902    9    1  

Trenger hjelp til å sette pris på del av hustomt som skal kjøpes for bygging av vei.

 108     0
Hei! Smile

Har ett hus fra 50-tallet som står på en tomt på 2250 kvadrat.
Det er på Askøy (øy Nord for bergen), kjøretid til Bergen sentrum: 20 min.

Den nedre delen av tomten skal kjøpes av privat næring for bygging av vei til nytt boligprosjekt.

Det medgår ca 336 kvadratmeter i kjøpet.

Eg sliter med å finne ut hvordan eg skal komme fram til ein salgspris, der eg ikke blir robbet (da eg ikke har hverken kompetanse eller anelse innen området).

Er det noen kloke hoder der ute som kan komme med innspill til hvordan eg kan finne en pris?
(skal legge ved bilder av tomt og veiplanen om eg får til..)

HSt
   #1
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Du har i dag 2250 kvadrat som ikke har noen verdi fordi det mangler vei. Det kan medføre at de vil mene at du skal betale veldig mye mer enn markedspris gitt en normal m2-pris.

Kan selger nyttegjøre seg resten av tomten sin ?
  (trådstarter)
   #2
 108     0
Her er bilde av eiendommen fra seeiendom.no sammenlignet med kommunens tegninger, hvor det viser at veien går over den nederste delen av tomten.

Trenger hjelp til å sette pris på del av hustomt som skal kjøpes for bygging av vei. - Screen Shot 2016-02-12 at 15.52.05.png - HussteinTrenger hjelp til å sette pris på del av hustomt som skal kjøpes for bygging av vei. - Screen Shot 2016-02-12 at 15.51.53.png - Husstein
   #3
 1,463     Harstad     0
Du skal selge 336m² av tomten din for at det skal bygges vei?

Hva er denne delen av tomten regulert til? Dersom den er regulert til vei er det lav verdi på arealet. Dersom det er regulert til bolig er det høy verdi på arealet.

Vet ikke prisene i Bergen og omegn, men her i Harstad kan man anta noe slikt:
Dersom regulert til vei: 50kr/m²
Dersom regulert til bolig: 250kr/m²

Prisen vurderes også ut fra det totale bildet. Får du nytte av veien? Må det rives hagegjerde, garasjer eller tilsvarende. Kan det gjøres byttehandel? Vann og avløp? Andre ulemper/fordeler?

Vanskelig å gi en eksakt pris ut fra informasjonen du gir. Erstatning settes som regel etter skjønn. Hvis du får stor nytte av veien kan erstatning i enkelte tilfeller settes til kr. 0,-
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 108     0
Du har i dag 2250 kvadrat som ikke har noen verdi fordi det mangler vei. Det kan medføre at de vil mene at du skal betale veldig mye mer enn markedspris gitt en normal m2-pris.

Kan selger nyttegjøre seg resten av tomten sin ?

Det mangler ikke vei, eg har en privat vei som starter der tomten starter (ved huser nederst til høyre på øverste bilde).

Det vil bare si for min del av veien får en bedre innkobling til den veien som skal gå forbi (se nederste bilde). Smile
  (trådstarter)
   #5
 108     0
Du skal selge 336m² av tomten din for at det skal bygges vei?

Hva er denne delen av tomten regulert til? Dersom den er regulert til vei er det lav verdi på arealet. Dersom det er regulert til bolig er det høy verdi på arealet.

Vet ikke prisene i Bergen og omegn, men her i Harstad kan man anta noe slikt:
Dersom regulert til vei: 50kr/m²
Dersom regulert til bolig: 250kr/m²

Prisen vurderes også ut fra det totale bildet. Får du nytte av veien? Må det rives hagegjerde, garasjer eller tilsvarende. Kan det gjøres byttehandel? Vann og avløp? Andre ulemper/fordeler?

Vanskelig å gi en eksakt pris ut fra informasjonen du gir. Erstatning settes som regel etter skjønn. Hvis du får stor nytte av veien kan erstatning i enkelte tilfeller settes til kr. 0,-


Aner ikke hva den delen av tomten er regulert til det er gårdsnummer 6 bruksnummer 233. Vet ikke hvordan eg finner ut av det?

Hvor finner eg prisinfo om angående hva eiendomms-delen er regulert til?

Det er ingenting på min eiendom som må rives, eg ender bare opp med å få en bedre innkjørsel til eiendommen min. MEN, den er ikke nødvendig, kunne klart meg uten (har brukbar vei fra før).

Takker for svar Grin
HSt
   #6
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Du må se på ulemper selger får. Hvis f.eks. han får restriksjoner for utnyttelse av resterende del av tomt f.eks. BYA grense så er det naturlig at han får mye mer kompensasjon enn bare m2 pris.
   #7
 1,463     Harstad     0
Prisinfo finner du ikke. Prisene jeg delte er erfaringstall jeg har fra Harstad og vil variere fra situasjon til situasjon.

Du kan gå på kommunen og be om å få se den gamle reguleringsplanen, den vil fortelle deg hva de 336kvm opprinnelig var regulert som. Evt. kan du prøve å se i kartverket til kommunen på nett.

På det nederste bildet du la ut ser jeg at det er regulert vei (grått) og fortau (rosa) over eiendommen. Jeg skimter også den gamle reguleringsplanen i bakgrunnen, men ikke godt nok til å si hva det er regulert som.

Edit: Når ble reguleringsplanen vedtatt?
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 108     0
Prisinfo finner du ikke. Prisene jeg delte er erfaringstall jeg har fra Harstad og vil variere fra situasjon til situasjon.

Du kan gå på kommunen og be om å få se den gamle reguleringsplanen, den vil fortelle deg hva de 336kvm opprinnelig var regulert som. Evt. kan du prøve å se i kartverket til kommunen på nett.

På det nederste bildet du la ut ser jeg at det er regulert vei (grått) og fortau (rosa) over eiendommen. Jeg skimter også den gamle reguleringsplanen i bakgrunnen, men ikke godt nok til å si hva det er regulert som.

Edit: Når ble reguleringsplanen vedtatt?

Reguleringsplanen for veien var vedtatt i fjor, rundt juni-juli 2015.
Om det var den du mente..?
  (trådstarter)
   #9
 108     1
Du må se på ulemper selger får. Hvis f.eks. han får restriksjoner for utnyttelse av resterende del av tomt f.eks. BYA grense så er det naturlig at han får mye mer kompensasjon enn bare m2 pris.

Tomten er så stor at det ville vært mulig å skille ut en del av nedre delen av tomten, for oppføring av nabohus(eller bare føre opp ett hus på samme eiendom). Dette blir i praksis umulig etter veien som kommer.

Kunne da i teorien tjent en god slump ved å skille ut tomten selv og selge, men det går da ikke, siden veiplanen setter en stopper for det.

Regner med dette vil kunne påvirke hvilken pris en setter på salget for veibyggingen?