415    3    0  

Totalrenovering av gammelt bygg

 4     Svolvær     0
Å lage sin egen prosess

Jeg har et hus i Svolvær fra 1965 som jeg planlegger å totalrenovere. Når det gjelder planlegging, og byggeprosess synes jeg det er vanskelig å forstå roller og saksgang.

Vi har tegnet et hus. Arkitekttjenester er dyre så vi tok ei verdivurdering fra banken for å bekrefte lønnsomheten. Nå ønsker vi en kostnadsvurdering fra aktuelle entreprenører og dette sammen med verdivurderingen og oversikt av total sikkerhet/egenandel gir oss et klarsignal for å starte utarbeidelse av tekniske tegninger.

Vi ønsker dyp involvering av entreprenør i utarbeidelsen av tekniske tegninger, da vi trenger noen å holde prosjektet på bakken. Via rådgivning fra arkitekt og en venn har vi valgt en entrepenør som går inn i denne prosessen uten sikkerhet for at anbudet blir hans. Vi løser dette med en tilpasset kontrakt der vi betaler timer til ham om ikke prosjektet blir hans, da inngår det i totalpakken. Denne entreprenøren vil jo klart stille godt i anbudsrunden.

Prossesen:
1. Skissetegning av arkitekt: utført
2. Prekonferanse med kommune: utført
3. Verdivurdering av hus hus bank: utført
4. Kostnadsoverslag fra flere mulige totalentrepenør:
5. Utarbeidelse av tekniske tegninger:
6. Anbudsrunde, Totalentrepenør:
7. Kontrakt:
8. Nobovarsler:
9. Byggesøknad:

Leia har vært vanskelig å navigere og kursen vi har kommet fram til er vi litt usikker på. Vi spør arkitekten, men hun har sine preferanser og holdninger og derfor håper vi at noen i dette forumet har noen kommentarer til prosjektet.

Tips og kommentarer mottas med glede

mvh
Andreas

   #1
 971     Krikaveien     0
Hvorfor gjør dere anbud og kontrakt før dere nabovarsler og søker? Det kan være at prosjektet endrer seg i søknadsprosessen.

Jeg skjønner ikke helt hva du ber om tips og kommentarer på forresten.
  (trådstarter)
   #2
 4     Svolvær     0
Supert!

Dette er nyttig info.

Jeg bor ikke i nærheten av byggested ennå. Derfor foregår mye av kommunikasjon over mail og tlf. Disse faktorene sammen med kunnskapsgapet mellom meg og arkitekt gjør at det er enkelt å miste oversikt.

Det jeg ønsker å vite er:
Gjør jeg det rett?
Er det noe annet jeg ikke har tenkt på i denne fasen?
  (trådstarter)
   #3
 4     Svolvær     0
Ny liste:

Er dette logisk/rett/hensiktsmessig?

Prossesen:
1. Kontrakt med Arkitekt: utført
2. Skissetegning av arkitekt: utført
3. Prekonferanse med kommune: utført
4. Verdivurdering av hus hus bank: utført
5. Kostnadsoverslag fra flere mulige totalentrepenør:
6. Total kostnads og verdivurdering:
7. Nobovarsler:
8. Utarbeidelse av rammesøknad:
9. Rammesøknad til kommunen
10. Søknad byggelån i bank
11. Anbudsrunde, totalentrepenør:
12. Kontrakt totalentrepenør:

?