#21
 2,782     0
Som Vegard sier. Aktuell totalvekt er det henger og lass veier der og da når du blir kontrollert, ikke det hengeren maksimalt har lov til å veie.
(definisjonen står forøvrig i kjøretøyforskriften §2-6, 7. ledd: Aktuell totalvekt: Den totalvekt kjøretøyet har i øyeblikket.)

Trekker du den 2000kg-hengeren med en bil som har tillatt totalvekt på max1500kg*, og tillatt hengervekt på 1600, så ville det også vært lov på klasse B, etter at egenvekt-kravet ble fjernet i fjor vår.
*) 1500kg bil +2000kg henger =3500kg, som er max-grensa for henger+bil på klasse B.

I praksis finner du få biler som har tillatt hengervekt høyere enn bilens tillatte totalvekt (tror det er en begrensning i kjøretøyforskriften), så tilfellet over ville antakelig blitt vanskelig. Bil på 1500kg totalvekt, 1500kg tillatt hengervekt og 100kg mindre lass på samme henger (1500kg aktuell totalvekt, 2000kg tillatt), derimot, kunne gått på klasse B.

Siste redigering: Thursday, January 23, 2014 4:46:40 PM av Inge79

   #22
 681     Bergen     0
Ser 525D min har 2t hengervekt, men 1670kg egenvekt:)
Signatur
   #23
 2,782     0

Ser 525D min har 2t hengervekt, men 1670kg egenvekt:)

Det er fullt mulig ja, men tillatt totalvekt er vel da lik eller over 2 tonn. Jeg sjekket opp den begrensningsregelen; den står i kjøretøyforskriften §10-1, 3.ledd:
3. For motorvogn med tillatt totalvekt til og med 3.500 kg, kan ikke tillatt tilhengervekt for tilhenger med brems settes høyere enn motorvognens tillatte totalvekt. Dog kan terrenggående kjøretøyer som tilsvarer definisjonen i direktiv 70/156/EØF, som endret ved direktiv 87/403/EØF, ha tillatt tilhengervekt inntil 1,5 ganger motorvognens tillatte totalvekt. Tillatt tilhengervekt får ikke under noen omstendighet overstige 3.500 kg.

Med andre ord, så er det bare kjøretøy over 3,5 tonn, samt "terrenggående kjøretøy" (etter en definisjon jeg ikke har satt meg inn i -tviler på en BMW 525 kommer inn under den...) som kan trekke tyngre henger enn egen tillatt totalvekt.
   #24
 5,725     0
Mange 4WD kjem tydligvis inn under den reglen med opptil 1,5 hengervekt.
Landcruiser, D-MAX etc.
4.1.Ethvert koeretoej af klasse N1 med en totalmasse paa indtil 2 tons samt ethvert koeretoej
af klasse M1 betragtes som et terraengaaende koeretoej, saafremt det er forsynet med:
-mindst én foraksel og mindst én bagaksel, som er konstrueret til at traekke samtidig,
herunder koeretoejer, hvor drivkraften paa den ene aksel kan frakobles,
-mindst én differentialspaerre eller mindst én anordning, der sikrer en lignende virkning, og -
saafremt det kan gennemfoere en haeldning paa 30 % beregnet for det enkelte koeretoej.
Endvidere skal det opfylde mindst fem af foelgende seks krav:
-en mindste forreste frigangsvinkel paa 25o,
-en mindste bageste frigangsvinkel paa 20o,
-en mindste rampevinkel paa 20o,
-en mindste frihoejde under forakslen paa 180 mm,
-en mindste frihoejde under bagakslen paa 180 mm,
-en mindste frihoejde mellem akslerne paa 200 mm.


M1 - personbil
N1 - varebil
   #25
 681     Bergen     0


Ser 525D min har 2t hengervekt, men 1670kg egenvekt:)

Det er fullt mulig ja, men tillatt totalvekt er vel da lik eller over 2 tonn. Jeg sjekket opp den begrensningsregelen; den står i kjøretøyforskriften §10-1, 3.ledd:
3. For motorvogn med tillatt totalvekt til og med 3.500 kg, kan ikke tillatt tilhengervekt for tilhenger med brems settes høyere enn motorvognens tillatte totalvekt. Dog kan terrenggående kjøretøyer som tilsvarer definisjonen i direktiv 70/156/EØF, som endret ved direktiv 87/403/EØF, ha tillatt tilhengervekt inntil 1,5 ganger motorvognens tillatte totalvekt. Tillatt tilhengervekt får ikke under noen omstendighet overstige 3.500 kg.

Med andre ord, så er det bare kjøretøy over 3,5 tonn, samt "terrenggående kjøretøy" (etter en definisjon jeg ikke har satt meg inn i -tviler på en BMW 525 kommer inn under den...) som kan trekke tyngre henger enn egen tillatt totalvekt.


Ja, tillatt totalvekt av bil er vel ca 2200kg (bil + fører+ nyttelast)
Signatur