#11
 5,569     2
Enig med cozmo. Tok BE for noen år siden. Det var en kjapp affære. Et par timer, et lastsikringskurs og en oppkjøring. Utrolig greit å slippe å tenke på dette når jeg leier eller låner hengere.

Lærte et par ting på kurset også Wink

Ellers er jeg enig i at reglene slår ut litt rart når man har lov til å trekke en gitt henger når man har en liten bil, men når man kjøper en større og kraftigere bil har man plutselig ikke lov lengre - selv om vogntoget med ny bil skulle være tryggere og bedre enn vogntog med liten bil. Men sånn er reglene...

   #12
 1,519     Akershus     0
Jeg klarte å skremme med samboeren på B96 kurs, men oppkjøring ble det kun jeg som dro på. Da kan vi begge kjøre 2000 kg henger bak vanlige biler.
   #13
 6,009     Finnmark     0
Husk at om dere har T førerkort, så er ikke lastsikringmodul nødvendig..... Bare i praksis!!
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 2,984     Vestlandet     0
Men prøven kan ein vel ta kvalitet tid som helst seinere?
Signatur
HSt
   #15
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Ikke helt sikker på TS, men antar han lurer på om en kan kjøre opp for BE når som helst etter å ha tatt praktisk test/teori for B96. Jeg er redd at det kan være noe liten skrift om at dette skal være avlagt innen noen måneder før så jeg tror en kanskje må velge mellom B96 og BE men en kan gjøre dette etter at kurset er ferdig. Jeg prøvde å finne ut av fornyingsregler og førerkort, men det ser ikke ut til å være noen forskjell mellom B96 og BE : 15 år.
   #16
 24,668     Akershus     0
Velkommen i klubben.
Vår bil har maks vekt uten brems på 730 kg.
Greit for meg med BE (som jeg arvet uten noe oppkjøring og "kan" mao ingen ting), men upraktisk for dem med bare B.

Har du forhørt deg med biltilsynet om det er mulig med en 19 kg disp med begrunnelse at 1300 er vanlig utleievare og forskjellen er mikroskopisk.
Å klasse ned henger kan være vanskelig uten "ombygging". Ombygging klusser med godkjenningen...
Signatur
   #17
 2,779     0
Ikke helt sikker på TS, men antar han lurer på om en kan kjøre opp for BE når som helst etter å ha tatt praktisk test/teori for B96. Jeg er redd at det kan være noe liten skrift om at dette skal være avlagt innen noen måneder før så jeg tror en kanskje må velge mellom B96 og BE men en kan gjøre dette etter at kurset er ferdig.



Klasse B96 kan utvides til klasse BE ved å gjennomføre en praktisk førerprøve hos Statens Vegvesen.


Det står ikke noe om tidsfrist, men så lenge man har gjennomført den obligatoriske opplæringen og tar praktisk prøve skulle man logisk sett ikke tro det er noen. (er det noen frist for å ta oppkjøring på B etter det obligatoriske er unnagjort? Teoriprøven gjelder i 3 år, vet jeg.) Med mindre læreplanen og den obligatoriske opplæringen blir endret, da...


   #18
 6,009     Finnmark     0
Har du forhørt deg med biltilsynet om det er mulig med en 19 kg disp med begrunnelse at 1300 er vanlig utleievare og forskjellen er mikroskopisk.


Det er STATENS vegvesen......... Disp😢

Men kom med tilbakemelding om dette 😀
Signatur
TSt
   #19
 14,509     0
Klasse ned får en ikke til lenger. Det gikk bra i gamle dager. Problemet er hvor grensen for dispensasjon skal gå, jeg hadde 114 kg for mye og har vært lovlig i 1 1/2 års tid etter utvidelse. Sjåførlærer lærte litt mens vi kjørte så det var ikke bortkastet for begge......

Det burde vært slik at en kunne brukt aktuell vekt på henger hvis tillatt totalvekt på henger er mindre enn egenvekt på bil. Det var en variant av dette tidligere som gjorde at jeg fikk beskjed om at det var lovlig men har ikke funnet igjen den gamle teksten for å kontrollere om det var feil. På denne måten fikk en litt "størrelse" på trek bil inn i reglene. Slik de nå er så er det molbo at en liten bil kan trekke en stor henger med B men ikke en mere egnet bil.
O_K
   #20
 431     0
Jeg kjøpte en gapen henger med maxvekt 1200kg siden jeg har V70 2012 som kan trekke 1280kg eller noe slikt med bare B-lappen. Gaupen har tatt noen smarte grep og lagt 1200kg versjoner av 1325 og 1425 serien sin (egentlig 1300 og 1400kg hengere). Jeg har planer om å ta BE etterhvert for å kunne ha litt mer fleksibilitet, men kona sa tvert nei til det og da synes jeg det var like greit å ha en henger vi begge kunne kjøre.