Ikke for å forsvare sendrektighet med dersom du er interesserti husene synes jeg du skal ta en telefon og snakke med dem eller rett og slett ta deg tid til å dra innom, dersom du er seriøst interessert i husene deres. Husk bare å få oversikt over hva som følger med i prisen og hva som ikke er med i prisen så du slipper å få overakelser i fremtiden.
En mail, dersom den sendes f.eks til postmaster eller info, kan komme til flere og alle tror de andre besvarer den. Selvsagt skal det ikke være slik, men det trenger ikke bety at selskapet er useriøst. Det kan også hende at de har mye å gjøre, slik at de må serve eksisterende kunder og bruker mer enn en uke på å svare.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Men jeg skal forklare det hvorfor jeg sender mail.
Nå er det slik at jeg har hatt lite tid til å dra innom, da jeg som regel er opptatt med jobb eller barnepass. Telefon kunne jeg tatt, men da vi lever i 2009 og mail er et ganske bruktbart middel for å oppnå kontakt, har jeg valgt å sende mail. Den kan jo sendes på alle døgnets tider også! Leveransebeskrivelsen forteller jo hva som er med i prisen, slik at jeg kan få et godt inntrykk av hva de leverer. Bortsett fra kvaliteten på huset da, men det får jeg jo se på et senere tidspunkt kanskje.
Jeg vil jo si det er veldig rart å ikke få svar på mail når man som kunde viser interesse for produktet deres. Jeg er ganske sikker på at hvis jeg sendte deg en tilsvarende mail, ville jeg fått svar. Alle andre har jo svart.
Det beste er jo å dra innom selvfølgelig, det er jeg helt enig i! Men da tiden ikke strekker til, og kontoret deres ikke er der jeg befinner meg, synes jeg e-mail er en vidunderlig oppfinnelse.
Jeg vil bare tipse deg litt om det med leveransebeskrivelse. Det er ingen ferdighusfirma som har lik, og jo kortere den er, desto mer kommer i tillegg. Men poenget er å få oversikt over hva som IKKE er med, og hva prisen på det er. Min erfaring er at man ikke alltid kan få oversikt over totalpris og at noen får smertelige overaskelser når man kommer lenger inn i prosessen. Bruk derfor energi på å finne ut hva prosjektet koster TOTALT, en tilfeldig delsum som en begrenset leveringsbeskrivelse gir deg viser dessverre ikke hva totalprisen blir. Håper dette gjør det litt lettere i jobben med å finne en seriøs husleverandør.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Hvis du kun tar deg tid til å sende mail til potensielle huskjøpere, så tror jeg du vil slite videre i husbyggeprosessen din. Evt du har egentlig ikke lyst til å bygge riktig enda? Ved huskjøp, mulig huskjøp sondering av markedet hvor du skal investere flere millioner, så skjønner jeg at husselgere ikke gidder svare detaljert på mail. Personlig oppmøte etter avtale med dedikert selger er det som foretrekkes. Du vil benytte mange timer i møter og dager med husselgere før du bestemmer deg. Og når du har bestemt deg så går det ytterligere enda flere timer og dager i møter, koordineringer.....så hvis jobben krever at du ikke tar deg tid til dette, så ville jeg revurdert detaljerte husbyggeplaner inntil videre? Ikke ta svaret ille opp, men Incognito har et meget godt poeng i svaret til deg. Husbyggebraqnsjen forholder seg til tlf og lite på mail
Nei, tar ikke svaret ille opp, da jeg skjønner det er i beste mening!
Nå var jo ikke planene mine å gå gjennom hele byggeprosessen pr e-post! Men jeg vil ikke si det er negativt av en husleverandør som er tilgjengelig med alle mulige skisser/tegninger og beskrivelser av sine hus på internett å besvare mail! ;D
Men jeg skal ta rådet ditt til følge og plukke opp telefonen på mandag, det kan jo vise seg å være et godt råd!
Ja, da kan jeg dele en lite erfaring med Norhus Norge sitt kontor i Lillestrøm. Dvs det er Team Bygg og Eiendom AS som er forhandler for Norhus. Og det er ikke positivt! >:(
I dag hadde vi vårt andre møte med dem, der jeg hadde en god del spørsmål angående mitt potensielle huskjøp, da jeg tidligere hadde mottatt et "nøkkelferdig" prisestimat på et av deres hus. Dette var svært lite detaljert, så da måtte det en god del spørsmål til for at jeg skulle bli klok på hva de leverte og til hvilken pris.
Dette viste seg helt fra start av møtet å være svært vanskelig. Vedkommende hadde ikke en eneste tegning av huset, der vi kunne se aktuelle mål, han hadde ikke en prisliste på deres standard leveranse, da dette tydeligvis ikke spilte noen rolle. Det som var viktig for selgeren, var å fortelle at i estimatet var det tatt med en "god 2010 leveranse" der han hadde inkludert en del han regnet med at vi ville ha med, dvs en god del oppgraderinger o.l. Men da vi ønsket å få vite hva disse gikk ut på, samt hvor mye de kostet, kunne han ikke gi en pris på dette. Jeg hadde ikke antydet noe ekstra levering utenom sparkling/maling og flislegginging av bad.
