#101
 24,669     Akershus     0
Ser for meg ut til at du har stående kar med kuleventil og liten drensventil?

Steng kuleventil, åpne drensventil og det kommer noen liter vann. På toppen av eksp.kar er en gummihette med en bilventil under. Gitt at du ønsker 1.4 bar i anlegget: Sett lufttrykket til 0,7 bar. Steng luftekran, åpne kulekran.
Signatur

  (trådstarter)
   #102
 3,573     buskerud     0
Jepp, må bare lånern sånn til å fylle på bilhjul og koble til kompressor . Har sykkelpumpe som passer, men den har ikke trykkmåler.

Forresten, hvis man har en fysisk lekkasje i et rør, uansett om det er kjempelite, så ville vel trykket sunket fortere enn 0,1 per uke.. Så ganske sikker på at det er i i denne delen av anlegget.

Nå sa rørleggern jeg kjenner at det kan ta 2-4 år før vannet er helt dødt, og trykket stabilt, siden jeg har hatt åpen lufte potte i årevis, så kan det tenkes dette tar litt tid.
   #103
 24,669     Akershus     0
Ta et bilde av merkeskiltet på karet dit slik at det er lesbart.

Det kan ta lang tid før luft er skilt ut og vannet "dødt", med om du har hatt kappe på luftepotta spiller neppe noen rolle. En mikrobobleutskiller er ikke stort annet enn en luftepotte med litt grus inni og den står alltid åpen!
Signatur
  (trådstarter)
   #104
 3,573     buskerud     0
Jøss, etter jeg økte trykket til 2 bar, steg vanntempen på samlestokkene 3-5 grader ?
Vbv gulvarme plutselig trykkfall - image.jpg - woodbear
   #106
 24,669     Akershus     0
Det forklarte jo litt. Som levert er den tanken beregnet på et driftstrykk på 3 bar. Du kjører 1,5 bar. Det innebærer at du i praksis har et dårlig fungerende ekspansjonskar. Faller trykket under 1,5 bar, fungerer det overhode ikke.
Fyller du til et trykk på 1,49 bar og mister "to molekyler", faller trykket momentant mot null.
Signatur
  (trådstarter)
   #107
 3,573     buskerud     0
Ble montert av meget erfaren tørlegger, mistenker at han kanskje endret det trykket? Eller kanskje ikke....lett å glemme.
Men kan jo bare stikke på clas imorra å kjøpe sånn dings til å ha på kompressoren min til å fylle på bildekk, kjelt å ha uansett...så sjekke tanken.

   #108
 24,669     Akershus     0
Sjekk trykket før du begynner å tukle.

Steng kuleventil, åpne bleederventil og slipp ut vannet, test trykket.
Signatur
   #109
 1,323     Østlandet     0
På anlegget mitt har jeg erfart at det fungerer langt dårligere hvis trykket faller under 1,5 bar. Det har angitt driftstrykk på 1,8 bar, men jeg har aldri tenkt på å sjekke trykket på akkumulatoren.
  (trådstarter)
   #110
 3,573     buskerud     0
Begynner å lure på om det er roten til temperatur problemer og, tviler.. Med verd å se an