#31
 309     Oslo     0

Dette stemmer ikke. Så lenge det er et produkt som kun skal monteres av fagfolk må selger av produktet dekke utskifting av defekt produkt. Leverandøren kan ifølge lovverket ikke bare levere nytt utstyr og la kunden måtte dekke selve utskiftingen. Dette gjelder hvis produktet ryker i reklamasjonstiden. Kunden skal ikke bli skadelidende.
Dette gjelder om produktet er kjøpt av lokal elektriker, Elhandelen eller på Rema 1000.
Riktig fremgangsmåte er å ta kontakt med selger og reklamere på produktet. Da har selger plikt til å utbedre feilen, inkludert demontering/ montering.
Dette forutsetter selvsagt at det ikke er feilmontering som er årsaken til at produktet sviktet.

Vi har akkurat vært igjennom en slik sak og sjekket det med Nelfo-advokaten.


Fikk svar fra elhandel.no nå på spørsmålet om de dekker elektriker:


Nei det kan vi desverre ikke gjøre :)

dette kan du fint koble selv hvis du synes det blir for mye med elektrikker.


De sender i det minste ny dimmer med en returlapp, men utskiftingen må jeg altså dekke selv.
Nelfo har vel ingen myndighet til å pålegge noen noe som helst, men hadde de lagt ut en offisiell uttalelse så hadde det kanskje vært noe å vise til med "Eh jo, dere må faktisk dekke elektriker"
Signatur

   #32
 21,481     Enebolig     0
Det var det jeg trodde, men "elektrikern" skal jo være en j#### på regelverk og den slags. Likevel har jeg aldri, og da aldri hørt om at Elko, Clas eller noen andre dekker arbeidet ved defekt produkt. Med visse unntak der man tar kontakt med dem selv, feks ved mye feilsøking på et nytt produkt som er defekt ol.

Og et minus til Elhandel for useriøst svar.
   #33
 4,471     0


Det var det jeg trodde, men "elektrikern" skal jo være en j#### på regelverk og den slags. Likevel har jeg aldri, og da aldri hørt om at Elko, Clas eller noen andre dekker arbeidet ved defekt produkt. Med visse unntak der man tar kontakt med dem selv, feks ved mye feilsøking på et nytt produkt som er defekt ol.

Og et minus til Elhandel for useriøst svar.


Her må du huske at det gjelder et annet regelverk når det gjelder handel mellom to næringsdrivende (kjøpsloven) enn når det gjelder handel mellom næringsdrivende og forbruker (forbrukerkjøpsloven).



Jeg sendte følgende melding til Forbrukerrådet angående reklamasjoner på utstyr som det blir feil på:

> Melding: Vi lurer på regelverket som gjelder ved kjøp av f.eks en lampe som
> skal fastmonteres/ fasttilkobles, og som av den grunn må monteres/ tilkobles
> av elektriker. Hvis en forbruker har kjøpt denne lampen hos en nettbutikk og
> forbrukeren har betalt en lokal elektriker for monteringen. Så ryker lampen
> pga en feil. Vil forbrukeren da ha noen rettigheter i forbindelse med bytte ?
> Vi har fått en vurdering fra Nelfo sin advokat om at selgeren av lampen har
> ansvaret for å få byttet lampen inklusive elektrikerkostnaden for selve
> byttet.
> Grunnen til dette skulle være at ufaglærte ikke har lov til å bytte lampen
> selv.
> Er dette en vurdering dere er enige i?
>
[/i]


Takk for henvendelsen.

Vi gjør oppmerksom på at vår e-post svartjeneste er ment å være en kortfattet
rådgivningstjeneste, slik at vi av den grunn ikke kan konkludere i din sak,
men gi deg innledende råd og veiledning. Vårt syn er basert på din
fremstilling av saksforholdet, andre opplysninger vi eventuelt ikke kjenner
til og som kan være relevante, vil kunne medføre et annet resultat.
---

Hei,


Dersom det skulle være et problem med monteringen, så vil det være et forhold
mellom forbruker og elektriker som reguleres av håndverkertjenesteloven.

