3,057    21    6  

Peugeot 307 1,6 turbodiesel - mister kjølevæske

 479     Eide på Nordmøre     1
Hei
Jeg har en Peugeot 307 SW 2005-modell med 1,6 liter turbodiesel. Det siste halvåret har den begynt å lekke kjølevæske. For øyeblikket forsvinner det ca 1 liter pr 50 km, så bilen er knapt brukbar til annet enn kjøring til og fra jobb til daglig. Jeg har lett etter lekasjer over alt, men det eneste jeg ser er at det drypper kjølevæske fra eksosrøret der det går i en fleksibel skjøt inn under motoren i forkant.

Jeg mistenker at det er topppakningen som er røket, men det er ikke antydning til vann i motorolja (ingen "majones" i påfyllingslokket eller på peilepinnen). Har heller ikke hatt noen hydrostatisk låsing ved start. En kompis mente det kunne være tæret hull mellom en kjølekanal og eksoskanal i topplokket slik at kjølevæska kun rant ut fra motoren, ikke inn på stempeltoppen. Selv lurer jeg på om det er noen kjølekanal i eksosmanifoilen (kjøling av turbo?) og at bytte av manifoilpakning kan være løsningen.

Det frister ikke å sette bilen på verksted for å få fikset dette, regner med at regninga da vil komme på 20 store eller mer for bytte av toppakning inkludert planing av toppen. Da bruker jeg heller 2 lapper i ny pakning og nye bolter og gjør jobben selv.

Hva sier de motorkyndige på forumet, er det sannsynlig at det er toppakningen, eller må jeg forberede bytte av topplokk, eventuelt hele motoren?
Signatur

   #1
 3,210     Vestlandet     0

Dette vil en vel (kunne) avsløre med en trykktest av kjølesystemet? Mulig en bør teste både med kald og var motor. Vær obs på muligheten for støtkoking når du tar av lokket på ekspansjonstanken. Særlig hvis du har tynna ut kjølevæska med vann.


PS, jeg er ikke veldig motorkyndig - men jeg liker å være med å spekulere  Wink

   #2
 5,111     Sørnorge     1
Hvordan ser du at kjølevæsken kommer ut av eksosrøret? Sikker på at det ikke er kondens? Har den farge og lukt?
Hvis du ikke har lyden av hull i eksosrør er det neppe noen væske som lekker ut fra innsiden av eksossystemet på undersiden av bilen. Kjølevæske i eksosen burde heller synes som hvit røyk bak bilen. Mer sannsynlig er det derfor at det du ser kommer dit ved å dryppe fra noe som ligger over og du bør heller prøve å følge fuktbanen. Utfordringen kan være at det fordamper slik at du ikke ser det. Å finne lekkasjestedet kan gjøres ved å teipe fast noen pølser av dopapir på strategiske steder, ta en kjøretur og sjekke hvilke papirpølser som har blitt våte. For hver gang du gjentar dette vil du komme litt nærmere lekkasjestedet.

Tilhengerbilen min lakk kjølevæske. Dvs jeg oppdaget plutselig en dag at kjølevæsketanken var tom rett før en lengre tur. Kjørte da meget forsiktig til nærmeste sjappe og fikk en kanne å fylle opp tanken med. Jeg var da sent ute og kjørte direkte dit jeg skulle uten å stoppe for å se kjølevæskenivå. Kjølevæsketemperaturviseren på dashbordet sto der den pleier hele turen.
Før hjemreise var tanken tom igjen. Da det var et stykke til nærmeste sted for fylling ble det til at jeg kjørte med tom tank. Temperaturmåleren sto likevel der den pleier.

Ambisjonene jeg hadde for bilen på det tidspunktet var at den skulle gå frem til neste EU, da jeg var sikker på at den ikke ville passere kontrollen likevel. Lærdommen av dette var at det gikk helt fint å kjøre nesten to år uten kjølevæske, både sommer og vinter, både til Stockholm og Bergen. Til og med AC fungerte.

I ettertid ble det til at jeg valgte å fikse det som måtte fikses for EU-kontroll på egenhånd og da også tok en titt på kjølevæskelekkasjen. Etter mye leting for å finne ut hvor kjølevæska ble av viste det seg å være en sprekk i termostathuset.

Hvis du ikke har særlig store ambisjoner for bilen, og det viser seg at lekkasjen er i selve motorblokka, ville jeg bare latt det være og fulgt med på temperaturen. Holder den seg der den skal ville jeg gitt blaffen.

Hvis du har tanker om å fikse bil selv burde du spandere $12 på en elm327 slik at du kan se hva bilens sensorer sier og evt sjekke/slette feilkoder. Da kan du antagelig se oljetemperatur (hvis bilen din har sensor for det) og få en anelse om kjølevæsken faktisk trengs i vårt kalde klima.

En annen smart ting er å laste ned factory service manual for bilen din. Du finner ofte link til slikt i forum spesielt for din bil, eller andre biler med samme motor.
   #3
 611     Bergen     0
Jeg hadde tilsvarende problem på en bil. Da var det sprekk i sylinderveggen og rift i toppakning som gjorde at det kom kjøleveske inn til stempelet.
Smurte litt grease på sprekken og ny toppakning. God som gull etterpå
Signatur
   #4
 157     Stavanger     0
Jeg ville funnet et nettforum med folk som kan dessa motorer. Din motor sitter i ganske mange volvo og om jeg ikke tar feil. Isåfall kan du pröve jagrullar.se
   #5
 5,111     Sørnorge     0
Jeg hadde tilsvarende problem på en bil. Da var det sprekk i sylinderveggen og rift i toppakning som gjorde at det kom kjøleveske inn til stempelet.
Smurte litt grease på sprekken og ny toppakning. God som gull etterpå

Regner med at du da hadde en gråhvit farge på eksosen?
  (trådstarter)
   #7
 479     Eide på Nordmøre     0
Takker for alle tips. Det er ingen hvit røyk, heller ingen ulyd som tyder på frieksos. Tror jeg må demontere varmeskjoldet rundt turboen og sjekke etter lekasjer bak der før jeg begynner å ta av toppen. Har en kompis som har utstyr for trykktesting, så er det lekkasje utvending på motor/topplokk, så skal jeg vel finne det.
Signatur

   #8
 1,060     Jevnaker     1
Legg under en stor pappplate under bilen når du tar trykktest. Da er det lettere å se om og hvor det lekker. Sjekk også oppunder dashbord i tillfelle lekkasje i varmeregister.

Madammen har en -71 Taunus coupe. Når vi var ute å kjørte for et par år siden begynte radiatoren å lekke. Var så "stor" lekkasje at det stod en liten stråle ut i lufta rett i grillen. Eneste sjappa i nærheten var matbutikk og da stoppa vi der og handla kanel. En liten dasj rett i radiatoren og lot bilen stå litt på tomgang så vannet sirkulerte og tett ble det. Samme radiatoren sitter der enda og det lukter fremdeles julegrøt av kjølevannet selv om det har blitt byttet 2 ganger i året siden da.

Signatur
   #9
 1,749     Norge     0
Se på glødepluggene. Hvis en av dem er merkbart ren eller uvanlig, så er det toppakningen?
   #10
 5,111     Sørnorge     1
Uten røyk er det neppe lekkasje i motorens indre. Da lekker det nok ved en slangekobling, utvendig rør, radiator eller termostat.