1,203
4
1
Elbillader - kan det ikke være andre kontakter på denne kursen?
124
Bergen
1
For noen år siden fikk jeg lagt opp en ny utendørs kurs for elbillading. Det ble montert en "CEE" (?) industrikontakt som jeg bruker for lading. Jeg har også en ordinær stikkontakt (Schuko) på denne kursen som jeg bruker leilighetsvis til andre ting. Kursen er sikret med en 16A jordfeilautomat (ikke B-karakteristikk).
Så - omsider - til spørsmålet: Er det stadig slik at det ikke kan være andre kontakter på en kurs til et ladepunkt for elbil? Det hadde vært fristende å bytte ut CEE kontakten med en dedikert ladestasjon, men det gjør jeg BARE hvis jeg får beholde stikkontakten på samme kurs.
Så - omsider - til spørsmålet: Er det stadig slik at det ikke kan være andre kontakter på en kurs til et ladepunkt for elbil? Det hadde vært fristende å bytte ut CEE kontakten med en dedikert ladestasjon, men det gjør jeg BARE hvis jeg får beholde stikkontakten på samme kurs.
Ser jo ut som TS tilfredstillet kravet om at bed endring kan stikken bli stående (men han kan ikke utnytte Max kapasitet på lading med 16A)
Sikring med B-karakteristikk er middels rask, en jordfeilbryter type B er bedre enn Type A hvis det opptrer DC jordstrøm i kursen. Det siste vil kunne inntreffe om det oppstår en kombinasjon av jordfeil og feil på likerettersystemet i laderen i bilen. Med en slik feil kan en Type A komme til å overse feilen.
Det er i dag vanlig med kombiautomater, dvs en sammenbygning av jordfeibryter type A og en vanlig automatsikring. Det finnes også noen få kombiautomater med type B jordfeildel.
Enkelte ladestasjoner har innebygget jorfeilfunksjon.