HOTPOINT hører til den gruppen av produsenter hvor man bør søke informasjon på forhånd fra tester og andres sine erfaringer. Noen modeller er ok, men kvaliteten er ujevn og noen modeller er mindre bra som i dette tilfelle. Og det er jo ikke så enkelt å skille ut de mindre gode når man står i butikken. Selgere kan man ikke stole på, både fordi deres interesser ikke alltid samsvarer med kjøpers interesser, men også fordi kunnskapene til selgerne ikke behøver å være spesielt gode.

Miele og Bosch er merker hvor alle modeller fungerer bra.
Signatur

   #12
 154     1
Hotpoint kom som nr 2 etter bosch i en svensk test på oppvaskmaskiner for ikke lenge siden. husker ikke hvor...
pwb
  (trådstarter)
   #13
 2,283     Ski     0

Hotpoint kom som nr 2 etter bosch i en svensk test på oppvaskmaskiner for ikke lenge siden. husker ikke hvor...


...for ;-)
Maskinen er stillegående og virker ok, men at man skal lage så komplett udugelige kurver er utrolig. Men fikk beskjed fra lefdal (som andre her har påpekt også) at det er 30 dagers åpent kjøp. Så blir vel å bytte dritten vil jeg tro. Synd ikke maskinene har standard mål inni så man kunne kjøpt/brukt en kurv som man liker.
   #14
 1,596     1

Lefdal på Ski storsenter, og ja hun hadde samme hjemme.


Nesten utrolig å se at dette gamle salgstrikset fortsatt fungerer...

I min tid som selger for en av de tre store, unngikk jeg problematikken med bevisst å ikke ha produkter som fantes i sortimentet. F.eks. alltid en fetere mobiltelefon, et dyrere kamera eller en lekrere laptop.  Tongue
   #15
 22,342     Akershus     0
6000 spenn gir deg en ok maskin. Kjøp tysk (eller Asko, hvis de nye eierne ikke har kjørt det i grøften) for kvalitet.

Min 20 år gamle Asko røyk i dag. Priser meg lykkelig for at lekkasjesikringen funket. Byttet ut med en mye nyere Asko. Grunnen til det ikke ble et annet merke er fordi jeg liker innredningen, og kvaliteten er like bra som de tyske.
   #16
 314     1
Det beste er å kjøpe det du selv mener er bra - å høre på en hvitevareselger er jo bare å glemme. Hva kan han EGENTLIG om hvitevarer? Brutto fortjeneste?

BSH (Bosch, Siemens, Husquarna) er vel kåret år etter år på beste oppvask, og du får dem for et par tusenlapper. Så hvorfor kjøpe noe dårligere - dyrere?!


Jeg har jobbet som hvitevareselger i 5 år, og kan garantere deg at jeg vet mer om hvitevarer enn både deg og de fleste her inne Wink

Du prøver å rakke ned på, og gi inntrykk av at du vet mer enn den gjengse hvitevareselgeren, men du avslører deg kjapt med setningen "BSH (Bosch, Siemens, Husquarna)".
Bosch og Siemens er tyske, og startet sammen BSH, som står for Bosch Siemens Hausgeräte (Bosch Siemens husholdning, fritt oversatt) i 1967.
Husqvarna er opprinnelig svensk, hvitevaredelen av Husqvarna er nå under Electrolux kontroll, og er i praksis Electroluxprodukter med litt bedre design, enkelte ekstra funksjoner osv.
Bosch/Siemens og Husqvarna har altså ingenting med hverandre å gjøre.

Nok om det.

Her til lands er det dessverre lite tester av hvitevarer, men f.eks i Sverige er Råd&Røn store på testing av hvitevarer. Asko, BSH og Miele er som regel de som vinner testene. Miele har statistisk sett lengst levetid og lavest feilrate, Asko er en god nummer 2, men BSH lager gode, solide produkter de også. Det er viktig å skille mellom den tyrkiske og den tyske produksjonslinja til BSH, produktene lagd i Tyskland er mer solid og har bedre funksjonalitet. Alle tyskproduserte BSH er merket "Made in Germany". På oppvaskmaskinene er dette lasergravert oppå innsiden av døra.

Hotpointmaskina som omtales her kom som flere sier på andreplass i en større test, mener den fikk 62 poeng og Bosch som vant fikk 63 poeng. Hotpointen er også ekstremt stillegående iforhold til pris (41db).
Jeg har solgt bøttevis av denne Hotpointmaskina og ikke fått en eneste i retur, har tvertimot fått mange gode tilbakemeldinger på denne. Men, folk har forskjellige krav, og er vant til forskjellige maskiner fra før, så det er ikke slik at alt passer alle. Derfor er det viktig med en god samtale med kunden for å finne ut hva han har hatt, ønsker og trenger. Man anbefaler ikke en Hotpointvask til en kunde som har hatt Miele. Smile

En stor fordel med å handle hos Lefdal eller Elkjøp er at man får returnert produktet innen 30 dager selv om produktet er brukt. Det blir litt ekstra jobb med returen, men man slipper iallefall å sitte med et produkt man ikke er fornøyd med.

