#11
 4,148     Oslo Vest     0


Og det er ikke snakk om noe veilag, jeg eier veien. Det er heller ikke tinglyst noen rett til bruk av vei, men her vil hevd kunne brukes da det har vært sånn i 100 år. Så jeg får se hvordan det går. Forhåpentligvis godtar de nå at dump og skilting er der for å bli. Er det plagsomt så får de bare bruke den andre veien, noe jeg ikke ser problemet med i utgangspunktet...

Den er grei, du kan tolke det som du ønsker. Poenget mitt var å jo deg et innspill som kunne brukes, og ikke bare komme med innspill om metoder som vil bli politianmeldt.

Men regner med at du ordner opp i dette selv.

Lykke til
Signatur

   #12
 725     Lier     0



Og det er ikke snakk om noe veilag, jeg eier veien. Det er heller ikke tinglyst noen rett til bruk av vei, men her vil hevd kunne brukes da det har vært sånn i 100 år. Så jeg får se hvordan det går. Forhåpentligvis godtar de nå at dump og skilting er der for å bli. Er det plagsomt så får de bare bruke den andre veien, noe jeg ikke ser problemet med i utgangspunktet...

Den er grei, du kan tolke det som du ønsker. Poenget mitt var å jo deg et innspill som kunne brukes, og ikke bare komme med innspill om metoder som vil bli politianmeldt.

Men regner med at du ordner opp i dette selv.

Lykke til


Politiet bryr seg ikke. Jeg skulle anmelde den værste vi har her. Det som skjer er at begge parter blir kalt inn til avhør. Om vedkommende da løfter på skuldrene og sier nei blir saken henlagt. Politiet vil heller aldri ha kontroll på privat vei, med mindre det er en vennetjeneste. Derfor blir ekstreme tiltak ofte resultatet mange steder.
Signatur
   #13
 4,148     Oslo Vest     0
Poenget mitt med å skrive politianmeldt var at en del av forslagene for å stoppe råkjøringn vil kunne føre til en politianmeldelse FRA den råkjøreren som blir skadet eller får bilen sin skadet, og politianmeldelsen blir MOT den som har laget det som skader bilen eller personen!!

Min erfaring er at man kommer lengst ved å ha sin egen sti ren.

Men les det jeg har skrevet, og ikke vreng det eller mistolk det som du gjorde nå. Jeg har skrevet det for å hjelpe.

Og uansett om du liker det eller ei så kan du bruke veiloven for å tvinge andre brukere av veien til å være med på å betale for fartshindring.

Detter er første gangen jeg opplever at noen som har hjemmel i loven til tvang ikke ønsker å benytte seg v det.

Rådene er i allefll gitt, de er gratis, men du velger selvsagt om du vil følge disse rådene eller de mer kreative.

Jeg skal iallfall ikke PLAGE deg mer med juridisk holdbare råd.
Signatur
   #14
 725     Lier     0

Poenget mitt med å skrive politianmeldt var at en del av forslagene for å stoppe råkjøringn vil kunne føre til en politianmeldelse FRA den råkjøreren som blir skadet eller får bilen sin skadet, og politianmeldelsen blir MOT den som har laget det som skader bilen eller personen!!

Min erfaring er at man kommer lengst ved å ha sin egen sti ren.

Men les det jeg har skrevet, og ikke vreng det eller mistolk det som du gjorde nå. Jeg har skrevet det for å hjelpe.

Og uansett om du liker det eller ei så kan du bruke veiloven for å tvinge andre brukere av veien til å være med på å betale for fartshindring.

Detter er første gangen jeg opplever at noen som har hjemmel i loven til tvang ikke ønsker å benytte seg v det.

Rådene er i allefll gitt, de er gratis, men du velger selvsagt om du vil følge disse rådene eller de mer kreative.

Jeg skal iallfall ikke PLAGE deg mer med juridisk holdbare råd.


