10,726    23    0  

ferdighus eller arkitekt.

 331     bøgda, Midt Norge     0
har 3 arkitekter og to snekker/bygging./DAKtegnende folk i utkanten av omgangskretsen.
hva lønner seg økonomisk: husbygging etter arkitekt (minus aritektsalær) eller ferdighus.
Signatur

   #1
 86     Akershus     0
Jeg tror nok mange arkitekttegnede hus ender opp med en høyere pris per m2 enn ferdighus.

Årsaken kan være noe sammensatt. Arkitekttegnede hus velges i en del tilfeller av de som ønsker et hus med mer særpreg, av noen som har litt større økonomisk frihet. Dermed blir ikke det ferdige produktet nødvendigvis veldig sammenlignbart.

Jeg tror likevel det kan være mulig å velge et arkitekttegnet hus som i pris kan konkurrere med ferdighus. Jeg har valgt å gå for arkitekttegnet hus selv, også med henblikk på økonomi, tiden for vise om jeg har valgt rett.

Jeg mener videre at forskjellen i konstnader mellom arkitekttegnet hus og ferdighus i mindre grad har sammenheng med arkitektsalæret, så hvis du antyder at dette vil bli en liten kostnad for deg, så vil jeg likevel være forsiktig med å velge arkitekttegnet hus på det grunnlaget alene.


Lykke til med valget!



Signatur
   #2
 5,415     Langhus     0
En av Grunnene til å velge arkitekt-tegnet bolig er jo ønsket om å "skille seg ut". Er jo ikke vits i å få en arkitekt til å tegne et hus som ligner på "Block Watne Lykkebo" Smile.
Et hus som skiller seg ut vil ofte ha løsninger som ikke er helt standard, og blir derfor dyrere.

Men med arkitekt kan du få en bolig som er perfekt tilpasset tomten og deres behov og ønsker, slik at huset kanskje kan bygges med mindre areal og derfor spare penger.

En annen ting å tenke på er revisjoner... hvor mange ganger "tør dere" å be om en ny revisjon når personen i andre enden jobber gratis (eller til en veldig trivelig pris)?

Signatur
  (trådstarter)
   #5
 331     bøgda, Midt Norge     0
kommentere ja, ja ja. tar imot alt som er gratis med takk  ;D
nei serrrriøst. kommentarer er jo nyttig. når en begynner å få flytefølelse i alle råd og vink en får fra andre, kan en jo sile blandt rådene en får og nyttegjøre seg dem. virker som en aktiv side dette da, og det er meget bra.
Signatur
   #6
 4,148     Oslo Vest     0
Det bidda mener er at om dere selv lager noen skisser av hus og ikke minst planløsning og legger ut forslaget her vil dere få hjelp i å forbedre det. Bidda er soleklart den flinkeste her på forumet til å hjelpe med GODE planløsninger. Han hjelper de som spør og resultatet blir alltid meget bra.

På dette forumet finnes det mange som virkelig kan gi gode råd og bidda er blandt de beste.

Lykke til videre i prosessen.
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 331     bøgda, Midt Norge     0
ja men DET høres jo ut som et uslåelig tilbud.
trpr at med de restreksjonene vi får på tomta behøver vi alle råd vi kan få. takk for tilbud bidda, flinke folk kan en ikke møte nok av.

må slenge på følgende spørsmål;
først står det:


skal nyttes til småhusbebyggelse i inntil halvannen etasje pluss sokkel plassert slik planen viser(....), inntegnede boliggrenser skal gjelde

raftehøgde (vet vi hva er)skal ikke overstige 5,1 meter, takvinkel mellom 32 og 37 grader (er ok å skjønne)maks høyde fpr ferdig gulv mot terreng er 80 cm i skrått terreng, og 30 i flatt terreng. (????)eneboligens største bredde ved gavelvegg mot sjø skal ikke overstige 7, 5 meter

det står ingenting om lengde på huset, men inntegnet er flaten 7,5 X 10 meter, som gir en byggeflate på 75 kvm, og kommunen sierbebygd areal va netto boligtomt er på 30 % som er 180 kvm...??? gjelder dette inkludert garsje, tomta er bare på 650 kvm, så det er ikke en stor tomt og det vet vi. men hvor mye boligflate kan vi maks få ut av disse tallene, det er vi litt usikker på...

det blir ikke store huset, vet vi også, men utsikten er verd det!!
Signatur

   #8
 214     0
Nå er det vel slik at de fleste hus er tegnet av arkitekter,  og hvor folk har det fra at arkitekttegnede hus skiller seg ut osv skjønner jeg ikke helt hvor de tar fra,  da alle ferdighus også er tegnet av arkitekter..

Forskjellen er jo dog hvor frie tøyler du gir arkitekten, og hva du vil med huset ditt.

Vi har snakka med flere ferdighusprodusenter som ALLE kan tegne om boligene til det formålet du ønsker,  høyere, bredere, lengre, med eller uten kjeller, loft,  alle rom kan enkelt flyttes på,  matrialer innvendig og utvendig  osv osv..

   #9
 533     Romerike     0
Et arkitekt-tegnet hus trenger ikke "skille seg ut" så mye. En arkitekt er ikke nødvendigvis MNAL, men kan også være en teknisk tegner / ingeniør.

En viktig del av arkitektens rolle er også å være ansvarlig søker og prosjekterende.

Vi har relativt utfordrende tomt og byggebestemmelser, og etter "endeløs" leting i ferdighuskatalogene fant vi ut at en arkitekt var veien å gå for oss. Vi hadde en del tanker om planløsning og arkitekten har da samarbeidet med oss om å få på plass gode løsninger, og så lagd alle tekniske tegninger.

Dette gir oss også mulighet til å legge enten hele prosjektet eller deler av det ut på anbud. Er ikke så sikker på at bygging av arkitekt-tegnet hus vil koste mer enn et ferdighus..
   #10
 3,704     Ringerike     0

........det mange som virkelig kan gi gode råd og bidda er blandt de beste.....


:-[...takker fro tilliten, men som sagt før mangfoldet her er med på å lage resultater og de blir ofte bra.

Når det gejlder arkitekter så har jeg ikke så mye erfaring med å bruke de, men har hatt noen runder med både Sytemhus og Hedda sin (e) og ofte er det et problem at de er låste i en "tanke-retning" . Har tilgode å se at resutatet blir rimeligere enn et utgangspunkt i ferdighuskjedenes foreslåtte løsninger. Men ett unntak er det og det gjelder kanskje i deres case, nemlig helheten med nærområde og tomtebruk/utnyttelse og/eller som ansvarlig for SØK/PRO.
Siste redigering: Sunday, November 22, 2009 7:36:46 PM av Bidda
Signatur