10,265    18    0  

Elektriker - pris etter befaring

 64     Skedsmo     0
Hei
Har hatt befaring på elektriker-jobb i kjelleren.
Ser dette ok ut?

1 Timelønn 22,00 h 600,00 13200,00
EATON JORDF.AUT. PKPM2-16/2/C/003-A 2,00 St 700,00 12 1232,00
Nexans Varmekabel 1250 W 1,00 St 3650,00 17 3029,50
Termostat MTC2 1991 hvit m/GF 1,00 Stk 1590,00 12 1399,20
Bryter H16/2-1I PH 1,00 St 290,00 12 255,20
Elko Bryter RS16/2I Polarhvit 1,00 St 175,00 12 154,00
Elko Bryter RS16/6 hvit 1,00 St 200,00 12 176,00
Elko Endevender RS16 1,00 St 180,00 12 158,40
Elko STIKK. RS 1091 PT P.HVIT 2,00 St 170,00 12 299,20
STIKK.VANNT.1090 UPT IF 1,00 St 295,00 12 259,60
Stikkontakt 1090 UPT IP44 ph 1,00 St 282,00 12 248,16
Hensel Koblingsboks D9020 IP 55 / IP 65 1,00 St 100,00 12 88,00
VEGGBOKSER 55-72/100 7,00 St 58,00 12 357,28
KORRUGERTE RØR 16 MM 5,00 m 5,00 12 22,00
KORRUGERTE RØR 20 MM 1,00 m 8,00 12 7,04
Newlec PN 3G2.5 i 16mm Rør 60,00 m 40,00 12 2112,00
Newlec PN 4G2,5 16,00 m 45,00 12 633,60
Minikanal WDK 40060 Renhvit 6,00 m 102,00 12 538,56
Tilbehør 1,00 St 550,00 550,00
Sum eks.mva 24719,74
Totalsum 30899,68

   #1
 1,519     Akershus     0
Priser på materiell kan sjekkes hos elby.np som holder til et steinkast unna deg, tekoda eller elektroimportøren. Timesprisen er vel helt gjengs på Romerike, kanskje til og med i nedre skift ift hva jeg har fått. Anslag på antall blir vill synsing fra min side. Så lenge de holder seg til togangeren er det vel innenfor det normale. (jeg har fått installert elko plus for omtrent halve materialkostnaden angitt over ved å levere dette til elektrikeren selv.)
  (trådstarter)
   #2
 64     Skedsmo     0
Er det vanlig at trikkeren legger på timesprisen dersom du har materiell selv?
   #3
 6,705     Akershus     0
Jeg har selv fått timepris på 650,- hos "min" elektriker.

Hva som er vanlig når det gjelder påslag på timepris i tilfeller der kunde selv leverer materiell vet jeg ikke noe om. Men det er ikke alle som aksepterer at kunden leverer materiell.
   #4
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Timepris bilverksted: 1600-2200kr pr time.

Toyota, BMW osv.

Utføres av unge med fagbrev.

Får elektrikerpriser til å blekne. Høyskole ingeniører med erfaring går for mindre.
   #6
 227     0
våres elektrikkerfirma går ofte med på at kunden skaffer materiell selv. herregud  det er nå kundene vi lever av så å være så vrange å si nei til det vil jo bare dytte kunden vekk.

-Skal skrives at det er ikke så ofte kunden stiller opp med materiell selv så dette er ikke noe problem for oss,men om dem gjør så bør det være av samme type som vi bruker som f.eks elko,sg,nexans o.l

- på tilbud så regner vi som et helt vanlig tilbud,men trekker i fra det kunden har skaffet selv og så skriver vi spesifisert hva kunden har skaffet selv. (men det må være helst det materiellet vi bruker altså)

-man ska strekke seg så langt det lar seg gjøre ovenfor kunden, det tjener man mest på i lengden:)



   #7
 341     Oppland     0

Timepris bilverksted: 1600-2200kr pr time.

Toyota, BMW osv.

Utføres av unge med fagbrev.

Får elektrikerpriser til å blekne. Høyskole ingeniører med erfaring går for mindre.

Dette er den dummeste sammenligning man kan komme med Smile hva trenger en elektriker? Jo, han trenger en bitteliten kassebil,verktøy for 10000,- og han har stort sett det han trenger!
Hva trenger f.eks. ett BMW verksted? Jo, store fine lokaler til x antall milioner, verktøy til milioner, mange ansatte ikke bare en eller to på verksted, men verkstedmottak, egne folk på delelager, utlånsbiler +++++ så selvsagt er det dyrere å ha bilen på verksted enn ett stakkars elektriker! Skulle bare mangle!
Og nei, jeg jobber ikke på verksted Tongue og nei, jeg kan heller ikke fordra å betale 10 000 for en service på merkeverksted!
Sorry for oftopic, men måtte bare!

   #8
 264     0
Ja, det blir en fryktelig urettferdig sammenlikning.

