Rørleggere vil selge utstyret selv for å tjene penger. Kjøper du feks ett Grohe armatur selv og prøver å få en rørlegger til å installere begynner de plutselg å snakke om kvalitet og ansvarsforhold. Kjøper du det samme armaturet av dem for en høyere pris er plutselig alt greit.
Styr unna store rørleggerfirma og hold deg til enkeltmannsforetak osv, som anbefalt ovenfor. De store er messt interessert i store jobber og anbud og leker ikke butikk.
Som det sikkert er nevnt før blir det ofte en del oppfølging etter en jobb har vært gjort og da er det ikke morsomt å argumentere med kunden at du ikke stiller opp fordi han har ordnet med eget utstyr og han må ta denne biten med de han har kjøpt greiene av.
Som det sikkert er nevnt før blir det ofte en del oppfølging etter en jobb har vært gjort og da er det ikke morsomt å argumentere med kunden at du ikke stiller opp fordi han har ordnet med eget utstyr og han må ta denne biten med de han har kjøpt greiene av.
Jeg hadde nok vært på grensen til å kunne overleve for 600 kr i timen + moms, så det argumentet kjøper jeg glatt.
Kjøper jeg en total jobb med utstyr av en rørlegger, forholder jeg meg 100% til denne rørleggeren. Kjøper jeg litt utstyr her og litt tjenester der forholder jeg meg til de forskjellige leverandører av de forskjellige ting. Enkelt og greit.
Kjøper jeg en total jobb med utstyr av en rørlegger, forholder jeg meg 100% til denne rørleggeren. Kjøper jeg litt utstyr her og litt tjenester der forholder jeg meg til de forskjellige leverandører av de forskjellige ting. Enkelt og greit.
Synes dette er en ryddig måte å se det på, men forstår jo at det er mange sære og vanskelige kunder der ute! (meg selv IKKE inkludert!)
Blir nok å prøve å be om anbund etter nøye oppført oversikt over behov, og så tilkobling til armaturer og wc (av anerkjent kvalitet) etter at montering selv er utført.
Så får vi se om noen er villige til å ta oppdraget.
Det er det ikke alle som gjør og det er derfor man er veldig restriktiv til og montere utstyr kunde har kjøpt selv.
Hvis en kunde kjøper ikea servantskap og ønsker at en rørlegger monterer dette, rørlegger sier ja det er greit, og under montering oppdages det en liten skade på døren, hvem er ansvarlig for dette? Rørlegger ber kunden reklamere før han kan montere ferdig døren, rørlegger må komme to ganger minst to timer ekstra, hvem skal betale det, Ikea, kunden eller rørlegger? Kunden kan si døren var i orden, dette er ditt problem, fiks det uten ekstra kostnad.
Det blir mye bråk av slikt og det er ikke verd pengene.
Er det seriøst folk som skal ha rørlegger til xxx,- kr timen pluss moms til å ta montering av egenkjøpt utstyr? Det virker da helt unaturlig! Dette ville selv jeg ikke gått med på, hverken som rørlegger eller som kunde! Tilkobling er jo en annen sak...
I dette tilfellet burde det jo åpenbart ikke være noe problem, rørlegger monterer ferdig og kunde handterer klage på den delen direkte med det stedet for han har handlet.
Som det sikkert er nevnt før blir det ofte en del oppfølging etter en jobb har vært gjort og da er det ikke morsomt å argumentere med kunden at du ikke stiller opp fordi han har ordnet med eget utstyr og han må ta denne biten med de han har kjøpt greiene av.
Selvsagt skal rørleggere også leve, men de velger selv å ha lave timepriser og tullepriser på utstyr. En uryddig praksis til kunden og bransjens ugunst.
Det er det ikke alle som gjør og det er derfor man er veldig restriktiv til og montere utstyr kunde har kjøpt selv.
