12,631
12
1
Anbud på rehabilitering av baderom - hvordan fungerer det?
9
Oslo
0
Hei!
Vi skal pusse opp et ca 6 kvm stort bad - med riving av eksisterende vegger/gulv, oppsett av nye vegger og gulv med varmekabler, membran, utskifting av rør, senking av tak (og isett av spotter), ny servant, toalett og dusjnisje. Vi har tenkt å sette vekk hele prosessen til et entrepenørfirma.
Hvordan går man frem? Velger man seg ut produkter (fliser, VVS +) i en butikk og kjøper inn dette - og entrepenør gjør resten? Eller finner man entrepenør først, og involverer dem i valget av produkt? Har lest om at entrepenørene nekter å bruke fliser/VVS fra enkelte leverandører pga "kvaliteten"/at de ikke får kickback fra videresalg da..
Om noen har et pålitelig entrepenørfirma å anbefale i Osloområdet tar vi også mer enn gjerne imot tips-
Takknemlig for hjelp!
Vi skal pusse opp et ca 6 kvm stort bad - med riving av eksisterende vegger/gulv, oppsett av nye vegger og gulv med varmekabler, membran, utskifting av rør, senking av tak (og isett av spotter), ny servant, toalett og dusjnisje. Vi har tenkt å sette vekk hele prosessen til et entrepenørfirma.
Hvordan går man frem? Velger man seg ut produkter (fliser, VVS +) i en butikk og kjøper inn dette - og entrepenør gjør resten? Eller finner man entrepenør først, og involverer dem i valget av produkt? Har lest om at entrepenørene nekter å bruke fliser/VVS fra enkelte leverandører pga "kvaliteten"/at de ikke får kickback fra videresalg da..
Om noen har et pålitelig entrepenørfirma å anbefale i Osloområdet tar vi også mer enn gjerne imot tips-
Takknemlig for hjelp!
Jeg regner med at de som tar et lass bad i året har avtaler med mange forhandlere i Oslo, slik at du kan velge ut fliser fra der du vil. Prisingen av flisleggingen kan dog variere en del utfra hva du velger da enkelte ting tar mye lengre tid enn annet å legge.
Så lenge materiellet du evt skaffer selv er fra en anerkjent produsent skal folkene være rimelig barnslige for å nekte å montere det, men om de går glipp av fortjenesten på å selge deg materiell, så tar de den nok igjen et annet sted. Så det er ingen grunn til å bli overrasket om noen sier at prisen blir noe høyere dersom du selv skal stå for innkjøp av alt.
På mitt forrige bad hadde jeg innredning fra Aspen - det var mye å spare på å kjøpe den i Sverige så det gjorde jeg selv. Rørleggerfirmaet murret litt, men det gikk greit.
Mail: Naessmaskin@outlook.com / post@ksn-as.no
www.ksn-as.no
Tlf:48018107 | PM
Det er for øvrig ikke så mye egeninnsats som er mulig, ting må skje i riktig rekkefølge og det er som regel et ganske stramt tidsskjema som skal holdes. Maling er sikkert greit, ditto med riving og bortkjøring av søppel, men ellers er det ikke så mye man kan regne med å få gjøre selv for å holde kostnadene nede. Delvis grunnet at ting må bli ferdig, og ingen er særlig sugne på å gi garanti på arbeid de ikke har utført selv.
Det som jeg synes er viktig er at det klart og tydelig avklares hvem som skal skaffe hva. Her skal tilbyder også være behjelpelig med rådgivning. Jeg synes det er greit at kunde selv ordner med fliser og møbler. Hvis de ikke henter det selv har jeg ordnet det, men da kun med eksakt beskjed om hva de skal ha.
Det er også viktig at det spesifiseres fra begge parter hvilke kvalitet som forventes på produkt og utførelse. Dette skal også håndtverker hjelpe til med.
Når jeg utfører arbeid er dette med god kommunikasjon så viktig at jeg velger å ikke utføre en jobb/gi anbud hvis dette ikke fungerer med den som ønsker oppdraget utført.
Dette med kommunikasjon med utførende er meget viktig, uten god kommunikasjon blir ikke resultatet bra. Jeg har sett et par tilfeller utført av firmaer med "godkjent våtromsbedrift" klistremerke som ser helt jævlig ut uten at det er noe direkte galt.
Et eksempel på et oppdrag jeg hadde her om dagen. (ikke bad) Kunden har en maskin som er meget viktig og dyr. Skadet originalt utstyr koster ca 30k å erstatte. Jeg mener det originale utstyret er uegnet og krever at produsent av maskinen kommer opp med en løsning jeg skisserer. Jeg forklarer kunden at han har valget mellom den originale løsningen eller den forbedrete varianten som krever en ombygging til ekstra kostnad.
Min oppgave er å opplyse kunde om hva som er feil med maskinen etter feilsøking, hva kunden kan gjøre for å få maskinen i stand og hvilke alternativer han har. Kostnad og tidsperspektiv skal også opplyses. Kunden skal da kunne svare på følgende:
-Hvem skal utføre reparasjon?
-Hvem skal skaffe materiell?
-Hvilken type reparasjon skal han ha?
Kan kunden ikke svare på dette blir det bare problemer med å gå videre. Enten har jeg gjort en for dårlig jobb med å opplyse kunden, eller kunden har "sine problemer".
Jeg fikk et kjempebra tilbud som var såpass mye billigere en de andre at jeg lurte på om det var noe avik
fra det som jeg hadde fått fra noen av de andre(de fikk med et av de andre tibudene når de var på visning)
Dette fikk jeg bekreftet at det skulle det ikke være. I dag benekter firma at en del arbeid ikke er med i tilbudet.Da jeg protesterte sa de at jeg skulle holde meg til deres tilbud.
Nå er jeg rimelig sint.......men jeg jobber med å gå videre med saken.
Er det noen som har lignende erfaring?
Tilbud 1
Opplegg til bad i kjeller og vaskerom , samt nytt avløp til tak på avløp fra bad 1 etg.
Bunnledning m/2 sluk, wc og servant. Oppstikk til 1 etg.vann legges rør i rør til dusj,wc og servant.
Bokser til til utslagsvask og utevann. Rør til disse legges i kobber utpå vegg + 1 stk fordelerskap.
Tilbud 2
Legge ny bunnledning i kjeller med 2 sluk
Skifte ut avløpsledning og lufting til 1 etg.
Nytt opplegg til utstyr i kjeller rør i rør
Nye vannledninger til utstyr i 1 etg, dusj, toalett og servant
1 stk vannutkaster
1 stk fordelerskap