#21
 3,587     1
Jeg går til jobben (3,5 km hver vei), og har gjort til en "hobby" å gjelte, ut fra lyden, om bilene i veibanen har EL/EK-nummer eller ikke, før jeg kikker på nummerskiltet. En lite andel av bilene er så støyende at det ikke er tvil, men det hender likevel ofte at jeg ut fra støyen gjetter på at en bil som kommer bakfra er er en el-bil uten at den er det, eller at det er en fossi-bil, men et er en el-bil.

I dag da jeg gikk hjem var det styrtregn, og det var overhodet ingen sjanse til å høre hva slags motor bilene hadde. Det ble fullstendig overdøvet av lyden av vannsprut.

Jeg vet ikke om det finnes elbil-eiere som kjører med piggdekk på vinteren. I så fall vil dekkstøyen dominere over motorstøyen fra en moderne bil, om den er fossil eller el. Ved landeveis-hastighet dominerer dekkstøy og vindstøy stort over motorstøy.

Selv om elbiler ikke har fordeler, kan de ha en del fordeler. Men lavere støynivå er en så marginal effekt at vi kan se bort fra den.

Ebe
   #22
 4,452     Vestlandet     0
De som bor i byen, eller ved veikryss, vil merke lavere veistøy etter hvert som elbilandelen går opp.

Ellers har jeg lagt merke til det samme, ved 60+ km/t og jevn hastighet har type motor lite å si. (Sammenligner da med moderne fossilbiler)
Signatur
   #23
 3,587     0
Har støyvoll/vegg mellom meg og hovedveien, og vollen/veggen stopper så godt som alt av motorstøy fra personbilene, og ganske bra fra tunge kjøretøyer (selv om de som regel er høyere - det utgjør en vesentlig forskjell for støydempingen). Jeg kan glede meg over fuglesang i hagen!

Men én type lyd klarer ikke støyvollen å stoppe: Trondheim er en ekstrem by når det gjelder bilstereo. Jeg har hørt om folk med 2000 W forsterker i bilene. Sist jeg vurderte å kjøpe kassebil, fikk jeg prøvekjøre en brukt Fort Transit som allede var tinget av en kjøper som skulle ha den for å få plass til stereoanlegg og høyttalere. Her utstyrer man ikke bilene med batteribanker på flere hundre kilo for noen el-motor, men fordi stereoanlegget trekker mer strøm enn dynamoen kan levere.

Når det begynner å klirre rytmisk i glassene i skapet, da vet vi at en av disse galningene er noen hundre meter nede i veien. Etter 10-15 sekunder med klirring blir en dunk-dunk-dunk i samme rytme sterkere, og så svakere igjen, og det dør ut med klirring i glassene igjen. Vi hører ingen motordur, ingen veistøy, kun dunkene fra musikken.

Om så samtlige personbiler ble elektrifisert ville det ha nær null effekt på støynivået hos oss, selv om vi bor rett ved en hovedvei. Dekkstøy, vindstøy og framfor alt: musikkstøy, er totalt dominerende. Det endres ikke det aller minste med motortypen.

Vind/dekkstøy er slett ikke neglisjerbar under 60 km/t! Hvis du knapt hører at en bil kommer bakfra når du er ute og går, da er veibanen tørr asfalt og bilen kjører maks 30 km/t. Still deg opp på en vei i tettbygget strøk, dvs. med maksimal fart 50 km/t (du kan gjerne prøve det samme i en 30- eller 40-sone, også!), med bind for øynene og signaler til en assistent hver gang du hører en bil. Hvor mange el-biler vil passere uten at du hører noe som helst? Hvis du forteller assistenten at du hører en el-bil, eller du hører en fossilbil, passere, hvor ofte vil du da bomme, med bind for øynene? Mange fossilbiler har også et ganske lavt støynivå i 30-40 km/t. Jeg er ganske sikker på at du vil høre hver eneste bil, uansett motortype, og du vil bomme på el/fossil på en betydelig prosent av bilene i 30-40 km/t.

En annen side av saken er at f.eks. Tesla er en svært aerodynamisk bil for å redusere luftmotstand og øke kjørelengden pr ladning. Den aerodynamiske utformingen reduserer vindstøy ved høyere hastigheter, men det har null og niks med motortypen å gjøre En fossibil med sammen aerodynamikk ville også få redusert støynivå.
Ebe
   #24
 4,452     Vestlandet     0
Mente ikke å si at jeg ikke hører elbiler under 60km/t. Det er bare i den hastigheten jeg har lagt merke til og faktisk prøvd å høre forskjell Smile

Men ved akselerasjon i bybildet, så hører man stor forskjell. Typisk ut av lyskryss.
Signatur