49,730    124    3  

Vannbåren varme i etasjeskille av betong, hulldekke og Lecaplank,

 41     0
Hei,

Hvis en legger vannbåren varme oppe på ett etasje skille i betong(element dekke), bør en da ikke ha noe isolasjon under(evt. en varme reflekterende matte) når en legger rørene? Hvis ikke så varmer en jo opp hele betong gulvet/taket i etg. under..

Noen som har noen meninger / tanker om dette?

/Rune

   #1
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0
Hvordan tenker du å legge varmerørene da?
Jeg la 20mm Glava trinnlydplater på betongdekket og støpte deretter inn PEX'en i 50mm påstøp. Isolerer noe men endel varme drar nok ned i selve dekket.

Andre løsninger jeg vurderte var 36mm Silencio Thermo med varmefordelingsplater og parkett rett på det. Det finnes jo også isoporlignende plater med spor for PEX og varmefordelingsplater.

Når alt er i likevekt har det jo ikke særlig å si da, medmindre du har kalde rom under.

Jeg har bare foret ned med 48x48 og lagt tak i vår del av sokkelen, i utleiedelen blir det lydbøyler og 50mm isolasjon før gips & takplater.
  (trådstarter)
   #3
 41     0
Tenkte å bare klipse rørene på skinner på selve element dekke, og så støpe opp på.

Jeg har nå sett at Uponor har noen plater som muligens kan brukes.

"Uponor systemplate 20-17 Kombinert plate med isolering og rørholder ved støpt dekke. Byggmål 1000 x 700 mm.
Isoleringstykkelse 35 mm. Total byggehøyde 60 mm. Materialforbruk 0,7 m²/stk."

Altså legge Uponor systemplate på element dekke og så legge rørene på dette for så å støpe.

Noen som har erfaring med disse Uponor platene.
Vi har utlei rom under element dekke - og der setter vi opp gips i lydbøyler.
Så rommet under er jo varmt - men vi bør vel da kanskje kjøre på en form for isolasjon i element dekke før vi støper inn rørene slik du nevner Arne.

/Rune
   #4
 146     0
Du er nødt til å bruke en eller annen form for isolering, ellers vil du varme opp ikke bare påstøpen, men også betongelementene. Uten isolasjon vil du få et gulvvarmesystem som blir utrolig sent å regulere. Tenk på dette scenarioet, det har vært kaldt over lengre tid, plutselig blir det varmegrader over natta. All varme som da ligger i den store massen med betong skal bort. Jeg garanterer deg at må lufte ut varmen. Omvendt senario, blir det plutselig kaldt ute vil det også bli kaldt inne,  fordi det tar lang tid å varme opp den store massen med betong.

Konklusjon: legg minst 5cm med isopor oppå betongelementene, mye rimligere enn systemplatene. Isoporen er også  lett å feste rørene til.
   #5
 121     0
Vi har ikke isolajon, og det ble heller aldri sett på som nødvendig.
Men hvorfor er det med treghet så negativt? Det med at varmen sitter i dekket er da bare positiv, og det med kaldt må da bare være tull  ???. HVIS man har på vannbåren hele tiden, så vil det teoretisk med full lekasje nedover være like varmt i dekket som vannbåren... ??? ??? ??? Jeg skjønner det hvis man skrur av og på vannbåren, men det er det vel ingen som gjør...
Signatur
   #6
 146     1
Tull?  Treghet har sin største ulempe når det er store temperatursvingninger utendørs. Du har ikke samme temperatur i gulvet ved -20 ute som du f.eks har ved 0 ute. Man risikerer store temperatursvingninger innendørs.
   #7
 121     0
Varmt er jeg enig i. Men jeg ser det som en fordel, ikke ulempe.
Men at lecadekket holder på kulda, det argumentet skjønner jeg ikke...
Signatur

   #8
 146     0
Nå er det snakk om betongelementer i tråden her da.
Ser du på det som en fordel å  få 27 grader inne hvis utetemperaturen stiger plutselig fra -20 til 0 grader ute?

Leca er selvfølgelig mye bedre enn betong, men jeg ville personlig også isolert lecaplanken.

Hvis du leser det jeg har skrevet en gang til, så skjønner du at jeg ikke mener at den store betongmassen holder på kulden.    ;)  Det jeg mener er at det tar lang tid å varme opp betongmassen, til den temperaturen den trenger å ha for å holde det godt og varmt inne ved minus 20 ute.  Igjen her kommer varmetregheten inn.
   #9
 121     0
Jeg har null peiling på dette her, så ta mine antagelser med en stor klype salt. Jeg har også minimale ferdigheter innen fysikk og kjemi  ;D

Men når rørene varmer opp betongdekket/lecadekket så blir det en treghet i systemet. La oss si at vannbåren står på 20 grader, og at det er minus 10 grader ute. Slik har det vært lenge, slik at betongdekket holder 20 grader det også.

Så blir det veldig kaldt, minus 20. Det må da være en gevinst at hele huset er gjennomsyret med 20 grader kontra om at betongdekket var isolert og det var ingen varme i betongdekket?

Men helt enig at det kreves litt ekstra når du har så treg varmestyring. Vi hadde parafin tidligere med svær fyringskjele, og veldig utsatt for kjappe værendringer. Ble en vane å se på værmeldingen om det var tempraturendringer...
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 41     0
For å legge inn litt mere info - så skal vi altså legge Celcon element dekke. Det er vel en type med hull i (i likhet med Spencon).

Men etter det jeg skjønner da så må/bør vi passe på at vi har en form for isolering før vi legger rørene.

Hadde først tenkt på Silencio plater, men tror vel da "Uponor systemplate" blir bedre i og med at vi skal støpe ned rørene.

/Rune