HSt
   #21
 36,584     Lillestrøm kommune     0
Jeg stablet om leca så jeg fylte hele planet når jeg kjørte leca paller til fjellet

Jeg vet tilfelle der en båt fløy over taket på bilen ved frontkollisjon det er det dere som ikke skjønner lastesikring kan tenke på

En tom pall kan være veldig nytting med lite last og stor henger men fortsatt må last strappes ned

TSt
   #22
 14,509     0
Her er det tydeligvis behov for opplæring når noen ikke forstår at dette ikke er greit. Legg merke til at det gjeler 100% krav ved mindre kjøretøy. Stengning vil f.eks. være at de ligger inntil karm foran. Men det må være surret ned i tillegg. En pall på hode oppå f.eks. kan benyttes eller en palle foran lasten for å få et mindre lass i vekt balanse på tilhenger. Har lånt fra https://www.transportutstyr.no/post/17176177/sikring-av-last.

Krav
Lasten skal være sikret slik at ingen del av den kan forskyve seg eller falle av under transport. Lasten skal være sikret ved låsing, stenging, surring eller ved en kombinasjon av disse metodene.
Krefter
Lastsikringen skal minst tåle følgende krefter:

  • Fremover: 80 % av lastens vekt (var tidligere 100 %)

  • Bakover: Halve lastens vekt

  • Sideveis: Halve lastens vekt, 60 % hvis ustabilt og kan velte.


Kjøretøy under 3,5 tonn har krav om 100 % fremover.
  (trådstarter)
   #23
 1,126     Østfold     0
Jeg ser ikke umiddelbart hva som er feil. Lasten er sentrert sånn nogenlunde over akslingen.

Skulle det vært stablet i front mener du sånn at blokkene ikke forskyver seg ved brems?

Absolutt. Den burde vært stablet utover i front. Fordelt den over bunnen slik at den ikke forskyver seg.

Om den lille vekta der er sentrert over akslingen betyr nada, men at den kan fly fremover ved bremsing betyr mye. Lemmene er ikke sterke nok til å ta den da.

At du,og flere, ikke ser denne viser behovet for kontroll;)


Reglene er reglene men politi og statens vegvesen utviser skjønn. Dersom fører ikke klarer det kommer regelboken frem.


Men om du stabler i front så får du vel fort for mye trykk på kula og det er også et problem. 8 eller 16 sementsekker er jo et knalleksempel der...
  (trådstarter)
   #24
 1,126     Østfold     0
Her er det tydeligvis behov for opplæring når noen ikke forstår at dette ikke er greit. Legg merke til at det gjeler 100% krav ved mindre kjøretøy. Stengning vil f.eks. være at de ligger inntil karm foran. Men det må være surret ned i tillegg. En pall på hode oppå f.eks. kan benyttes eller en palle foran lasten for å få et mindre lass i vekt balanse på tilhenger. Har lånt fra https://www.transportutstyr.no/post/17176177/sikring-av-last.

Krav
Lasten skal være sikret slik at ingen del av den kan forskyve seg eller falle av under transport. Lasten skal være sikret ved låsing, stenging, surring eller ved en kombinasjon av disse metodene.
Krefter
Lastsikringen skal minst tåle følgende krefter:

  • Fremover: 80 % av lastens vekt (var tidligere 100 %)

  • Bakover: Halve lastens vekt

  • Sideveis: Halve lastens vekt, 60 % hvis ustabilt og kan velte.


Kjøretøy under 3,5 tonn har krav om 100 % fremover.


Det der er jo byggelementer. Vi snakker her om en håndfull lecablokker 🙄
TSt
   #25
 14,509     1
Det er ikke forskjell på Leca blokker og byggelementer. Det er akkurat samme reglene som gjelder. Så tilbakemeldingene her viser bare enda en gang at dette trengs.

Blokkene vil jo være kanonkuler i en kollisjon. Hadde de ligget inn mot lem foran ville ikke skade potensialet vært like stort men ikke godkjent det heller.

Jeg tror en må beregne førerkort beslag i grove tilfeller.
   #26
 4,623     Sørlandet     1
Jeg ser ikke umiddelbart hva som er feil. Lasten er sentrert sånn nogenlunde over akslingen.

Skulle det vært stablet i front mener du sånn at blokkene ikke forskyver seg ved brems?

Absolutt. Den burde vært stablet utover i front. Fordelt den over bunnen slik at den ikke forskyver seg.

Om den lille vekta der er sentrert over akslingen betyr nada, men at den kan fly fremover ved bremsing betyr mye. Lemmene er ikke sterke nok til å ta den da.

At du,og flere, ikke ser denne viser behovet for kontroll;)


Reglene er reglene men politi og statens vegvesen utviser skjønn. Dersom fører ikke klarer det kommer regelboken frem.


Men om du stabler i front så får du vel fort for mye trykk på kula og det er også et problem. 8 eller 16 sementsekker er jo et knalleksempel der...

Da må du gjøre det annerledes.

Her sakser du ett svar og legger til last.

Med den lasten på bildet og den hengeren på bildet er det ingen problem å stable i front.

Også er man på regler og skjønn igjen: skal man ha en stropp: ja. Gidder jeg: nei. Har jeg blitt stoppet i rutinekontroll og det har ikke blitt påpekt: ja. Kunne jeg fått bot; ja mest sannsynlig.
   #27
 299     Sandnes      0
Regler for sikring av last finnes av en grunn.

Som @TSt påpeker igjen er det urelevant hvilken form og materiale lasten er laget av. Ved bråstopp (Veldig hard nedbremsing / kollisjon) vil lasten bli prosjektiler som vil utgjøre en risiko for alle i området.

Føler du har en uviten holdning til dette med sikring av last og hva som kan gå galt, gjerne du er litt likegyldig for du kanskje tror at "det er ikke så nøye" og "skjer ikke med meg"".

Jeg personlig mener dem må slå hardere ned på tilhengerkjøring og lastsikring og ha hyppigere kontroller, kanskje innføre krav om separat oppkjøring for å ha lov til å kjøre med tilhenger da dette ikke blir tatt godt nok opp på kjøreskoler.

   #28
 4,623     Sørlandet     1
nei men sikrer ikke sand med en stropp…..

Syns og de burde slå hardere ned på og kontrollere mer, men: er ikke alltid ting er svart/hvitt selv om det er regler. Poenget var at dersom man ikke ser problemet med bildet i begynnelsen av tråden så er man ute å sykler. Dessverre leses ikke innleggene i kontekst.
HSt
   #30
 36,584     Lillestrøm kommune     0
En tom palle som surres faste foran sekkene eller blokkene som hjelp til å overføre krefter til karmen

Overrasket over at dette er så vanskelig å få til pleier aldri å ha problem med å finne løsninger

Men har et utvalg med brede og smale stropper og en netting. Ikke alltid nettet er på karmen men pakker inn det som skal fraktes før dette surres fast