Eksempelvis hadde han valgt å inkludere varmekabler i ALLE rom i kjellerleilighetene, da han antok at dette var mye bedre enn panelovner etc. Mye mulig han synes det er bedre, men det synes nødvendigvis ikke jeg, da det er jeg som skal betale. Og jeg kunne ikke få vite hvor mye dette var priset til i totalen.
Under hele møtet kom jeg med mange spørsmål til han, til forskjellige løsninger vi ønsket oss. Han tok ikke et eneste notat! Jeg trodde ikke han har en helt ekstrem hukommelse, så ble litt overrasket. Det viste seg senere at jeg hadde helt rett..
Jeg forklarte han innledningsvis at prisestimatet hans lå en god del over det jeg hadde tenkt til å bruke, og derfor ønsket jeg å gjøre diverse endringer med husets størrelse etc, for å få ned antall kvm, og dermed pris. Jeg ville derfor at han skulle gjøre en nytt grovt overslag av hva jeg kunne spare inn på f.eks dette, slik at jeg hadde et bedre utgangspunkt for å vurdere å bruke Norhusmkontra andre. Men i stede ville vedkommende vite hvor mye han måtte gå ned for at jeg skulle være interessert i huset. Jeg svarte da som sant var at jeg ville betale så lite som mulig for en leveranse som jeg var fornøyd med, og at jeg derfor var nødt til å vite priser på de forskjellige tilliggene til standard leveranse. Dette er jo eneste måte for meg å se hvor mye ting koster, og eventuelt hva jeg må trekke ut og gjøre selv, slik at jeg havner innenfor mitt budsjett.
Vi ønsket også å få en leveransebeskrivelse av standard leveranse. Dette kunne vi ikke få, da dette ville komme frem i et eventuelt pristilbud han skulle gi oss. Som sant var sa vi jo at vi måtte vite hva han leverte for at vi i det hele tatt kunne ta stilling til det å bygge hus med Norhus. Men dette kunne vi altså ikke få på nåværende tidspunkt.
Til slutt ønsket han å få mitt eget notatark der jeg hadde skrevet ned mine spørsmål, slik at han kunne en kopi.......!! >:(
Det hele endte med at han sa han skulle se på saken og ta kontakt igjen. Litt senere på kvelden mottok jeg en mail der han sa: "Viser til dagens møte. Etter en litt nøyere gjennomgang av ordreinngang/arbeidsoppgaver m.m. ønsker vi med dette å meddele at vi ikke ønsker å gå videre med å gi pristilbud i denne saken"
Jeg hadde med faren min på møtet, som også skal bygge hus. Han sa det bra etter møtet var ferdig og vi var på vei hjem: "Jeg har vært i mange kundemøter, men har aldri opplevd lignende. Han vil tydeligvis ikke selge hus til oss"
Vi hadde tidligere på dagen avsluttet et bra møte med en annen leverandør, der jeg stilte nøyaktig de samme spørsmålene, der han skrev ned alt, og skulle uten problemer gi meg en pris på både det ene og det andre.
Skal videre på møter med andre leverandører de nærmeste dagene, og forventer at disse går smertefritt.
Så min erfaring fra Norhus Norge: Styr unna Lillestrøm kontoret.
1.Sendte en mail til Lillestrømkontoret for 5 dager siden, og ba om prisliste og leveransebeskrivelse pr mail. Ikke fått svar.
2.Sendte nok en mail for 2 dager siden og forklarte min interesse for de som leverandør til mitt husprosjekt. Ikke fått svar
Ikke fått svar på noen av mailene, de har tydeligvis for mange kunder som er villig til å bruke millioner på de... ???
En mail, dersom den sendes f.eks til postmaster eller info, kan komme til flere og alle tror de andre besvarer den. Selvsagt skal det ikke være slik, men det trenger ikke bety at selskapet er useriøst. Det kan også hende at de har mye å gjøre, slik at de må serve eksisterende kunder og bruker mer enn en uke på å svare.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Men jeg skal forklare det hvorfor jeg sender mail.
Nå er det slik at jeg har hatt lite tid til å dra innom, da jeg som regel er opptatt med jobb eller barnepass. Telefon kunne jeg tatt, men da vi lever i 2009 og mail er et ganske bruktbart middel for å oppnå kontakt, har jeg valgt å sende mail. Den kan jo sendes på alle døgnets tider også! Leveransebeskrivelsen forteller jo hva som er med i prisen, slik at jeg kan få et godt inntrykk av hva de leverer. Bortsett fra kvaliteten på huset da, men det får jeg jo se på et senere tidspunkt kanskje.
Jeg vil jo si det er veldig rart å ikke få svar på mail når man som kunde viser interesse for produktet deres. Jeg er ganske sikker på at hvis jeg sendte deg en tilsvarende mail, ville jeg fått svar. Alle andre har jo svart.
Det beste er jo å dra innom selvfølgelig, det er jeg helt enig i! Men da tiden ikke strekker til, og kontoret deres ikke er der jeg befinner meg, synes jeg e-mail er en vidunderlig oppfinnelse.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Har funnet 5-6 husleverandører, og Norhus var i utgangspunktet en av de. Mulig de blir byttet ut nå, til fordel for noen andre.