Det er du som misforstår, ikke les det du vil lese. Som sagt er jeg i samme situasjon som ts. Jeg ble rådet av up om å fysisk sperre veien og stoppe de jeg har problemer med. Dette vil garantert lede til hurlumhei da et par av de aldri kommer til å forstå tegninga. Som sagt så har min far som tidligere eier måtte gjøre langt værre ting en hva som er skrevet i denne tråden. Og det har hjulpet. Jeg er ikke for noe som helst av tiltak, men akkurat som ts så driter folk en lang marsj i hva man sier, samme hvor høflig man er. Og regelverket er ei suppe/ikke eksisterende gråsone. Jeg tar heller støyten for å gjøre noe dumt en at sønnen min kanskje ikke får vokse opp. Jeg går ut ifra at du bare har en dårlig dag og ønsker deg en fin kveld.

Og til ts, det var ikke meningen å kuppe tråden din. Sorry.
Signatur
   #15
 4,148     Oslo Vest     0
At jeg har en dårlig dag fordi jeg gir råd som har juridisk dekning skjønner jeg ikke.

Jeg skjønner jo dog at lover og regler for mange er bare tull, men i min naivitet skjønner jeg jo ikke at det er machopratet som er det viktigste.

Kveruler i vei, ta dere til rette og gjør det deres fedre synes er fantastisk smart. Da blir det sikkert VELDIG bra.

Jeg er normalt sett opptatt av å finne REALISTISKE løsninger, men skjønner jo at i de fleste tilfellene er det helt uinteressant.

Kos dere videre i planleggingen.
Signatur
   #16
 923     0


Nå får dere tenke dere litt om også, en del av det dere planlegger er jo sabotasje, og forvente at folk skal kjøre i gangfart langs en gårdsvei er jo litt optimistisk.

Tenk litt, hvor stor respekt har dere for unaturligt lave fartsgrenser.

Kjør sakte barn leker, gårdstun etc. greit, 20-25 km/t skilting ser jeg som greit nok i og ved tunet, men 10 km/t(gangfart) kommer ikke folk til å respektere, og 4x4 bokser i veien, tja, da hadde du fått den boksen tredd ned gjennom halsen din og utigjen rævva om jeg hadde kjørt på den.

Jeg ser helt greit problemet, og er kjent med det selv, men folk respekterer ikke ting som føles helt unaturlig, og er vel ikke usannsynlig at noen kanskje kjører litt fort på trass også.

Sett opp en bom på veien, og skilt ved den at uvettig kjøring vil ende med at bommen blir låst så de blir innestengt om de ikke tar hensyn.
. Det er gjennomkjøring her og det har de rett til. De skal respektere at det er 4 hus her og 5 barn, til tider så er disse i veien og det kan ikke unngås. For å si det sånn, det er flere biler som har gått fløyten her. Og sånn går det når du er en idiot. Det er ikke spørsmål om noen blir påkjørt. Det er når det vil skje. Hadde du trua meg etter å ha fiksa tiltak for ungene så de er trygge, skulle du fått en omgang så ille at du aldri hadde kjørt forbi igjen Smile når det er skilta 25 og folk har holdt opp mot 80 så driter jeg i hva som skjer med deg og bilen din.


Nå syns jeg du bør lese det du skriver sjøl.
Du vil sette en 4x4" boks tvers over veien, altså en 10 cm forhøyning som ikke er avrundet på noen måte, denne vil du sette opp på ett tidspunkt så det overrasker folk mest mulig, og sette ett symbolsk skilt opp umiddelbart før hindringen.

Om jeg kommer kjørende der klokka 4.30 om morgenen, mørkt ute, trøtt og jævlig, skimter ett skilt og plutselig så kjører jeg på den 4x4" din som sitter festet i bakken tvers over veien.
Sett at jeg ligger i 35 km/t, som er litt raskere enn skiltene dine sier, men mest sannsynlig er rimelig forsvarlig siden ungene dine burde ligge å sove da.

Ja, ett mildt brudd på skiltet fartsgrense, men det du har gjort er nok mange ganger verre.

Forsvare folk som kjører i 80 km/t forbi der unger leker gjør jeg ikke, har tross alt unger sjøl.

Til TS.

Legg noen grove steiner i veien og sperr den, de har egen vei, som jeg tolker til å ikke være noen dårligere vei, du koster og drifter veien din selv, ingen vegrett, og de er nok fryktelig klar over at du er grunneier/vegeier og burde etter min mening ikke ha noen hevd da.

Skjønner godt frustrasjonene her, og er ganske enig i det meste, men man står i risiko for at en som ikke er problemet blir utsatt for skaden og får smellen.