Hvis en kunde kjøper ikea servantskap og ønsker at en rørlegger monterer dette, rørlegger sier ja det er greit, og under montering oppdages det en liten skade på døren, hvem er ansvarlig for dette? Rørlegger ber kunden reklamere før han kan montere ferdig døren, rørlegger må komme to ganger minst to timer ekstra, hvem skal betale det, Ikea, kunden eller rørlegger? Kunden kan si døren var i orden, dette er ditt problem, fiks det uten ekstra kostnad.
Det blir mye bråk av slikt og det er ikke verd pengene.
Er det seriøst folk som skal ha rørlegger til xxx,- kr timen pluss moms til å ta montering av egenkjøpt utstyr? Det virker da helt unaturlig! Dette ville selv jeg ikke gått med på, hverken som rørlegger eller som kunde! Tilkobling er jo en annen sak...
I dette tilfellet burde det jo åpenbart ikke være noe problem, rørlegger monterer ferdig og kunde handterer klage på den delen direkte med det stedet for han har handlet.
Hvorfor er det unaturlig? Ofte har man konkret utstyr man vil ha som håndverkeren ikke kan levere, eller som håndverkeren kun kan levere til ågerpris, om man er litt opptatt av god kvalitet på utstyret, så er jo det helt naturlig å ville ønske noe slik? Hadde ikke utstyrsprisene vært landeveisrøveri, så hadde det kanskje vært mer unaturlig.
Styr unna store rørleggerfirma og hold deg til enkeltmannsforetak osv, som anbefalt ovenfor. De store er messt interessert i store jobber og anbud og leker ikke butikk.
Egenproduserte sketsjer på youtube: http://www.youtube.com/user/Powermaniac1520#p/u
Som det sikkert er nevnt før blir det ofte en del oppfølging etter en jobb har vært gjort og da er det ikke morsomt å argumentere med kunden at du ikke stiller opp fordi han har ordnet med eget utstyr og han må ta denne biten med de han har kjøpt greiene av.
Jeg hadde nok vært på grensen til å kunne overleve for 600 kr i timen + moms, så det argumentet kjøper jeg glatt.
Kjøper jeg en total jobb med utstyr av en rørlegger, forholder jeg meg 100% til denne rørleggeren. Kjøper jeg litt utstyr her og litt tjenester der forholder jeg meg til de forskjellige leverandører av de forskjellige ting. Enkelt og greit.
Egenproduserte sketsjer på youtube: http://www.youtube.com/user/Powermaniac1520#p/u
Synes dette er en ryddig måte å se det på, men forstår jo at det er mange sære og vanskelige kunder der ute! (meg selv IKKE inkludert!)
Blir nok å prøve å be om anbund etter nøye oppført oversikt over behov, og så tilkobling til armaturer og wc (av anerkjent kvalitet) etter at montering selv er utført.
Så får vi se om noen er villige til å ta oppdraget.
Er det seriøst folk som skal ha rørlegger til xxx,- kr timen pluss moms til å ta montering av egenkjøpt utstyr? Det virker da helt unaturlig! Dette ville selv jeg ikke gått med på, hverken som rørlegger eller som kunde! Tilkobling er jo en annen sak...
I dette tilfellet burde det jo åpenbart ikke være noe problem, rørlegger monterer ferdig og kunde handterer klage på den delen direkte med det stedet for han har handlet.
Selvsagt skal rørleggere også leve, men de velger selv å ha lave timepriser og tullepriser på utstyr. En uryddig praksis til kunden og bransjens ugunst.
AtW
Hvorfor er det unaturlig? Ofte har man konkret utstyr man vil ha som håndverkeren ikke kan levere, eller som håndverkeren kun kan levere til ågerpris, om man er litt opptatt av god kvalitet på utstyret, så er jo det helt naturlig å ville ønske noe slik? Hadde ikke utstyrsprisene vært landeveisrøveri, så hadde det kanskje vært mer unaturlig.
AtW