2,544    9    1  

Faktura fra håndverker

 37     0
Hei 

Jeg har sett igjennom siste faktura fra håndverker. Jeg er fakturert for div presseninger, hullkopper, skruer osv. Dette har håndverker tatt med seg igjen. Er ikke dette noe jeg har betalt for og kan anse som mitt? Det var store mengder med rester av diverse skruer osv. Dette utgjør en god del penger som jeg har betalt. 

Kan jeg kreve dette levert tilbake? Setter man det på spissen er det jo det samme med sponplater osv jeg har blitt fakturert for. Dette er jo per def mitt. 

Jeg forstår at de trenger verktøy, men siden det er fakturert meg direkte blir jeg altså litt i tvil om jeg kan anse dette som mitt. 

   #1
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Samme skjedde med meg engang, dog en rørlegger som tok seg helt ut på Ahlsell.

Da jeg spurte om å få igjen delene evt. få refundert beløpet, måtte jeg purre tre ganger. Fjerde gangen skulle han ringe opp igjen etter 5 minutter. To minutter etterpå ringte han og fortalte han hadde fakturert feil på regningen som var 96000,- kroner. Jeg skyldte han faktisk 3000,- meeeeen siden beløpet var såpass høyt så kunne han være grei og la hele greia ligge. Selvsagt bare bullshit, for jeg hadde studert fakturane nøye.

Siste gang jeg bruker den gjøken som rørlegger og alle bekjente som trenger rørlegger er bedt om å styre langt unna.
   #2
 6,009     Finnmark     0
Du har jo faktura på dette og du har betalt det,da er det jo ditt;)?
Signatur
   #3
 2,435     Hordaland     1
Det varierer litt hva som er riktig og galt her.

Dersom håndverkeren har behov for noe spesielt utstyr eller verktøy som kun kan brukes til den spesifikke jobben, så er det ikke urimelig at man blir fakturert for dette.

Eksempelvis om det skal lages 100 hull i stål eller betong, så vil hullboret bli utslitt i løpet av jobben. Dersom denne jobben er litt utenom hva håndverkeren vanligvis jobber med, så vil man kunne bli fakturert for et hullbor eller to siden det er en nødvendig utstyrskost til denne jobben og hullboret blir ødelagt/utslitt i løpet av jobben.

Presenninger og annet lignende utstyr kan man også bli fakturert for i enkelte tilfeller. Dersom man blir fakturert for hele kostnaden så kan man anse at presenningen er din, hvor du i hvert fall bør få et tilbud om å overta presenningen når jobben er fullført. I mange tilfeller blir man kun fakturert en liten delkost av presenningen, f.eks. halvparten som en "leiekost". Det kan være vanskelig å si om håndverker har ført timer på anskaffelse av presenningen. Husk at en håndverker kan ha kjøpt presenningen hos en verktøy/utstyrsforhandler, hvor prisen er minst det dobbelte i forhold til Biltema og Europris. Prisen på fakturaen kan derfor være "villedende".

Skruer og lignende går litt om hver andre. Det er sjeldent en håndverker teller hver eneste skrue, spiker og mutter som er brukt på et prosjekt. De fleste håndverkere har et assortert utvalg i bilen. Ved innkjøp av skruer så kjøper man i hovedsak det som er nødvendig til prosjektet. I løpet av et prosjekt støter man gjerne borti situasjoner hvor det trengs annet festemateriell, og man har ofte en del utvalg i bilen som kan benyttes. I stede for å bruke tid på å telle opp hva som er brukt av hver enkelt type, så gjør man det som oftest enkelt med å fakturere kunde for det festemateriell som er innkjøpt, hvor overskuddet inngår som en del av det assorterte utvalget i bilen. På denne måten ser man det som godtgjort for diverse småplukk som er brukt fra bilen under byggingen, i stede for å bruke tid på å detaljspesifisere materiellbruken.

Jeg skal likevel ikke utelukke at det finnes håndverkere som er dårlig på å skrive returlister, slik at kunden ikke blir fakturert for store mengder overskudd. Er det 25 pakker med skruer til overs på et prosjekt, så skal det selvsagt ikke faktureres kunden dersom det suppleres tilbake til bil.
Signatur
   #4
 6,705     Akershus     0
Hadde det vært meg hadde jeg spurt vedkommende pent om det kunne være slik at han bare hadde tatt det med seg uten å tenke seg om. Eventuelt om det finnes andre gode grunner til at han har tatt det med seg.
   #5
 7,686     Bærum     0
Jeg har opplevd det samme. Blir fakturert materiell de bare har brukt litt av. Neste kunde blir nok fakturert for samme materiell jeg allerede har betalt. 95% av kundene aner jo ikke hva de betaler for og langt mindre hvor mye som er brukt.
   #6
 6,009     Finnmark     0
Det er vel klinkende klart at man eier det man har betalt.......Men så slår vel håndverkermafiaen tilbake med noe nytt oppkonstruert Wink
Signatur
   #7
 38,260     Lillestrøm kommune     0
Vår elektriker sak i et lite sameie var for mye materiell og for mange timer på faktura. Vi sendte spørsmål fikk aldri svar så vi trakk ut alle deler vi mente ikke var brukt (mye 2.5mm2 materiell hvorav ikke noe var bruk hos oss) og vi betalte resten sammen med en korrekt mengde timer. Vi fikk et par spørsmål fra økonomi avdeling deres, men de svarte bare ok så lenge de ikke dokumenterer så kan vi ikke kreve inn pengene. Det var mange tusen vi trakk fra. Vi har ikke hørt fra dem siden.

Lærdommen : får dere ikke gode svar på bruk/fakturagrunnlag så trekk det fra og  gi varsel om hvorfor, vi ga beskjed om at resterende utestående ville bli betalt ved mottak av dokumentasjon/timelister.

  (trådstarter)
   #8
 37     0
Hei

Takk for svar og tips. Jeg skal ta opp dette med håndverker. Synes ikke det er riktig at vi skal betale for ting som ikke tilfaller vårt prosjekt. Det er jo klart at man ikke kan finregne på skruer og spiker, men når det er snakk om flere pakker med ubrukt materiell og verktøy som ikke kan regnes som forbruksvare føles det ikke riktig.

Takk igjen!
   #9
 21,481     Enebolig     0
Det er vel klinkende klart at man eier det man har betalt.......Men så slår vel håndverkermafiaen tilbake med noe nytt oppkonstruert Wink

Jeg teller. Orker ikke spørsmål om hvorfor det er notert 10 skruer for mye.