Gjør veien smalere er ett gost tips så lenge man ikke hindrer nødvendig trafikk.
   #17
 30     0
Noen gang kjørt bil i Danmark? Før du kjører inn i små tettsteder der har de alltid en firkantet rundkjøring (firkjøring?) som gjør at du må bremse godt ned.
Dette er mye mer effektivt enn fartsdumper, da man er nødt til å svinge unna hindringen også, ikke bare cruise over.

Har sett flere gårdstun hvor de benytter samme opplegg.

Plasser en diger kampestein midt i veien rett før og rett etter gårdstunet (skyld på ras/isbre om noen spør hvor de kom fra). Anlegg så vei rundt steinene, da gjerne litt bratt sving slik at man må senke
farten for å klare den.
Viktig å merke steinene med refleks og evt. maling slik at de syntes godt. (kanskje noen stolper i tillegg)
Og si ifra til naboen og heng opp skilt, slik at ikke nabojenta krasjer i den midt på natta.

Egenlagde fartsdumper på grus har en tendens til å bli mindre og mindre med tiden. I tillegg er den del ungdom ganske hensynsløse med bilen.

Men jeg kan love deg at de bremser når det er en diger stein midt i veien.

Gjør du slik at bilene må ned i 5 km/t rekker heller ikke bilen å få opp noe særlig fart før de må bremse for neste stein igjen.

Det beste hadde selvsagt vært et hundreårig eiketre, men det tar litt lang tid/vanskelig å flytte..

  (trådstarter)
   #18
 270     Eidsvoll     0
Mange gode tips! Men gjøre vegen smalere funker ikke pga hyppig bruk med lastebil og traktor. Dumpa er forresten nedover og ikke oppover, slik at den blir bare større med tiden dersom de ikke tar det med ro. Samt at den skader jo bilen langt mer ved misbruk.

Det irriterende er at jeg er rolig som skjæra på tunet og ønsker ingen konflikter. Men når folk bare driter i hva jeg sier må det jo gjøres noe. Så får jeg håpe det jeg har gjort nå holder foreløpig. Ellers blir det en dump til foran den gamle + slalomkjøring etter. DA er det iallefall ikke stort mer jeg kan gjøre bortsett fra en grind....

God lørdag folkens, prøv å ikke drepe nabo'n!    Grin
Signatur
   #19
 923     0
Kan bekrefte at nedoverdump er effektivt, litt for effektivt, kjørte gjennom en slik en i det som kanskje var litt over egnet fart på stedet(Er ikke perfekt jeg heller gitt...), ingen skilting, ingen forvarsel, og jeg er faktisk overraska over at ikke forstillinga lå igjen bak bilen etterpå, og de er kanskje bedre i korrekt fart enn oppoverdump, ulempen er vel større fare for å forårsake skade på biler der. tenker spesielt på lave støtfangere.

   #20
 5,569     0
Jeg er enige med dem som sier at det lønner seg å anlegge veien slik at det ikke lar seg gjøre å kjøre for fort. Kvasse svinger, fartsdumper, etc. Men fartsdumper på en ellers fin vei er bare til plage for mange, og man oppnår gjerne ikke det man ønsker.

Du skriver at det ikke er tinglyst veirett. For de som kommer i tilsvarende situasjon der det er tinglyst veirett kan det ofte være slik at det også ligger en vedlikeholdsrett. Dermed har man full anledning til å fylle igjen eventuelle grøfter som blir gravet.

Jeg har tilbrakt en del tid i Dubai, der de har svært fine veier. Men de har også "flat" fartsgrense på 120 km/t omtrent overalt. Der de ønsker å dempe farten har de satt opp svært brutale fartsdumper som ødelegger en bil dersom man kjører for fort. Løsningen blir å stå på bremsen, humpe over dumpen, gi full gass så lenge man klarer før man igjen står på bremsen før neste fartsdump. Taxiturene i Dubai kan være slitsomme... Da har jeg større tro på utforming av veien slik at råkjøring ikke er mulig (svinger, hindringer, etc).

Jeg kjørte forøvrig en gang over to jernbanesviller lagt rett på asfalt i rundt 70 km/t. Dette var med Forsvarets MB240, som tåler en støyt. Jeg satt baki og var helt uforberedt. Det smalt mildt sagt bra i bilen det også! Men i sakte fart går det helt fint.