7,098    7    0  

Plassering av innkjørsel-trenger rask respons

 12     Oslo     0
Imorgen må vi gi svar på hvor de skal lage nedfellingen på fortauet. Vi tegner sammen her. Og lurer fælt på hva som er lurest for å utnytte tomta best mulig. :-\ Vi kommer østfra og skal ta en 180 graders sving for å komme inn i garasjen. Hvor nær mot øst kan innkjørselen være? Bilen vi har nå er 2,1 m bred, 4,5 m lang og har svingradius på 12m. (Kommer neppe til å kjøpe enda større bil Wink) Noen som har en ide. Vi har ikke bestemt hus 100 prosent, men med den løsningen vi har tenkt har arkitekten tegnet innkjørselen nesten helt i vest. Vi ser for oss cirka midten. Innkjøringen blir 3 m bred.

I tegningen har vi 3 mål:
a= størrelsen/lengden på gårdsplassen foran garasjen
b= bredden på innkjøringen (antatt 3 m)
c= avstand fra garasje til innkjøringen

Ønsker innspill og erfaringer  :)

Garasje 6x 6 m. Tomtebredde 23,5 m.
Plassering av innkjørsel-trenger rask respons - Innkjøring.jpg - Nittedal12

   #1
 1,029     Oslo     0
Ikke at jeg har videre peilig på dette men er det ikke en liten fordel å få mål c litt større så besøkende kan parkere foran garasjen uten å blokkere innkjørselen?
   #2
 38,260     Lillestrøm kommune     0
Litt usikker på hvordan du planlegger å komme ut på veien igjen, skal du rygge hele veien ut ? Jeg tro jeg ville lagt opp til et lite inhakk i kanten til venstre slik at du rygger ut av garasjen og inn på denne plassen før du kjører ut, denne plassen bør da ligge litt inn mot huset (ikke nær veien). I flere reguleringsplaner er det krav om at du skal kunne komme med fronten ut på veien.

Det ble ikke noe svar på spørsmålet, men kanskje noen innspill til lettere å stokke målene dine.  Men jeg har et mål fra oss: for en 90 grader sving ryggende ut av en garasje så mener jeg vi testet at vi trengte en ca 1 billenge utenfo rgarasjen for å komme rundt hjørnet. Nå er ikke dette testet i praksis enda ....
  (trådstarter)
   #3
 12     Oslo     0
Jo, det kan hende c blir litt større. Så kan besøkende svinge ene veien, og vi inn den andre.
  (trådstarter)
   #4
 12     Oslo     0
Tanken var å kunne kjøre rett frem/skrått vekk fra garasjen og så kunne rygge inn.  :-\ Kan ikke rygge ut igjen på veien, nei. Det er jo fortau der også.
  (trådstarter)
   #5
 12     Oslo     0
Nå ser jeg hva Nissan mener. Da blir det med andre ord plass til 3 biler på gårdsplassen. Kan kanskje være lurt det. Men gata utenfor blir ikke gjennomfartsvei, så vi hadde ikke tenkt å prioritere så stor gårdsplass.
   #6
 10,486     Akershus     0
Jeg ville lagt gårdsplass hele veien. Mindre og klippe, og mer plass til biler. Det er veldig kjekt å ha litt god plass å snu på også. Vi har ca. 300 kvm her, og det er ikke mer enn det må være i mine øyne. Riktignok er da litt av plassen satt av til garasje.

Sørg i det minste for at du har plass til å svinge 180 grader og kjøre fronten av bilen rett inn i garasjen, for så å ha plass til å rygge rett bakover og så svinge ut på veien igjen uten å måtte kjøre frem og tilbake mange ganger.
Skal du få til det, så tror jeg innkjørselen må være nærmere garasjen. Sånn det er tegnet inn tror jeg ikke du vil få nok plass å snu på når du skal ut på veien.
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 12     Oslo     0
Takk for svar. Det er også det vi endte på og ga som svar til entreprenør ;D, altså nærmere garasjen. cirka 2 meter fra og lengde og 2 meter fra i dybde.

Så deilig med 300kvm gårdplass, da.  ;D Vi har så liten tomt at det må vi nok tenke nøye over. Hvor stor gårdsplassen skal være trenger vi heller ikke avgjøre nå. Det blir nok ihvertfall 10 meter foran garasjen, totalt 80 kvadrater pluss garsjen 36 kvm, i tillegg litt plass foran inngangen. 150 blir nok maks.