6,652
23
0
Fast kabling på VVB som kommer med schucko
428
Dal
0
Må sin det bryr meg mot å ha denne gående på vanlig schucko stikk. Det et antydning til varme i den i dag. Er det lovlig å bytte til fast kabel? Kan jeg legge dagens fleksible kabel inn i ett rør, og koble sammen med wago i en boks? Eller må jeg bytte kablen hele vegen? Tilkoblingen inni berederen er ikke akkurat som skapt for 2,5 kv pr..
Selvfølgelig må dette gjøres av autorisert elektrikker..
Selvfølgelig må dette gjøres av autorisert elektrikker..
Siving
Leilighet (2009-2011)
Husprosjekt (2011-2020)
Hytteprosjekt (2016- )
Husprosjekt (2021- )
NEK 2010 krever fast tilkobling av VVB fra og med 2000W. Produsentene valgte å omgå dette ved å sette effekten ned med noen få watt. Derfor justeres grensen ned til 1500W i NEK 2014.
Jeg er uenig i sOPs fremstilling her. Fabrikantene la seg under den grensen som var satt. Da har de fulgt regelverket.
En kan ikke forvente at om en vei er skiltet med 100km/h, så må de kjørende forstå at 95 km/h er for fort og at det egentlige usynlige, hemmelige, kravet er max 75 km/h.
Dette er bare tull. Tiltaket ble innført for å sikre trygghet for mennesker uten faglig kompetanse. VVB har alltid vært mtp varmgang i støpsel. Det toppet seg med gjentatte produktfeil for noen år siden.
Produsentene valgte å omgå tiltaket for å selge flere beredere (uten tilleggskostnad for elektriker) De er vel vitende om at +/- 50W ikke er av avgjørende betydning i denne sammenheng. Sammenlikningen din er ikke reell.
Oso, som var en av produsentene med produktfeil, skriver i sitt varsel følgende: "Løsningen er NEMKO sertifisert. Tiltaket er iverksatt av OSO på frivillig basis."
Litt av en holding. De selger en brannbome, og vil krediteres for å varsle om det.
Tror du bommer litt her....
Problemet til Oso var varmgang i andre enden av kabelen, altså inne på koblingspunkt i tanken. Spiller liten rolle om det er schuko eller klemmer i veggboks da. 8)
At materiellet kan ha andre svakheter og ev ikke tåle 1950W må dekkes av andre krav eller kravet om 2000 må endres på nytt.
Oso har hatt problemer med begge ender av kabelen, ikke bare tilkobling til tanken, selv om forrige "oppdatering" i media tok for seg denne.
Spørsmålet er hva man gjør med et problem når det er kjent. Løser man det, eller omgår man regelverket for økt fortjeneste?