Hvis feilen ligger i selve varen, så vil forbrukerkjøpsloven gi forbruekren
rett til å både kreve kostnadsfri utbedring elelr omlevering av selve lampen
pluss kreve erstatning for påtvungne økonomiske utgifter (f.eks. hvis man må
innhente elektriker på nytt til å montere en andre gang). Dersom selger kan
bytte lampen selv så har han normalt rett til dette.

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk


Med hilsen

Jøran Sten Pettersen

www.forbrukerportalen.no
[/i]

Jeg skal prøve å få sendt dette som pm til El-handelmannen Jan og høre om han er enig i tolkningen til Forbrukerrådet.
Dette bør være av interesse for flere som handler på nett.


   #34
 309     Oslo     0

Jeg skal prøve å få sendt dette som pm til El-handelmannen Jan og høre om han er enig i tolkningen til Forbrukerrådet.
Dette bør være av interesse for flere som handler på nett.


Absolutt, tusen takk for innsatsen.

Nå ble dimmeren min byttet på magisk vis i går, så jeg har lys på badet igjen, men det er
neppe første gang jeg kjøper et elektrisk produkt som jeg får en elektriker til å montere for meg.
Signatur
   #35
 21,481     Enebolig     0
Hvis dette stemmer og blir kjent, så vil det nok bli "bye bye" til (altfor) billig el materiell på nett og i vanlige butikker. Dvs dimmere, termostater og liknende som ryker relativt ofte.
   #36
 2,018     Strømmen     0
"elektrikern" har sendt meg spørsmål vedrørende elektrisk materiell kjøpt i butikk/nettbutikk, og
reklamasjon med krav om garantiutbedring utført av elektrikker/faglært.

Gennerelt så er jo reglene at butikker/nettbutikker skal merke produkter som skal monteres av
faglært(elektriker, lærling og hjelpearbeider).

Reklamasjonsdelen, der kunden forlanger at butikken/nettbutikken skal bære kostnadene ved
utbedring av en feil i en fastmontert lampe har ganske store aspekter.

Jeg har lest paralelle saker, og rettsmessig har ikke disse kommet frem i høyere rettsinstanser, og
jeg tror ikke Norge er tjent med at de når frem.

Skulle mot formodning dette bli en dom, som står helt til øverte rettsinstans, vil ingen få kjøpt
el-materiell, vvs-materiell, peisinsatser/ovner, og andre relaterte produkter som krever faglært
montasje.
Norge er et "gjør det selv land" fordi lønnskostnadene er astronomiske, og dersom man tar vekk
muligheten for å ha et lite "naturalsamfund", der rørlegger hjelper elektrikker, og vise versa, så
vil vi forrykke Ola`s mulighet til å forbedre sine levevilkår svekkes betraktelig, og ingen ønsker
dette, untatt selvfølgelig bransjeorganisasjonene.

Konklusjonen er at dette må de høye herrer bestemme, og dersom de bestemmer at kunden skal
få dekket kostnadene ved å utbedre feilen i den fastmonterte lampen, så må alle
butikker/nettbutikker rette seg etter dette, og da forsvinner fort disse produktene fra åpent salg.

Spørsmålet er, vil vi det ???


Signatur
   #37
 21,481     Enebolig     0
Ikke overraskende svar fra en som driver nettbutikk  Wink Jeg minner om at en elektriker ikke kan hjelpe rørleggeren med noe hjemme (fast el anlegg) såfremt det ikke tas via firmaet. Lovlig vel og merke.

   #38
 309     Oslo     0

Konklusjonen er at dette må de høye herrer bestemme, og dersom de bestemmer at kunden skal
få dekket kostnadene ved å utbedre feilen i den fastmonterte lampen, så må alle
butikker/nettbutikker rette seg etter dette, og da forsvinner fort disse produktene fra åpent salg.

Spørsmålet er, vil vi det ???