En dreven elektriker får gjort veldig mye på 10 timer, så det hadde ikke vært meg imot å betale den timeprisen, selv om det tilsynelatende ser veldig høyt ut i forhold til hva vi dødelige tjener.

Hvis jeg kunne stått for materiell selv, that is.
   #9
 21,481     Enebolig     0


Timepris bilverksted: 1600-2200kr pr time.

Toyota, BMW osv.

Utføres av unge med fagbrev.

Får elektrikerpriser til å blekne. Høyskole ingeniører med erfaring går for mindre.

Dette er den dummeste sammenligning man kan komme med Smile hva trenger en elektriker? Jo, han trenger en bitteliten kassebil,verktøy for 10000,- og han har stort sett det han trenger!
Hva trenger f.eks. ett BMW verksted? Jo, store fine lokaler til x antall milioner, verktøy til milioner, mange ansatte ikke bare en eller to på verksted, men verkstedmottak, egne folk på delelager, utlånsbiler +++++ så selvsagt er det dyrere å ha bilen på verksted enn ett stakkars elektriker! Skulle bare mangle!
Og nei, jeg jobber ikke på verksted Tongue og nei, jeg kan heller ikke fordra å betale 10 000 for en service på merkeverksted!
Sorry for oftopic, men måtte bare!


Verktøy for 10 000 begrenser seg omtrentlig til det elektriske verktøyet hver enkelt ansatt har (servicemontører)

Timeprisen på 700-800 kr dekker generelt lønn, arbeidsgiveravgift, forsikringer, verktøy, sosiale kostnader ol. Det er svært lite fortjeneste igjen, kun noen få kroner. Det går ikke an å drive butikk ut fra denne inntekten alene.

Fellesverktøy (stolpesko/nedfiringsutstyr, større driller, pressverktøy, AUS verktøy osv) arbeidsgiveravgift, 20 firmabiler, forsikring av 20 firmabiler, andre forsikringer, servere, xx antall lisenser på AutoCad/Win/Office/Febdok, administrasjon, lager osv. Det er ikke alle firmaer som drives fra en Fiat Punto.

Jeg tør påstå at mitt lokale bilverksted drives langt billigere enn et middels elektrofirma i byen, og de har behov for det samme verktøyet som et merkeverksted.

Er alle installatører millionærer? Nei, de er ikke det. Det er ikke enkelt å starte opp et firma fra scratch. Normalt er inntekt tilpasset de reelle kostnadene ved å drive butikk. Noen sitter igjen med kvalmende høy fortjeneste (Rimihagen) mens andre får et forholdsmessig overskudd. Glem ikke at man driver firma for å tjene penger. Enkelte har vanskelig for å forstå dette, selv om de tar godt betalt for sine egne tjenester.

Enkelte etablerte elektroentreprenører har også svært godt resultat. Dette gjelder de fleste bransjer, og jeg er ikke uenig at at dette eksisterer. Men jeg mener at det langtfra er gjengs i elektrobransjen.


Det har ofte vært nevnt at prisene på materiell burde reduseres mot en tilsvarende økning av timeprisen, dette for å få et forholdsmessig aspekt når det gjelder pris på tilsvarende produkt hos elektrogrossist. Dog koster garanti/reklamasjon, noe kunden selv må ordne opp i dersom produktet feiler. Jeg tror ikke det er lett å få "chinahouse" til å dekke kostnaden for elektriker.


Kultur: Få menn i sin beste alder fnyser av å kjøpe en bil til en halv million hvert tredje år. Men å betale 20 000 for en elektriker hvert tiende år blir sett på som uhørt. Håndverkertjenester vil alltid ha et frynsete rykte fordi forventninger og resultat vedrørende pris ikke samsvarer.

Jeg forventer ikke at vi blir enige.
   #10
 21,481     Enebolig     0

våres elektrikkerfirma går ofte med på at kunden skaffer materiell selv. herregud  det er nå kundene vi lever av så å være så vrange å si nei til det vil jo bare dytte kunden vekk.

-Skal skrives at det er ikke så ofte kunden stiller opp med materiell selv så dette er ikke noe problem for oss,men om dem gjør så bør det være av samme type som vi bruker som f.eks elko,sg,nexans o.l

- på tilbud så regner vi som et helt vanlig tilbud,men trekker i fra det kunden har skaffet selv og så skriver vi spesifisert hva kunden har skaffet selv. (men det må være helst det materiellet vi bruker altså)

-man ska strekke seg så langt det lar seg gjøre ovenfor kunden, det tjener man mest på i lengden:)


Problemet relaterer seg til at kunden i 98 av 100 tilfeller har handlet på Biltema.
I 50 av 100 tilfeller er det feil materiell. Det er forskjell på at kunden stiller med et par brytere eller dimmer av velkjent kvalitet, og feks utstyr til en hel leilighet.
Men det må uansett kompenseres noe for andelen man taper ved å ikke selge materiell, vel og merke ikke nødvendigvis i noen få enkelttilfeller.