1,124
7
13
Flexit SL4R fra 2011 går kun på max hastighet
5,783
OSLO
2
Hei!
Noen som har dette aggregatet og har opplevd det samme ?
https://www.flexit.no/en/products/air_handling_units_300-700_m-h/ahu_expired_models/sl4_r/
Tidligere i sommer merket vi at anlegget gikk opp på max hastighet, og ville ikke ned på 1 eller 2, ble på kun 3
Fikk tips om at kanskje hovedkortet hadde gått, så prøvde og bytte det, uten hell, samme skjedde....
fikk returnert kortet tilbake til flexit (det var ganske dyrt så ikke vits og beholde det)
Fant ut etter hvert at reima rundt varmeveksleren var slitt, så vi hadde en service mann innom her, som bytta reima og hjulet som driver den rundt
Service mannen var her på fredag, nå i dag, søndag har den gått opp på full hastighet igjen....
vil ikke ned på 2 eller 1...
Hva skjer, hvorfor har anlegget klikka etter 10 år ?
noen tips ? må vel bare få han tilbake hit, for mere feilsøking? feilsøke på hva tro ?
Noen som har dette aggregatet og har opplevd det samme ?
https://www.flexit.no/en/products/air_handling_units_300-700_m-h/ahu_expired_models/sl4_r/
Tidligere i sommer merket vi at anlegget gikk opp på max hastighet, og ville ikke ned på 1 eller 2, ble på kun 3
Fikk tips om at kanskje hovedkortet hadde gått, så prøvde og bytte det, uten hell, samme skjedde....
fikk returnert kortet tilbake til flexit (det var ganske dyrt så ikke vits og beholde det)
Fant ut etter hvert at reima rundt varmeveksleren var slitt, så vi hadde en service mann innom her, som bytta reima og hjulet som driver den rundt
Service mannen var her på fredag, nå i dag, søndag har den gått opp på full hastighet igjen....
vil ikke ned på 2 eller 1...
Hva skjer, hvorfor har anlegget klikka etter 10 år ?
noen tips ? må vel bare få han tilbake hit, for mere feilsøking? feilsøke på hva tro ?
Jeg hadde samme problem. Hos meg var problemet hovedkortet. Det brant delvis opp etter at kulelagerene i rotormotoren tørket ut og låste seg etter mange års kontinuerlig drift. Antakelig forårsaket dette stor "stall" spenning.
Jeg reparerte hovedkortet selv (zener diode, mosfet) og fikk ting i gang igjen. Men alt gikk da på maks hastighet. Vifte-hastigheten styres ved å switche ulike spenninger til viftene via rele'er. Disse rele'ene kontrolleres av noen standard kretser for dette (ULN2003, 74HT273, 74HT245) . Jeg testet alle disse men fant ikke feil.
Endte derfor opp med å bytte hele kortet og da funket ting igjen.
1 år etterpå røk rotor-remmen, antakelig pga slitt drivhjul på motoren. Motoren har også ulyder etter mange års dreift. Så da ble det bytte av både rem og motor også.
Jeg husker dessverre ikke nå i detalj hva som ble gjort, jeg vet at den reima som var slitt ble byttet hvertfall
tror også vi endte med og bytte et kort inne i aggregatet siden noe av feilen kom tilbake etter kort tid.
skal høre med far i morgen, kanskje han husker hva som ble gjort
EDIT; kom på en ting nå, som støtter at vi også bytta kortet, vi prøvde og plugge styre-panelet i utgang 2 (hvis man har feks 2 styrepaneler) men feilen var fortsatt der
tror også vi fikk tilsendt nytt kort og bytta det selv, tror ikke service mannen var her mer enn en gang
skal dobbeltsjekke i morgen
https://ventdel.no//produkt/reservedeler/flexit/balansert-ventilasjon-1/k2/sentralenhet-cu50?gclid=Cj0KCQjwpcOTBhCZARIsAEAYLuXo2WSuBQe9CkSjmPCPmhrATMwCfmKKLda6X8_ZWYLbEH7B1dhglRMaAsHfEALw_wcB
Det er i utgangspunktet ganske greit å bytte selv men litt knot å få ut det gamle kortet fordi kortet er montert på sånne plastikk "spacere" som må klemmes inn på toppen for å få ut kortet.
Med nytt kort følger også en ny connector og de anbefaler å bytte denne også. Det så jeg ingen grunn til da det ville blitt mye mer jobb samt at min gamle så helt fin ut. Hvis du velger å gjøre dette bør du ta bilde av ting før du begynner å koble så du ikke kobler feil.
For de som vil spare 500: https://www.byggventilasjon.no/produkt/reservedeler/flexit-reservedeler/sentralenhet-cu50-reserve