Jeg har selv Asko sin integrertmodell med 3 skuffer og er meget fornøyd med denne, ingen andre maskiner er i nærheten av å ha plass til like mye som den tar unna. Asko er også kjent for å vaske reint, har den mest solide innredninga på markedet (men mindre fleksibilitet enn f.eks BSH sine maskiner, Asko vil ha minst mulig som kan gå i stykker), og tørker OK med sin viftetørking.
BSH sin Zeolit-tørking er suveren på tørkeresultat; dette er suverene maskiner for småbarnsforeldre og andre som vasker mye plastikk.
pwb
  (trådstarter)
   #17
 2,283     Ski     0
Hvordan kan den maskinen ha kommet på andreplass? Vi vasker nå dobbelt eller neste 3 ganger så ofte som før. Kurvopplegget er fullstendig feildesignet i forhold til alle andre maskiner jeg noen gang har satt oppvask nedi. Kunne ikke falle meg inn at det skulle kunne finnes kurver på en oppvaskmaskin som ikke kunne brukes fornuftig. Nå har jo oppvaskmaskiner funnets i mange år og så presterer de å lage noe slikt, ja ja. Joa, den er stillegående, veldig stillegående. Skal tilbake til Lefdal i dag og se hva de sier.

   #18
 5,432     Akershus     0
Hadde du sett annerledes på det om du ikke hadde hatt så dype tallerkener? Sett at du stort sett brukte litt flatere middagstallerker, hadde det kanskje vært plass til et ganske stort antall?

I familien har vi 2 Siemens oppvaskmaskiner, nr.2 ble innkjøpt fordi vi fra før av var veldig godt fornøyd med vaskeresultatet.

Når maskin nr 2 kom i hus, ble min kone veldig misfornøyd da den var utstyrt med knivskuff i stedet for kurv. Jeg syntes skuffen var veldig praktisk og jeg tror hun synes det nå etterhvert.

Må si at jeg ble litt skuffet over innredningen da vi kjøpte vår første Siemens, da den skilte seg veldig ut fra de maskinene vi hadde fra før av. Syntes den eldgamle General Electric maskinen hadde bedre løsning, men siden jeg ikke er verdensmester i stabling slo jeg meg til ro med at sånn var det. Rent vaskemessig var det faktisk et hav av forskjell, for ikke å snakke om lydmessig.

Når vi bruker dype tallerkener, om det så er suppe eller desserttypen, godtar jeg at de er langt dypere enn normale tallerkener eller asjetter og innfinner meg med at det er plass til langt færre enn vanlig. Kanskje en familie med vanlige tallerkener hadde syntes at din forrige maskin var upraktisk mht for bred avstand mellom spilene, slik at de fikk plass til færre enn i en vanlig maskin?

Mitt råd er å bytte dagligdagstallerkenene til en litt mer normal dybde, så skal du se du blir kjempefornøyd med din nye, meget stillegående Hotpoint oppvaskmaskin. Wink
pwb
  (trådstarter)
   #19
 2,283     Ski     0
Hadde du sett annerledes på det om du ikke hadde hatt så dype tallerkener?


Nei, egentlig ikke. Det er ikke bare dype talerkener, men alt man kan tenke seg å vaske opp i en oppvaskmaskin. Beina som skal "holde fast" tallerkener osv. er så korte at hver tallerken eller alt annet også egentlig står så løst og kan legges så mye fremover at det tar mye plass hvis man ikke lar ting ligge helt inntil hverandre, men ligger det helt inntil så vil det fort bli hakk/merker i ting. Så totalt ubrukelig oppvaskmaskin for det aller meste. Mulig problemet med så korte bein/pinner kunne vært løst ved at de sto mer rett opp, men når de er så korte og i tilegg står såpass på skrå så blir det vasnkelig å utnytte plassen. Det er IKKE tull når jeg sier vi vakser opp 2-3 ganger oftere nå enn før, kanskje til og med enda oftere og i tillegg så står det alltid igjen masse oppvask som ikke får plass og vi er 2 voksne og 3 barn.
   #20
 1,596     0
Jeg har jobbet som hvitevareselger i 5 år, og kan garantere deg at jeg vet mer om hvitevarer enn både deg og de fleste her inne Wink


Du slår meg definitivt ikke som den typiske hvitevareselgeren - kjekt å se at du helt klart holder et høyere nivå enn de jeg har møtt på.

For meg er hvitevarer knapt nok en hobby - snarere en tvingende nødvendighet. At jeg bommet på BSH var jo en tabbe, men neppe større enn at den er tilgivelig! Smile

Hvordan ligger det an på produkter som har både kaldt og varmtvannsinntak på hvitevaremarkedet om dagen? Og finnes det noen som har KNX-interface? Dette er spørsmål som er svært vanskelig å få besvart på den lokale Dixon-sjappa.

Denne såkalte samtalen opplever jeg stort sett med å bli "overkjørt" av en bruttokåt selger som kun vil selge meg det han eller hun tjener mest på. Inntrykket blir bekreftet når jeg kaster et blikk på skjermen, og ser brutto på salget... Lei av praksisen første meg til Danmark - sparte jo en god månedslønn på det samtidig. 5 års reklamasjonsrett går ät skogen, men den sjansen tar jeg meg råd til å ta. Vi får se om 5 år om jeg er like fornøyd som det jeg er nå. Smile