Det er vel det første som må undersøkes, siden det er tvil om plugger og stikk.
Så litt om pinneplassering på de forskjellige pluggene. Jordpinnens plassering i forhold til klokka sier også noe om hvilken spenning pluggen er for. Tappen på utsiden peker nedover. 380-415V 3 fase (+N også) klokken 6 380-415V 1 fase klokken 9 220-240V 3 fase klokken 9 220-240V 1 fase klokken 6
Som en kuriositet kan det nevnes at 440-460V 3 fase klokken 11 110-130V 1 fase klokken 4 Også er det noen som bruker klokken 7 og 12, men da er det ikke akkurat hyllevare.
Dermed så bør de to pluggene i bildet over være 400V begge to, om den ene er 230V er det noe særdeles galt her.
Laderen er 220V, men selger skulle sette på en 400V kontakt koblet mellom N og en av lederne som vel da skal gi 220V. (Siden jeg hadde en 400V 16A kontakt i garasjen og da slipper å legge opp en ny kurs).
Merking under tilsier vel kanskje at pluggen er 220V 16A og/eller 400V 6A?
Se alle issues har en løsning.. Og det opprinnelige spørsmålet mitt har fått svar.. Det ER forskjell på 16 og 32A 400V.. Årsaken til min forvirring var ganske enkelt at jeg hadde to 400V kabler liggende, en 16A og en 32A) som jeg trodde var like.
Av en eller annen grunn fikk jeg ikke med meg at du lurte på om det var forskjell på størrelsen på 16A og 32A plugg. :)
Blingsing blir opp til trådstarter og kobling av plugg. Klarer han å få N-leder på rett plass er koblingen sikret for all fremtid. Tror dog jeg ville kontrollmålt i stikket for å forsikre meg om at elektriker har plassert N-leder riktig. ;)
Siden den ladestasjonen synes å være en 230V enfasesak synes jed det mest ryddige ville vært en helt vanlig topolet 230V kontakt.
Med den 5-pin 3-fasesaken så kan en senere lett komme til å blingse slik at det legges linjespenning ut mot lasten.
Forøvrig, en ytterst tam lader for en el-bil. Hører enkelte som nå planlegger 32A 3-fas for el-billading. Ukjent med om det er 230 eller 400V.
Jeg tror ikke det er noen elbiler som takler 3-fase 230V IT. Dette er et særnorsk fenomen som man stort sett ikke finner ellers i Europa. Resten av Europa bruker 400V TN.
Det er noen elbiler som takler 32A 400V 3-fase, deriblant Tesla Model S (lader med opptil 20 kW på 32A kurs) og Renault Zoe (lader med opptil 43 kW på 63A kurs).
Og jeg også tenkte at Rød=400V.
Rau og gild kontakt fra ladestasjon til venstre, og 400V 16A kontakt til høyre
Har du bilder av merkeskiltene på de pluggene dine?
Har aldri sett et rødt 230V støpsel. Jeg har heller ikke sett et 230V støpsel med 5 pinner.
Uansett, du kan ikke bare jonglere med støpsler, utstyret må være tilpasset linjespenningen på stedet. Er laderen din beregnet på 230V eller 400V?
Det er vel det første som må undersøkes, siden det er tvil om plugger og stikk.
Så litt om pinneplassering på de forskjellige pluggene.
Jordpinnens plassering i forhold til klokka sier også noe om hvilken spenning pluggen er for.
Tappen på utsiden peker nedover.
380-415V 3 fase (+N også) klokken 6
380-415V 1 fase klokken 9
220-240V 3 fase klokken 9
220-240V 1 fase klokken 6
Som en kuriositet kan det nevnes at
440-460V 3 fase klokken 11
110-130V 1 fase klokken 4
Også er det noen som bruker klokken 7 og 12, men da er det ikke akkurat hyllevare.
Dermed så bør de to pluggene i bildet over være 400V begge to,
om den ene er 230V er det noe særdeles galt her.
(Siden jeg hadde en 400V 16A kontakt i garasjen og da slipper å legge opp en ny kurs).
Merking under tilsier vel kanskje at pluggen er 220V 16A og/eller 400V 6A?
http://www.derrywood.com/cms/images/derrywood/gewissplugsandsockets.pdf
Og det opprinnelige spørsmålet mitt har fått svar.. Det ER forskjell på 16 og 32A 400V..
Årsaken til min forvirring var ganske enkelt at jeg hadde to 400V kabler liggende, en 16A og en 32A) som jeg trodde var like.
Med den 5-pin 3-fasesaken så kan en senere lett komme til å blingse slik at det legges linjespenning ut mot lasten.
Forøvrig, en ytterst tam lader for en el-bil. Hører enkelte som nå planlegger 32A 3-fas for el-billading. Ukjent med om det er 230 eller 400V.
Blingsing blir opp til trådstarter og kobling av plugg. Klarer han å få N-leder på rett plass er koblingen sikret for all fremtid. Tror dog jeg ville kontrollmålt i stikket for å forsikre meg om at elektriker har plassert N-leder riktig. ;)
Det er noen elbiler som takler 32A 400V 3-fase, deriblant Tesla Model S (lader med opptil 20 kW på 32A kurs) og Renault Zoe (lader med opptil 43 kW på 63A kurs).