219    12    0  

Søknadstid tilbygg Oslo

 4     0
Noen som har søkt om tilbygg i Oslo nå under Covid-19 som kan svare på hvor lang tid det tok å få søknaden godkjent? 

   #3
 4,194     0
Uten disp er jo tiltaket innvilget 3 uker etter komplett søknad. Har inntrykk av at PBE greier å holde den fristen, men har ikke oversikt over situasjonen detaljert.
  (trådstarter)
   #4
 4     0
Uten disp er jo tiltaket innvilget 3 uker etter komplett søknad. Har inntrykk av at PBE greier å holde den fristen, men har ikke oversikt over situasjonen detaljert.

Til vanlig tenker jeg at de hadde klart å holde fristen, men aner ikke om pandemien har gjort noe med fristene. Var derfor jeg lurte på om noen andre hadde gått igjennom denne prosessen her i Oslo det siste året:)
   #5
 4,194     0
Har bekjente som har søkt om andre ting med samme frist, feks midlertidig brukstillatelse, og fått behandlet i tide.

Så lenge det ikke er disp så har loven en tre ukers-frist, så om kommunen holder den eller ikke er egentlig irrelevant - så lenge du er HELT sikker på at det ikke er noe formaliafeil så kan du bare bygge. 
  (trådstarter)
   #6
 4     0
Har bekjente som har søkt om andre ting med samme frist, feks midlertidig brukstillatelse, og fått behandlet i tide.

Så lenge det ikke er disp så har loven en tre ukers-frist, så om kommunen holder den eller ikke er egentlig irrelevant - så lenge du er HELT sikker på at det ikke er noe formaliafeil så kan du bare bygge.

Det tør vi nok ikke å gjøre😅
AKB
   #7
 58     Sandvika     0
Har bekjente som har søkt om andre ting med samme frist, feks midlertidig brukstillatelse, og fått behandlet i tide.

Så lenge det ikke er disp så har loven en tre ukers-frist, så om kommunen holder den eller ikke er egentlig irrelevant - så lenge du er HELT sikker på at det ikke er noe formaliafeil så kan du bare bygge.


Er det lovhjemlet at dersom kommunens frist oversittes så er tiltaket automatisk godkjent? Har du link til lovtekst? Selv om alt ved søknaden ved eksempelvis et tilbygg er innenfor kommunale krav, kan kommunen allikevel avslå tiltaket med grunn i sjekkpunkt 16.2 og 16.13 i den standardiserte sjekklisten for byggesaker, som går på arkitektonisk utforming og visuelle kvaliteter.

   #8
 4,194     0
Har bekjente som har søkt om andre ting med samme frist, feks midlertidig brukstillatelse, og fått behandlet i tide.

Så lenge det ikke er disp så har loven en tre ukers-frist, så om kommunen holder den eller ikke er egentlig irrelevant - så lenge du er HELT sikker på at det ikke er noe formaliafeil så kan du bare bygge.


Er det lovhjemlet at dersom kommunens frist oversittes så er tiltaket automatisk godkjent? Har du link til lovtekst? Selv om alt ved søknaden ved eksempelvis et tilbygg er innenfor kommunale krav, kan kommunen allikevel avslå tiltaket med grunn i sjekkpunkt 16.2 og 16.13 i den standardiserte sjekklisten for byggesaker, som går på arkitektonisk utforming og visuelle kvaliteter.


https://dibk.no/Templates/DIBK/Pages/Veiledninger/Print/PrintChapter.aspx?chapterId=19197 - dette er sak10 med veiledning. Formuleringen er at man kan "anse tillatelsen for gitt" - men at man fortsatt tar en risiko ja.

Det er ikke alltid at kommunen har hele 12 uker til sin saksbehandling. I bestemmelsens andre ledd første punktum fremgår det at kommunen kun har en frist på 3 uker til å behandle søknad om tillatelse til tiltak etter pbl. § 20-3 dersom følgende vilkår er oppfylt:

Søknaden er fullstendig, det vil si at den inneholder all nødvendig informasjon
Tiltaket er i samsvar med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i loven,
Det ikke foreligger merknader fra naboer eller gjenboere
At ytterligere tillatelse, samtykke eller uttalelse fra annen myndighet ikke er nødvendig, og
Kommunen har ikke forlenget saksbehandlingsfrist etter SAK § 7-3
Også for tiltak etter pbl. § 20-4, som er tiltak som kan bygges uten ansvarlige foretak, har kommunen en frist på 3 uker til å behandle søknaden. Denne fristen gjelder selv om naboer eller gjenboere har gitt merknader

Dersom søknaden ikke er avgjort innen fristen på 3 uker etter at fullstendig søknad er mottatt, er rettsvirkningen at tillatelse anses for gitt. Regelen i tidligere pbl. § 95 b) om ”enkle tiltak” er altså blitt en tidsfristbestemmelse, ikke en egen sakstype. Men en tiltakshaver kan ikke legge til grunn at han automatisk har lov til å bygge dersom han ikke hører noe fra kommunen innen 3 uker. Forutsetningen for at en tillatelse anses for gitt er at ovenfor nevnte vilkår er oppfylt.
AKB
   #9
 58     Sandvika     0
Interessant. Selv er min tre-ukers sak inne i sin femte uke uten svar fra Bærum kommune. Skal sjekke med arkitekten min i morgen ang gjengs anvendelse av teksten du linket til.
E24 hadde et oppslag om nettopp Oslo kommunes oversittelse av frister nylig, men her nevnes ikke paragrafen om at "... ved komplett søknad kan tillatelse kan ansees som gitt (...) ved fristoversittelse". Mistenker at kommunen "alltid" vil kunne finne en "mangel" ved søknaden og at den dermed ikke oppfyller kravet om å være fullstendig. Virker at det eneste som kommer søker til fordel ved fristoversittelse, er at man kan spare noen kroner i saksgebyr (som allerede er latterlig høyt).

https://e24.no/naeringsliv/i/Ky6OV7/andre-leverte-byggesoeknad-maatte-vente-150-dager-paa-saksbehandler
   #10
 3,895     Asker     0
Reglene dersom behandlingstiden går utover frist (tror jeg) er at man kan få avslag i søknadsgebyr. Du har også lov til å starte bygging dersom du også søkte IG. Det sagt, dersom kommunen avslår søknad, må du stoppe og fjerne alt.

Merk også at til og med i de tilfellene hvor kommunen har sagt ja, men hvor en klage til fylkesmann når frem, er det fortsatt tiltakshaver som er økonomisk ansvarlig. Ikke kommunen. Dette skjedde oppi gaten, hvor grunnmur var bygget. De viste om klagen, men ga f da de tenkte alt var ok siden søknad var godkjent. Måtte rive grunnmur.... surt. Merkost på 1,5 mil.
Signatur