Lekehusbloggen min
Terassebyggebloggen
260m2 bta trehus etter TEK07, Thermia Optimum G2 8kw i serie med 200ltr OZO Super. 180m energihull. Roth vannbåren varme.
Nå var jo ikke planene mine å gå gjennom hele byggeprosessen pr e-post! Men jeg vil ikke si det er negativt av en husleverandør som er tilgjengelig med alle mulige skisser/tegninger og beskrivelser av sine hus på internett å besvare mail! ;D
Men jeg skal ta rådet ditt til følge og plukke opp telefonen på mandag, det kan jo vise seg å være et godt råd!
I dag hadde vi vårt andre møte med dem, der jeg hadde en god del spørsmål angående mitt potensielle huskjøp, da jeg tidligere hadde mottatt et "nøkkelferdig" prisestimat på et av deres hus. Dette var svært lite detaljert, så da måtte det en god del spørsmål til for at jeg skulle bli klok på hva de leverte og til hvilken pris.
Dette viste seg helt fra start av møtet å være svært vanskelig. Vedkommende hadde ikke en eneste tegning av huset, der vi kunne se aktuelle mål, han hadde ikke en prisliste på deres standard leveranse, da dette tydeligvis ikke spilte noen rolle. Det som var viktig for selgeren, var å fortelle at i estimatet var det tatt med en "god 2010 leveranse" der han hadde inkludert en del han regnet med at vi ville ha med, dvs en god del oppgraderinger o.l. Men da vi ønsket å få vite hva disse gikk ut på, samt hvor mye de kostet, kunne han ikke gi en pris på dette. Jeg hadde ikke antydet noe ekstra levering utenom sparkling/maling og flislegginging av bad.
Eksempelvis hadde han valgt å inkludere varmekabler i ALLE rom i kjellerleilighetene, da han antok at dette var mye bedre enn panelovner etc. Mye mulig han synes det er bedre, men det synes nødvendigvis ikke jeg, da det er jeg som skal betale. Og jeg kunne ikke få vite hvor mye dette var priset til i totalen.
Under hele møtet kom jeg med mange spørsmål til han, til forskjellige løsninger vi ønsket oss. Han tok ikke et eneste notat! Jeg trodde ikke han har en helt ekstrem hukommelse, så ble litt overrasket. Det viste seg senere at jeg hadde helt rett..
Jeg forklarte han innledningsvis at prisestimatet hans lå en god del over det jeg hadde tenkt til å bruke, og derfor ønsket jeg å gjøre diverse endringer med husets størrelse etc, for å få ned antall kvm, og dermed pris. Jeg ville derfor at han skulle gjøre en nytt grovt overslag av hva jeg kunne spare inn på f.eks dette, slik at jeg hadde et bedre utgangspunkt for å vurdere å bruke Norhusmkontra andre. Men i stede ville vedkommende vite hvor mye han måtte gå ned for at jeg skulle være interessert i huset. Jeg svarte da som sant var at jeg ville betale så lite som mulig for en leveranse som jeg var fornøyd med, og at jeg derfor var nødt til å vite priser på de forskjellige tilliggene til standard leveranse. Dette er jo eneste måte for meg å se hvor mye ting koster, og eventuelt hva jeg må trekke ut og gjøre selv, slik at jeg havner innenfor mitt budsjett.
Vi ønsket også å få en leveransebeskrivelse av standard leveranse. Dette kunne vi ikke få, da dette ville komme frem i et eventuelt pristilbud han skulle gi oss. Som sant var sa vi jo at vi måtte vite hva han leverte for at vi i det hele tatt kunne ta stilling til det å bygge hus med Norhus. Men dette kunne vi altså ikke få på nåværende tidspunkt.
Til slutt ønsket han å få mitt eget notatark der jeg hadde skrevet ned mine spørsmål, slik at han kunne en kopi.......!! >:(
Det hele endte med at han sa han skulle se på saken og ta kontakt igjen. Litt senere på kvelden mottok jeg en mail der han sa:
"Viser til dagens møte. Etter en litt nøyere gjennomgang av ordreinngang/arbeidsoppgaver m.m. ønsker vi med dette å meddele at vi ikke ønsker å gå videre med å gi pristilbud i denne saken"
Jeg hadde med faren min på møtet, som også skal bygge hus. Han sa det bra etter møtet var ferdig og vi var på vei hjem: "Jeg har vært i mange kundemøter, men har aldri opplevd lignende. Han vil tydeligvis ikke selge hus til oss"
Vi hadde tidligere på dagen avsluttet et bra møte med en annen leverandør, der jeg stilte nøyaktig de samme spørsmålene, der han skrev ned alt, og skulle uten problemer gi meg en pris på både det ene og det andre.
Skal videre på møter med andre leverandører de nærmeste dagene, og forventer at disse går smertefritt.
Så min erfaring fra Norhus Norge: Styr unna Lillestrøm kontoret.
noen med noe mere info erfaringer med norhus ,