#11
 22,342     Akershus     0
Da kan du likegodt sveise deg en Ferrari.

Hvor mye og hva du vil gjøre med dette er avhengig av hvor pen bil du vil ha, hvor lenge du skal ha den og hvor mye den er skadet.

Har du gammel bil og noe skjer får du knapt noe på forsikringen.

   #12
 1,062     Lindesnes     1
Jeg bor ca en mil unna Lindesnes fyr, blir kanskje noe langt for deg det?  :D
Jeg har drevet myyye med rustsveising, jobbet med sandblåsing og rustesveising og har nok byttet ett par hundre hjulbuer opp igjennnom årene vil jeg tro.
Jeg lærte teknikken med rustsveising av en eldre kar, så da ble det å sveise budt i budt og uten overlapp.

Men nå for tiden så sveises det skjelden, nå legges det overlapp og limes.
En får kjøpt spesiallim til å lime karosserideler med, dette jholder som bare fanken.
Så om du kjøper deg to hjulbuer, en tube lim (kan også bruke PL400), skjær bort rusten og lim på en ny hjulbue selv ;)

Regner ikke med at en gammel Camry er ett samleobjekt du ønsker å bruke masse penger på, eller har tenkt deg på utstilling med, så da er det jo bare å klatte i vei med lim og lit nytt stål og eventuelt en boks sparkel og en sprayboks med lakk om en er ekstra fisefin og nøye ;D
Dersom dette bare i tillegg er en bil som skal holde ett par år til neste EU kontroll, så trenger du faktisk ikke skjære bort noe av den gamle hjulbuen heller, bare pusse bort de største rusthevelsene/boblene slik at du får lagt den nye plant med den gamle og unngår at den nye blir stikkende langt utenfor

Dette er en fult lovlig måte å bytte hjulbuen på Wink
Signatur
bex
  (trådstarter)
   #14
 4,293     Østlandet     0
du mener jeg skal bare klaske den oppå den gamle og og sparkle det ut?
Signatur
   #15
 1,076     1484     0
helt korrekt.

En skjerm har ingen strukturell interesse på en bil, så glassfibersparkel er også en helt OK metode om du får det til å sitte. Ikke akkurat framtidsrettet - men det er hele greit å fixe det sånn for å hente " det siste " av livslengde...
Signatur
   #16
 4,110     Akershus (Follo)     0

En skjerm har ingen strukturell interesse på en bil, så glassfibersparkel er også en helt OK metode om du får det til å sitte.

Duct tape er enda raskere!

Lykke til med murerarbeidet.  :P
Signatur
   #17
 22,342     Akershus     0
Hadde en kompis i Australia som hadde en Celica i samme farge som maskeringstape. Der gikk rustreparasjonene nærmest smertefritt.

bex
  (trådstarter)
   #18
 4,293     Østlandet     0

helt korrekt.

En skjerm har ingen strukturell interesse på en bil, så glassfibersparkel er også en helt OK metode om du får det til å sitte. Ikke akkurat framtidsrettet - men det er hele greit å fixe det sånn for å hente " det siste " av livslengde...


er en bil jeg satser på og ha noen år da. 4-5år kansje
Signatur
   #19
 3,234     Vestfold     0
Nei, legg nå for all del ikke for mye inn i dette, med mindre det er farlig rust på strategiske plasser. Er det hjulbuen så bruk billigste og kjappeste metode. Bygg opp med duk og en sånn flytende masse du pensler på i flere lag, så blir det stivt (glassfiber). Lakk over med noe passende, gjerne rustfarga lakk så ser du ikke når det bobler opp andre steder i nærheten  :P