Dette er en veldig komplisert og sammensatt problemstilling, med minst 3 parter.
1) Elektrikere (og nelfo) som har en interesse av kvitte seg med billige nettbutikker som ikke må rette opp feil i produkter de leverer (elektrikere, slik jeg har forstått det, må jobbe gratis for å rette opp en produksjonsfeil hvis de har solgt et produkt og montert det)
2) Nettbutikker som ønsker å selge billige produkter til forbrukere og hjemmemekkere
3) Forbrukere, både de som ønsker å fikse ting selv, og de som vil spare penger ved å kjøpe delene selv og betale en elektriker for å montere de.

Det er mange potensielle utfall av en slik sak, men det hadde egentlig vært en ikke-sak hvis det ikke var så stort behov for hjemmemekkere.
Jeg er selv i gruppe 3, hvor jeg både kan fikse noe selv, eller kjøpe delene for å spare penger og få en elektriker til å installere. På en måte synes jeg det er greit at hvis jeg installerer noe selv, så er jeg også den som sitter med svarteper hvis jeg må feilsøke eller erstatte noe. Det er en risiko man tar. Men når man kjøper en del (i dette tilfellet en dimmer) og får en elektriker til å montere den opp, og en produksjonsfeil ved dimmeren gir meg en merkostnad, så burde strengt tatt produsent/importør ta ansvar. Det skal jo være en pisk for at de leverer produkter som fungerer. Elektrikeren har jo ikke noe ansvar, med mindre han har montert produktet feil.

Også der hvor jeg hadde kjøpt dimmer fra elektrikeren som monterer den opp så burde jo produsent/importør ta kostnaden.

Hvordan er det med bilverksted og kunde som kommer med egne bildeler fra utlandet/biltema? Hva skjer i tilfelle produksjonsfeil?

En annen mulighet er at elektriker tar ansvar for kundens del, men da må nok elektrikeren øke timeprisen enda mer / avstå fra jobber hvor kunden kommer med utstyr, selv om det er merket med ELKO.

Jeg har dessverre ingen fasit på hva som er rett, men jeg er veldig glad for at butikker som clas ohlson, megaflis, elby og elhandel.no eksisterer slik at de som vet hva de gjør kan fikse ting selv (selv om det også betyr at de som bare tror de vet hva de gjør også kan ødelegge..)
Signatur
   #39
 5     Rælingen i Aksershus     0
Hei folkens

Hos oss vurderer vi hvert enkelt tilfelle i samråd med produsent/importør.

Uavhengig av om det er elektriker eller ikke, som har installert utstyret, så er det svært vanskelig å fastslå om varen var ødelagt før installasjon, eller om feilmontasje har ødelagt produktet. Dette gjør at det ofte er vanskelig å konkludere i slike tilfeller, men i tvilstilfeller ønsker vi at tvilen skal komme kunden tilgode. Erstatte varen og ikke installasjon er ofte ett godt kompromiss :)
Signatur
   #40
 1,382     Oppland     0
Jeg vil tru att dersom du kjøper en lampe, eller noe anna på nettet, så betaler man for ett produkt. Levert på postkontoret eller på døren i en pappeske..... Når varen har kommet til forbrukeren er handelen utført... Forbrukeren må jo så sjekke varen for feil, og kjøre en eventuel reklamasjon.....

Dersom lampa ryker så vil jeg si att butikken skal gi deg en ny lampe uten merkostnad, og om den skal sendes i retur, så skal dette dekkes av selgern, for ikke å gi en utgiftspost for kjøpern.... Og da har forbrukeren ny og erstattet utstyr slik han fikk det første gang.... Om man monterer selv eller om man får en elektrikker til og gjøre det er vel likegyldig for nettbutikken...

Bruker man en elektriker bedrift, og utsyret er lever derfra, så han man kjøpt ett produkt, og en tjenste.... Altså skal det rettes til slik du kjøpte tjenesten

Om elektrikker firmaet monterer noe feil så utstyret ryker, synes jeg at firmaet skal dekke produktet, og tjenesten, uavhengig om produktet er kjøpt en annen plass

Er min tankegang....