14,154    21    1  

Hva skal en parkett tåle?

 85     Vestfold     0
La parkett i nybygd stue for 4,5 år siden. Valgte et litt ukjent merke på Monter som var på tilbud til 199 kr/m2 - veiledende pris var endel mer, husker ikke eksakt.

For et års tid siden syntes jeg at golvet begynte å se merkelig dårlig ut, med sprekker og snublekanter. Ga beskjed om dette på butikken. Avdelingsleder der var litt lunken, i og med at jeg har vannbåren varme under. Hun var kategorisk og sa at /ingen/ parketter tåler varme, verken elektrisk eller vannbåren. Men hun skulle be leverandøren om å komme og se på det.

Jeg har (selvfølgelig) ikke hørt noe mer. Nå lurer jeg på om dere har råd til meg, om hvor hardt jeg bør forfølge dette. Er vel 5 års reklamasjonsrett, så jeg må jo ta stilling til det snart (er ikke typen som liker å mase for mye). Er dette en garantisak, eller er det slikt man må regne med?

Jeg har lagt ved bilder. Ett er i motlys, men det er da man ser skadene. For meg ser det ut til at stavene løsner fra planken under. Merk at tverrskjøten på bildet som heter Parkett-2.jpg er midt på et bord. Langsgående er mellom to bord, men der er altså en stav som har løsnet midt på bordet og løftet seg opp. Og det som ser ut som sprekker på Parkett-1.jpg *er* sprekker...


Det er klikk-parkett (ikke limt), ja - jeg har vannbåren varme, men maks tur-temp er satt til 30 grader, og det kan umulig gi mer enn 25-26 grader på betongen. Denne kursen er også svært sjelden i bruk, da det fyres med ved i stua og termostaten står på 18 grader. Fyrer vannvarmen med strøm foreløpig, derfor bruker jeg den mest i gang og på bad. Har slik blå plastunderlag med 2mm skumgummi under.

Jeg la også merke til at en gang junior sin vannflaske datt på golvet, og det rant ut et par dråper vann, var det tydelig svelling etter ca et kvarter (oppdaget ikke flaska før etter måltidet). Skal ikke parkett tåle mer? Har jeg kjøpt en utrolig dårlig parkett? Eller er dette feilproduksjon?

Burde man lakke parkett etter legging for å forsegle skjøtene?
Hva skal en parkett tåle? - Parkett-1.jpg - hr Viggo
Hva skal en parkett tåle? - Parkett-2.jpg - hr Viggo
Hva skal en parkett tåle? - Parkett-3.jpg - hr Viggo
Hva skal en parkett tåle? - Parkett-4.jpg - hr Viggo
Hva skal en parkett tåle? - Parkett-5.jpg - hr Viggo

   #1
 433     Østfold     0
Dette kan du bare gå tilbake til Monter med. Selvsagt har du 5 års reklamasjonsrett (uansett hva dem sier). Så kan dem gå direkte på produsent. Det eneste er om de skriftlig opplyste deg om den gangen om at denne parketten ikke tåler varme - da har du ikke så mye å fare med.

Selv om dette var på tilbud, forventer man at parkett generellt varer mye lengere.
Det er di hovedargument. At du forventer at dette skal vare i alle fall 10-15 år etc.

Nei, man skal IKKE lakke over ferdigbehandlede materialer som parkett. Da vil det flasse av lakk. Det må pusses ned først for god heft i underlaget - og da er det ikke fardigbehandlet.
   #2
 21,481     Enebolig     0
Det der så ikke mye pent ut. Blir spennende å høre hva forhandler/leverandør sier når det er varme under. Men de fleste leverandører sier garantien gjelder så lenge temperaturen er under 27 grader.
bex
   #3
 4,293     Østlandet     0
men dem kan begynne og klage på fuktskader på flere av bordene der, men bilde4, der er jo parketten ødelagt på midten, bordet ser helt ruglete ut, dette er ikke bra!
Signatur
   #4
 3,955     0
bilde 1,2 og 3 ser ut til å komme av vannskade/overdreven bruk av vann ved vasking... ELLER lav rf kombinert med vann....

Bilde 4 ser ut som ett jalla laminatgulv til 29kr m²....

MEN... det store "mennet" i denne saken ... Ligger parketten på betonggulv og du ikke har lagt godt overlapp på "fs" og limte skjøter er dette en stor feil og kan ha resultert i dette pene gulvet...

