4,320
17
3
Hurtiglader til el-bil - kapasitetsutfordring
95
Osterøy
0
Jeg har bestilt en Renault Zoe Intens med 11kW hjemmelader. Huset er forsynt med 3-fas 63A sikringer, men likevel innser jeg at jeg kommer til å slite med å få 11kW til bilen. Utfordringen er at huset har vannbåren gulvvarme som varmes med en dobbeltmantlet varmtvannsbereder fra 1985. Berederen har 3 elementer på 4kW, noe som betyr at den maks kan trekke 12kW. Det er nærliggende å tro at lader og varmtvannstank begge vil være i drift enkelte tider av døgnet og da vil totalt strømtrekk være så stort at en risikerer at hovedsikringene ryker. Kan selvsagt løpe inn i huset, skru av et eller flere element, ut i garasjen og koble til, inn og vente på tilstrekkelig lading, ut og koble fra og så inn og skru på elementene igjen. Meget tungvindt!
Noen som har gode ideer på hvordan jeg kommer rundt dette? Jeg er avhengig av å kunne lade raskt for å kunne benytte bilen også etter jobb da det kan bli inntil 10 mil tur/retur jobb. Det er også så mange el-biler på jobb at det ikke er ladeplass til alle. Jeg ser for meg at det kan gå an å montere en justerbar lader som får signal(rele) fra sikringsskapet hjemme når varmtvannstanken er på og struper ned laderen tilsvarende. Dette må da gå an i 2014?
Alternativt kutte ned effektbruk på varmtvannstanken (automatisk) ved bruk av bil-laderen, eller ha tidsur i sikringsskapet som kutter varmtvannstanken i en time eller to utfra når jeg typisk kommer hjem fra jobb.
Noen som har gode ideer på hvordan jeg kommer rundt dette? Jeg er avhengig av å kunne lade raskt for å kunne benytte bilen også etter jobb da det kan bli inntil 10 mil tur/retur jobb. Det er også så mange el-biler på jobb at det ikke er ladeplass til alle. Jeg ser for meg at det kan gå an å montere en justerbar lader som får signal(rele) fra sikringsskapet hjemme når varmtvannstanken er på og struper ned laderen tilsvarende. Dette må da gå an i 2014?
Alternativt kutte ned effektbruk på varmtvannstanken (automatisk) ved bruk av bil-laderen, eller ha tidsur i sikringsskapet som kutter varmtvannstanken i en time eller to utfra når jeg typisk kommer hjem fra jobb.
Men du har jo 3 fas 63A, da kan du jo belaste nokså mye?
..........nesten 25Kw......holder ikke det!
Men dette kan sikkert trikkerne her på BB mer om;)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Jo, jeg kan belaste mye, men dersom laderen min er koblet inn sammen med varmtvannstank med alle 3 elementer i drift brukes det 11 + 12 kW. Da er det ikke mye igjen til matlaging, en og annen oljeovn osv.
Ja, jeg håper noen elektrikere kan komme med noen innspill. Jeg er selv elektronikk-ingeniør, men har aldri praktisert, ble programmering som karrièrevei for min del. Men, basert på gamle kunnskaper er jeg sikker på at det finnes løsninger.
Har selv en 12 kW varmekabel på snøsmelteanlegg utvendig og ulike andre strømforbrukere av stor stil. Scenario: Full familie og svigers på besøk - julemiddag på ovnen, varmtvannsbereder på full guff, svigermor har økt innetempen til 25 gr - quickheat hotwater på kjøkken, to vaskemaskiner og en trøketrommel i sving og så snøfall... Min vurdering var da at 63A 3 fas kan bli litt lite - men blir uhensiktsmessig dyrt å oppgradere
Basert på dette har jeg derfor z-wave moduler som styrer konnektorer for storforbrukere og switcher av ting som kan nedprioriteres for en periode med peak belastning. I mitt tilfelle, varmekabler, varmtvann, snøsmelteanlegg. I ditt ...et, to ev tre av elementene i varmtvannet - ved lading og peak av andre forbrukere (vask/tørk og komfyr).
Med din bakgrunn innen programmering, vil et slikt oppsett være spennende fritidsaktivitet og med rette utformingen kan du sikkert også søke ENOVA støtte
Lykke til
Når jeg skriver dette, vet jeg at jeg på ingen måte er med et ferdig produkt - men her skjer ting rimelig kjapt - og observerer at slike løsninger begynner å komme i større og større grad fra store aktører i energiverden (eksempel Lyse energi).
I og med at det er mulig å få støtte fra Enova, har til og med min bedre halvdel akseptert en del av utgiftene man har på som early adaptor av teknologi på veg ut i markedet.
Lykke til
Dette må jeg sjekke nærmere, er jo på tide å bytte tanken fra 1985, den lever jo på overtid. Takk for tipset!