17,371    22    0  

Eksempel på tilbudsdokument og anbudsdokument

 516     0
Hva slags tegninger av huset hadde dere med dere på anbudsrundene? Akkurat nå har jeg skisser og planløsninger. Det er ikke arbeidstegninger, men vil dette holde? Tenkte jeg skulle begynne med mureren, elektrikkeren , snekkeren og glassmesteren. Rørleggeren er i slekten, så han venter jeg med. Graveren venter jeg også med. maler trenger jeg ikke ( er utdannet maler selv )
eksempler av hva slags tegninger jeg har ligger under grunnmur og betong avd.
Signatur

   #1
 2,172     Oslo     0
Hei!

I denne tråden finner du de tegningene jeg benyttet under anbudsrundene på graver, murer, rørlegger og elektriker (venter fortsatt i spenning på prisen).

Disse tegningene var i følge "fagfolkene" mer enn nøyaktige nok til at de kunne gi tilbud på jobben.
  (trådstarter)
   #2
 516     0
Ja, de var jo omtrent som mine, bortsett fra at målene på vinduene ikke står på mine tegninger. Det gjør jo strengt talt ikke noe, da jeg har gjort unna de to som jeg satser på skal gi meg en god pris på vinduer idag.
Til uken blir det snekker og elektrikker. Dette er jo spennende!

Hilsen Prosjektleder Thomas  ;D
Signatur
   #4
 75     0
Virker spennende Thomas.
Kommer du til å legge ut prisene her på forumet.
Skal i gang med det samme om ca 2 mnd. ,hadde vært fint å ha noe å sammenligne med Wink
  (trådstarter)
   #5
 516     0
Skal legge ut bildene i morgen. Får ikke gjort det fra jobb. Legger ut prisen i de egnede trådene.
Knugen: hva og hvor skal du bygge?
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 516     0
Den ene fløyen er utvidet fra 3.60 til 4.20.
Signatur

   #8
 22     0
Hei! Skal til å lage brev som skal sendes ut til snekker, elektriker, rørlegger og grunnarbeider. Noen som har eksempler på slike brev? Eller kan si litt om hva som bør stå i dette brevet? (Vet det er veldig individuelt hva du vil ha, men sånn generelt liksom.)  Smile
   #9
 346     0
Nå har du ikke beskrevet om det er julehilsen eller innhente tilbud du er ute etter  Grin , men jeg regner med at det er det siste.
Det som er viktig er at du lager brev som er like, til de forskjellige faggruppene. Det bør være et godt underlag med som beskriver hvilken type hus du skal bygge, helst med tegninger. Jeg ville alliert meg med snekkeren som skal bygge først, dvs velge han først., Få på plass hustype, tegninger osv derfra er det enklere for de andre faggruppene å gi deg et sammenlignbart tilbud fordi du er i stand til å spesifisere mer nøyaktig. Areal på huset, antall bad, gulvvarme, antall el. pkt osv
Signatur
   #10
 152     0
En av hovedhensiktene med å spesifisere forespørselen relativt detaljert er jo å unngå diskusjoner i etterkant hvor håndtverkeren krever ekstra betaling for ting som ikke er med, eller hvor han velger løsninger som ikke er det du hadde "tenkt deg" men som er billigere for håndtverkeren.

De gangene jeg har forespurt har jeg prøvd å få med alle tekniske ting slik Orrfuglen har beskrevet. I tillegg spesifiserer jeg hvem som skal være koordinator for oppdraget, slik at jeg slipper å ringe rundt og mase på håndtverkere som ikke kommer, jeg tar med noe om rigging i fall det er aktuelt (stillas og stillasmateriell), byggestrøm dersom det skal etableres kun for det aktuelle oppdraget, hvem som er ansvarlig for opprydding og fjerning av "søppel" og hvordan dette evt. skal foregå, presiserer det dersom det f.eks. mangler vann på byggeplassen osv.

I tillegg tar jeg alltid med en setning om at det håndtverkeren ikke kan/vil levere i henhold til min spesifikasjon skal beskrives i tilbudet. En frist for når tilbud må være inne er også litt greit å ha selv om det til tider medfører at mange leverandører faller fra pga. at de ikke leverer i tide, noe enkelte blir utrolig forbauset og ikke minst irriterte over å oppdage.

Lykke til