Hva gjelder oppsvelling av parkett er dette vanlig på billiggulv... vann som rener fra flasker og ikke blir tørket opp UMIDDELBART vil finne veien ned mellom alle mulige sprekker... Tok en test på ett nylagt Boengulv under en kjøkkenbenk en gang og tilogmed der fikk man oppsvelling... Eier ble stum og jeg fikk etterhvert oppdraget med å ta oppigjen gulvet, legge aqua seal (som var TOTALT UNØDVENDIG iflg huseier før legging) i alle skjøter og legge nedigjen Wink
  (trådstarter)
   #5
 85     Vestfold     0
Takk for raske tilbakemeldinger. Jeg har liksom tenkt at jeg sikkert var dum som ikke kjøpte Kärs eller andre kjente merker, og at vi bare får leve med det til ungene er store. Men det er jo irriterende også. Er snakk om 65 m2, så det er jo litt.

Børge: Ja, jeg sliter litt med tørt inneklima på vinterstid. Har balansert ventilasjon, og ligger på 18-22% RF i fyringssesongen. Det blir jo en annen tråd, men tar gjerne imot tips for å bedre dette.

Vi bruker stort sett tørrmopp/støvsuger på dette golvet, men drar fram våtmoppen noen ganger i året for å ta flekker osv. Da er den godt oppvridd.


Vel, jeg skal heller manne meg opp, printe ut bildene og ta de med til Monter i morgen. Skader jo ikke å stå litt på krava.

Hva er praksis i slike tilfeller, krever man bare ny parkett, eller ferdig lagt? Ev økonomisk kompansasjon for egen legging? Eller bør jeg være fornøyd med en delvis erstatning? Problemet mitt er at jeg blir så altfor snill i slike tilfeller...
   #6
 433     Østfold     0
Er enig i det de andre skriver om ovenfor, men heller litt mer mot at dette skulle ha tålt en del mer.

Stikk innom Monter og krev en reklamasjonsbefaring fra produsent, og post ut her hva resultetet blior.

Lykke til.
   #7
 3,955     0
På sykehushotellet her i Ålesund er gulvet så tørt at det knitrer når man går på det ... jeg hadde hørt om det før, men trodde ikke det var mulig da jeg var der selv for ett par år siden .... Hadde man sølt ned en halv sprøyte med vann ville det gått rett gjennom uten antydning til motstand tror jeg...

Jeg tror jeg ville tatt fler bilder, gjerne der du holder en tommestokk/målebånd som viser hvor store avvik det er snakk om og tatt med disse til Monter. Finn også frem kvittering/fakturakopi og ta med denne da de sikkert er interessert i å vite når og hvor det er kjøpt...
Når du kommer til sjappa, spør først etter butikksjefen - ikke godta "ja nei så det kanskje liksom nesten omtrent" fra ei underbetalt "kassadame"... Gå rett på den som kan ta en avgjørelse og legg frem "bevis" og fortell at DETTE ER IKKE AKTUELT... Vær litt tøff i starten sånn at du viser hvem de skal være "grei" mot Wink Ikke vær uhøfflig, da blir fort kundebehandler lei og behandler deg på samme måten tilbake som du behandler han.. En god, men saklig tone hjelper ofte på "kvaliteten" av det du får tilbake i en reklamasjonssak.... Jeg antar at kundebehandleren ikke kan ta en beslutning der og da, men foreslå at de f.eks kontakter leverandør og at du vil ha noen til å se på det. Evt. kan du kontakte takstmann og at de betaler for han - om de ikke har tid til å se på saken før om en stund.... "truer" man med takstmann er det mange som plutselig finner litt tid til overs likevel Wink ... Ikke ta ett nei for ett nei - og er butikksjef/el. tilsvarende en dott, forlang å få snakke med daglig leder .. han er ofte mer redd for bråk og kan i mange saker fikse en løsning med ett pennestrøk omtrent....

Prøv dette først, og ikke vær redd for å spørre andre her inne om hjelp ;)

Jeg har jobbet i 8 år som selger og veit hva jeg kan anbefale og ikke av fremgangsmåter på reklamasjoner Wink

   #8
 21,481     Enebolig     0
Isj... Jeg glemte å kjøpe aqua seal og "måtte" legge gulvet denne helgen  Tongue Vi er flike til å tørke opp når ting blir sølt, men man vet jo aldri. Regnet med at det ville tåle 5 min med en flekk, men får kanskje teste på bitene jeg har igjen.
bex
   #9
 4,293     Østlandet     0
type gulv og merke var du la da?
Signatur
   #10
 266     med tak over haude     0
OG

alle lovnader fra butikksjef/daglig leder bør du vel kreve å få skriftlig, siden det kun er 6 mnd til reklamasjonstiden utløper?
Signatur