2,491    3    1  

Fall og stigning på avkjørsler.

 193     0

Nå er det ikke sikkert at noen av dere som leser dette kan svare helt presist selvfølgelig, men det kan jo hende at noen har noen erfaringer som kan være relevante for meg i denne sammenheng....
Nå har jeg i dag sendt noen e-post frem og tilbake med kommunen der jeg bor i forbindelse med at jeg spekulerer på å bygge meg en garasje og den løsningen jeg tenker på vil innebefatte at jeg etablerer ny innkjørsel til eiendomen min fra den kommunale veien i byggefeltet.
Huset mitt ligger på oppsiden i et litt bratt tereng. Jeg vil jo etterstrebe å få gulvet i en garasje på omtrent på samme høyde som veien for å få en flatest mulig avkjørsel selvfølgelig. Men jeg spurte kommunen både "for the sake of argument" og rett og slett fordi det kan jo hende at jeg finner ut at jeg ikke vil grave like dypt likevel... kanskje møter jeg på uventet grunnfjell eller andre hindringer... Altså spørsmålet mitt var: Hva er den maksimale stigningen på en innkjørsel, som de kan tillate.
Jeg fikk da følgende svar:
På dei første 2 meter frå kant av kommuneveg  skal avkjørselen ha eit jamt fall på 5 centimeter og på følgjande 30 meter maksimum stigning/fall 1:8.
Jeg skrev tilbake med spørsmål om de kunne utdype dette. Jeg forstår jo hva det betyr såklart, men grunnen til at jeg stusser litt over det er:
I min gate ligger det massevis av hus og av de som ligger på oppsiden av vegen, som mitt, så er det INGEN som har en innkjørsel som begynner med et område på 2 meter som er praktisk talt flatt. Stigningen begynner NØYAKTIG der du har overgangen fra veien til selve innkjørselen til husene. Min egen nåværende innkjørsel inkludert. Den har forøvrig en stigning som langt overskrider 1:8.
Jeg fikk ikke noe godt svar på om reglene for dette var annnerledes da feltet ble utbygd (på 70-tallet) eller om samtlige huseiere den gangen hadde fått dispensasjon. Eneste svaret jeg fikk var "det er nok mange som ikke er bygd slik..."
Har også kjørt ganske langt i dag og sett på husene rundt om kring og det er jaggu meg ikke mange hus som ligger på oppsiden av veien hvor avkjørselen har et 2 meter langt, praktisk talt flatt parti før stigningen begynner. Tvert imot: Normalen er at stigningen begynner NØYAKTIG der veikanten slutter.
Nå vil jeg jo ikke mase så mye mer på kommunen om akurat dette, før jeg i det hele tatt har levert en byggesøknad. Jeg synes de har vært veldig behjelpelige til nå, og jeg vil ikke at de skal erklære meg for å være en masekråke helt enda....
Men hva tror dere... Disse retningslinjene (eller er det regler mån tro?) om utforming av innkjørsler... Skal jeg ikke ta det så tungt eller...?  Er det tenkelig at jeg kan få tillatelse til å lage det ØRLITE grann brattere dersom det skulle vise seg å bli praktisk veldig vanskelig å få det til nokså flatt, som selvsagt er det jeg ønsker meg.....?

Med vennlig hilsen anonym.

   #1
 992     Østlandet     0
Kommunen skulle lage nytt fortau her for noen år siden og måtte da lage ny innkjørsel til meg.

Den gang var de svært opptatt av at jeg skulle kunne stå omtrent plant (med bilen) inne på egen tomt før jeg kjørte ut på veien. Skulle de så opprettholde 1:8 på resten av bakken ned, ville de få problemer og var bekymret.

Løsningen ble å gjøre bakken lengre. Jeg er i dag veldig fornøyd med løsningen. Trafikksikkerheten er god og jeg trenger ikke maks fart for å komme opp en glatt vinterdag.

I sum - jeg tror du vil slite med å komme rundt kommunens norm. Normen viser seg forøvrig å være fornuftig.
  (trådstarter)
   #2
 193     1
Det jeg ønsker aller mest er jo å få det til slik at disse normene blir fulgt, men jeg undrer jo litt på hvorfor praktisk talt ingen andre avkjørsler er i nærheten en gang av å være i samsvar med normene.
   #3
 992     Østlandet     0
Du skal ikke se bort i fra at alder betyr noe. Nye tider, nye regler synes å gjelde mange steder i samfunnet.